Til hovedinnhold

Mobilsalget stuper

Det er i hvert fall tilfelle i Vest-Europa, ifølge tall fra Gartner. Riktignok er det en global økning i mobilsalget, men markedet faller dramatisk i denne delen av verden, ifølge Computer Sweden.
Vokser på billigmobiler
Totalt sett ble det solgt 295 millioner verden over i løpet av årets tre første måneder. Det er en økning på 13,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Billige og enkle mobiler står for veksten.
For i Vest-Europa der mobilprodusentene har gjort stor suksess med teknologisk avanserte modeller er det krise. Det ble solgt 16,4 prosent færre mobiltelefoner i årets tre første måneder sammenlignet med året før.
Dette skal være den første nedgangen noensinne siden målingene ble startet i 2001.
Sony Ericsson faller
Her hjemme har Sony Ericsson store deler av markedet, men på global basis går det ikke fullt så bra. Selskapets globale salg er nesten identisk med fjoråret, noe som er lite hyggelig lesning sammenlignet med andre aktører. Nå faller selskapet fra fjerde- til femteplass.
LG gjør det imidlertid langt bedre og solgte hele 23,6 millioner mobiler, noe som er en økning på 7,5 millioner fra samme periode året før. Det forventes at selskapet vil gå forbi Motorola og ta tredjeplassen på verdensmarkedet i løpet av året.
Her er salgssifre og markedsandel for årets tre første måneder:

  • Nokia 115,1 millioner (39,1 prosent)
  • Samsung 42,4 millioner (14,4 prosent)
  • Motorola 29,9 millioner (10,2 prosent)
  • LG 23,6 millioner (8 prosent)
  • Sony Ericsson 22 millioner (7,5 prosent)
  • Andre 61,1 millioner (20,8 prosent)
Mer om
annonse