Kjørte 1000 km på Nios nye kjempebatteri
Men Nio heller kaldt vann i årene på forventningsfulle nordmenn.
Kortversjonen
- Elbilprodusenten Nio har demonstrert sin nye batteripakke på 150 kilowattimer som kan kjøre mer enn 1000 kilometer på én lading.
- Demonstrasjonen ble gjennomført av Nio-grunnlegger William Li på en rute fra Shanghai til Xiamen i Kina, totalt 1044 kilometer og brukte 97 prosent av batterikapasiteten.
- Dette nye batteriet vil for øyeblikket kun lanseres på det kinesiske markedet. Nios norske PR-sjef, Ina Døhlen Lorentzen, bekreftet dette til Tek.no.
- Gjennomsnittsfarten på turen var 83.9 kilometer i timen, og bilen kjørte mesteparten av tiden på autopilot.
- Nio har et unikt konsept hvor eiere kan leie batteripakken og bytte til en annen størrelse ved behov. De har også batteribyttestasjoner hvor brukere kan bytte ut batteriet på noen minutter.
Elbilprodusenten Nio har fristet med sitt kommende storbatteri på 150 kilowattimer - og som vil passe til alle selskapets eksisterende og nye modeller - i snart tre år nå.
1044 kilometer
Denne uken demonstrerte Nio-grunnlegger William Li batteripakken på en over 1000 kilometer lang rute fra Shanghai til Xiamen i Kina. Totalt kjørte bilen, som var av typen Nio ET7, 1044 kilometer, og brukte 97 prosent av batterikapasiteten, ifølge Nio.
Det er omtrent like langt som fra Mandal til Namsos, nord for Trondheim, om vi skal dra det hjem til våre egne breddegrader. Du kunne også kjørt fra Vardø i øst og nesten nådd frem helt til Lofoten - eller fra Bergen til Stockholm og fortsatt hatt noen batteriprosenter igjen, gitt samme forbruk.
150 kilowattimer er til sammenlikning omtrent det doble av batteriet som sitter i for eksempel Teslas Model 3 og Model Y.
Uheldigvis for batterihungrige nordmenn som måtte vente på Nios kjempebatteri: Det kommer inntil videre ikke til Norge. Det sier Nios norske PR-sjef Ina Døhlen Lorentzen til Tek.no.
– Har nå fått svar fra Kina om at det for øyeblikket kun lanseres på det kinesiske markedet, skriver hun i en e-post.
Jevn fart, relativt flat rute
Uansett: Snittfarten på Nio-grunderens signingsferd var 83,9 kilometer i timen, men bilen var aldri over 90 kilometer i timen og kjørte 92 prosent av tiden på selskapets autopilot-løsning Navigate-on-Pilot+.
Turen startet i to minusgrader i Shanghai, men underveis steg temperaturene til inntil 12 grader celsius. Totalt, inkludert stopp underveis, tok turen 14 timer.
Start- og stoppunktene var også omtrent på samme høyde over havet, men høyeste punkt underveis var 316 meter over havet. Kabintemperaturen ble holdt på 20 grader hele turen, og det var hele veien fører og én passasjer ombord, i tillegg til noe utstyr for livestrømming.
Snittforbruk på ruta oppgir Nio til 13,2 kWh/100 km, som er betydelig lavere enn hva vi selv oppnådde da vi kjørte bilen med 100 kWh-batteri tidligere i år.
Semifaststoff
Selve batteripakken er av typen «semi-solid state», og har en energitetthet på cellenivå på 360 Wh/kg, eller 260 Wh/kg for hele batteripakken. Teslas 4680-celler skal til sammenlikning ligge noe under 300 Wh/kg på cellenivå og under 200 Wh/kg på pakkenivå.
150 kWh-pakken veier 575 kg, som bare er 20 kg eller 3,6 prosent mer enn 100 kWh-pakkens 555 kg, ifølge manualer Nio slapp tidligere i år.
Den har ellers nøyaktig de samme dimensjonene som Nios andre batteripakker (75 kWh i tillegg til den nevnte 100 kWh-pakken), og Nio har som kjent et konsept som baserer seg mye på at du skal leie batteripakken og kunne bytte til andre størrelser ved behov. Selskapet opererer også batteribyttestasjoner hvor du rett og slett kan kjøre inn og bytte til et fulladet batteri i løpet av et par minutter, i stedet for å måtte hurtiglade.
Nio-president Qin Lihong har tidligere avslørt at batteripakken koster omtrent like mye som en Nio ET5. Den starter på 426.000 kroner i Norge - uten batteri. Masseproduksjonen skal starte i april neste år, avslørte for øvrig William Li i løpet av den 14 timer lange turen.