HBO kommer også til Norge
Tar opp konkurransen med Netflix i Norden.
Etter lang tid med rykter og spekulasjoner ble det i går endelig bekreftet at den amerikanske videostrømmetjenesten Netflix blir lansert i Norge før 2012 er over.
Nå melder enda en gladnyhet seg for film- og TV-seriesultne nordmenn: Den amerikanske kabel-TV-kanalen HBO vil også være med på leken, og varsler at de vil tilby et eksklusivt nordisk TV-tilbud i løpet av høsten.
Video på flere plattformer
Den nye tjenesten har foreløpig fått navnet «HBO Nordic» og skal etter planen by på videodistribusjon over flere plattformer. Virksomheten er et samarbeid mellom det Time Warner-eide HBO og det europeiske betal-TV-selskapet Parsifal International. Tjenesten blir tilgjengelig i Norge, Sverige, Danmark og Finland.
Det er foreløpig ikke kjent nøyaktig hva den nye tjenesten skal bestå av, men fra før har HBO både tradisjonelle TV-kanaler og den internettbaserte strømmetjenesten HBO GO.
Ytterligere detaljer om HBO Nordic vil bli sluppet på et pressemøte i Sverige mot slutten av denne måneden.
– Enormt potensial
– Det nordiske markedet for betal-TV har et enormt vekstpotensial for nye og innovative tjenester som tilpasser seg endringene hos forbrukerne, der seervanene har gått over til flere skjermer, sier Parsifal-sjef Peter Ekelund.
Det privateide Parsifal International spesialiserer seg på nye medietjenester rundt omkring i Europa. Selskapets URHOtv-produkt har for eksempel ifølge dem selv blitt den ledende sports-TV-tjenesten i Finland, med et tilbud som kombinerer vanlig betal-TV, nett-TV og mobil.
Kvalitetsserier
HBO er kanskje best kjent for sine mange kvalitetsserier, hvorav flere også har gått sin seiersgang her i Norge. Blant de mest populære og kritikerroste seriene finner vi Game of Thrones, The Sopranos, The Wire, Oz, Sex and the City, Band of Brothers, Six Feet Under, True Blood, Flight of the Conchords og Deadwood.
På samme måte som Netflix, vil HBO møte sterk konkurranse i Norge på et marked der aktører som TV 2 Sumo, NRK Nett-TV, TV 3 Play, Viaplay, Canal Digital GO, Comoyo og Voddler allerede kjemper med nebb og klør om markedsandelene.
- Les også: Strømming lønner seg mer og mer
(Kilde: Hollywood Reporter)