Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

SamletestBeste elsykkel (2022)

Vi har funnet de beste elsyklene på markedet

Alle modellene i testen er faktisk gode, men noen er likevel bedre enn andre.

Med våren melder behovet seg for en elsykkel igjen, og dette er noe vi nordmenn har blitt meget interesserte i.

Vi har nå gjort en samletest av elleve elsykler i prisklassen 32.000 til 43.000 kroner. Disse er såkalte trekkingsykler som er en løsning der du får en sykkel ferdig med lys, bagasjeholder og skjermer, men som også har demping i gaffelen og dekk som gir mulighet for sykling på grus og enkle stier. En kombinasjon som dekker de fleste vanlige behov.

Dette er en klasse vi har testet over flere år, hvor prisene har steget en del de siste par årene. Grunnene til dette er flere, hvor for eksempel skyhøye fraktkostnader fra Asia som en følge av Covid-pandemien og delemangel på en rekke komponenter er blant grunnene.

Vi hadde naturligvis håpet å få med enda flere merker, og vi har spurt mange om testsykkel, men tilgangen viser seg å være varierende, akkurat slik det også ble advart om i fjor. Forhåpentligvis vil vi få inn enda flere modeller etter hvert, slik at testen kan utvides med flere kandidater.

Vi testet også flere elsykler i 2021. Her kan du lese hele testen.

PS: Vi startet innhentingen av sykler i starten av mars, og prisene på syklene var da maksimalt 43.000 kroner. Prisene vil trolig variere i begge retninger. Derfor står prisene ved innhenting i tabellen som en egen linje.

Merk også at det kan forekomme problemer med lenkingen av sykler mot Prisjakt, at noen av modellene som listes fortsatt kan være fra 2021, og at de nyeste modellene ikke er der ennå med riktig pris.

En hel haug sykler ble prøvesyklet og testet.
Å posere for bilder til testen er visst også en ting vi må drive med.
Besv TR 1.3 LS 470Merida eSpresso CC 400 EQSpecialized Turbo Vado 4.0 2022 (Electric)Birk E-one CX (Electric)Cube Touring Hybrid Pro 625 2022 (Electric)Merida eSpresso 400 SDBS Magma HybridHaibike SDURO Trekking 7.0 2021 (Electric)DBS EpsilonBirk E-One LTDGiant Explore E+ 1 STA (2022)
annonsePris27 115,-33 999,-44 999,-36 900,--37 999,-28 799,-33 989,--42 900,-39 999,-
Pris ved innhenting37.990,-39.999,-42.990,-36.900,-31.990,-37.999,-39.999,-32.299,-42.799,-42.900,-39.990,-
MotorShimano E6100Shimano EP8Specialized 2.0Shimano EP8Bosch Performance, G3Shimano E6100Shimano E6100Yamaha PW-series STShimano EP8Shimano EP8Yamaha/Giant Synch Drive Sport
Moment60 Nm60 Nm70 Nm85 Nm65 Nm65 Nm65 Nm70 Nm85 Nm85 Nm70 Nm
KontrollerShimano SC-E5000Shimano SC-E5000-Shimano SC-E5003Bosch BUI255Shimano SC-E5000Shimano E6100Yamaha Display CShimano SC-E8000Shimano SC-E5003Giant Ride Control Evo
Batteristørrelse635 Wh630 Wh710 Wh504 Wh625 Wh504 Wh504 Wh630 Wh504 Wh720 Wh625 Wh
Oppgitt rekkevidde inntilIkke oppgittIkke oppgitt145 km120 km45-71 kmIkke oppgitt185 km150 kmIkke oppgitt150 km68 - 205 km
BatteritypeIntegrertIntegrertIntegrertIntegrertIntegrertIntegrertIntegrertIntegrertEksterntIntegrertIntegrert
BremserShimano MT200Shimano MT200Sram LevelShimano MT200Shimano MT200Shimano MT200Shimano MT201Shimano MT410Shimano MT200Shimano MT200Shimano MT200
Skivestørrelse180 mm180 mm180 mm180 mm180 mm180 mm180 mm180 mm180 mm180 mm180 mm
Hjul29 x 2"27,5 x 2,25"27,5 x 2,3"29 x 2,2"28 x 2,15"28 x 2"29 x 2,3"27,5 x29 x 2,3"29 x 2,2"28 x 1,75"
GirsystemShimano Deore, 10 girShimano Deore, 10 girSram X, 11 girShimano Deore, 10 girShimano Deore, 11 girShimano Deore, 9 girShimano Deore, 10 girShimano Deore, 11 girShimano Deore, 10 girShimano Deore XT, 12 girShimano Deore, 10 + 2 gir
LykterLezyne eBike Mini E65, 65 luxHerrmans H-Black MR4 E, LEDLezyne 210 lmHerrmans H-Black PRO, 230 lmCUBE Shiny 50 LuxHerrmans H-Black MR4 E-Trelock Bike - i Veo LS230, 20 luxLED, 200 lmLezyne eBike Power, 115 luxAXA Blueline 50
DempegaffelRST Volant-15Suntour NVX 30 DSSuntour NCX E25Rock Shox Judy Silver TKSuntour NVX30Suntour NEX E25Suntour NEX E25Suntour Mobie A32RST PulseRST Volant-15Suntour QSP
Dempervandring80 mm80 mm50 mm80 mm100 mm63 mm-75 mm80 mm80 mm63 mm
Sykkelvekt27,9 kg27,7 kg26,5 kg25,127,2 kg25,11 kg24,9 kg27,83 kg24,4 kg28,6 kg27 kg
Førerlengde (rammestørrelse)150 - 198 (XS - L)Ikke oppgitt (XS - XL)155 - 195 (S - XL)145 - 205 (S - XL)Ikke oppgitt (XS - M)162 - 193 (S - XL)---150 - 198 (XS-L)-
Maksimal totalvekt (maks førervekt)140 kg (112 kg)150 kg (122,3 kg)136 kg (110 kg)140 kg (115 kg)140 (113 kg)150 kg (125 kg)155 kg (130 kg)(130 kg)-140 kg (112 kg)156 kg (129 kg)
Bagasjebærer, system25 kg, Snap It ready27, MIK-HD27 kg, MIK-HD27 kg, Atran Velo25 kg27 kg, MIK-HDAtran Velo25 kg, MIKAtran Velo25 kg, Snap It ready25 kg, MIK
Andre egenskaperUSB-C-Haptikk ved modusendring, appstøtte, USB-C---AppstøtteAppstøtte-Punkteringssikret, USB-CAppstøtte

Litt om funksjonene i årets elsykler

For den som har fulgt med på elsykkelmarkedet noen år, vil overstående spesifikasjonsliste by på få overraskelser. Når vi kjøper en sykkel i disse prisklassene får vi med demping foran, gode bremser og gir – typisk fra Shimano – og krankmotorer. Det vil si at motoren sitter i selve «tråkket», mens sensorer oppdager hvor mye pedalkraft du bidrar med og justerer ytelsen deretter. Dette gir en meget naturlig sykkelfølelse.

Samtidig ser vi også at det har vært en viss evolusjon på et par punkter. Dekkene har i det store og hele blitt litt bredere over de siste par årene, noe som bidrar til mer grep og bedre kjørekomfort, da bredere dekk også bidrar til demping og å jevne ut underlaget.

Ulempen med slike dekk er typisk økt trillemotstand og mer støy på asfalt – spesielt om dekket er utstyrt med store knaster. Samtidig er ikke litt mer trillemotstand normalt sett noe problem på en sykkel som tross alt er utstyrt med en hjelpemotor.

Dette veies videre opp av at elsyklene nå gjerne har større kapasitet i batteriet. For et par år tilbake lå disse typisk på 500 Wh, nå ser vi gjerne en økning på cirka 25 prosent til 625 eller 630 Wh. Et par av kandidatene er også utstyrt med enda større kapasitet.

Større batterier betyr lengre turer. Men terreng, egeninnsats og andre faktorer spiller også en stor rolle.

Økt batterikapasitet er en slags «trøst» som gjør det litt enklere å svelge at elsykler generelt har blitt dyrere over de siste årene. Batteriteknologien har på sin side blitt bedre og rimeligere, så det er en oppgradering som ikke vil koste produsentene så veldig mye.

At syklene strengt tatt har blitt dyrere betyr også at det kan være smart å kikke litt etter gode elsykler på bruktmarkedet, eller kanskje du kan få tak i en fjorårsmodell til litt redusert pris. Dessverre har også etterspørselen vært høy, så det er vanligvis langt mellom de helt store kuppene – men likevel.

En fordel med nyere modeller er at de får med seg siste skrik på motorfronten. Flere sykler i denne samletesten er utstyrt med den relativt nye og sterke EP8-motoren fra Shimano. Denne motoren ble opprinnelig utviklet for offroad-sykling, men dreiemomentet på 85 Nm gjør seg godt mellom asfalterte bakkar og berg også.

Ellers setter vi alltids pris på motorer fra Bosch og Yamaha. Specialized byr på sin nye «Specialized 2.0»-motor som skal være utviklet i samarbeid med (og produsert av) Brose – altså litt som forholdet mellom Giant og Yamaha.

Både Specialized 2.0 og Giant SyncDrive Sport er oppgitt å ha et dreiemoment på 70 Nm, men disse motorene føles noen hakk sprekere ut enn dette tallet tilsier.

Hva med rekkevidde?

Noen produsenter oppgir rekkevidde på sine elsykler. Dette er tall du må lese med en stor skuffe salt. Alle motorsystemer har flere assistansetrinn du kan velge mellom, og maksimal distanse når du selvsagt med laveste trinn. Det vil si at du da må gjøre det meste av tråkkejobben med dine egne muskler.

Videre vil den praktiske rekkevidden være avhengig av faktorer som temperatur, underlag, stigning, dekktrykk, vekt, bekledning, vind, sittestilling og så videre – i tillegg til egeninnsats. Det er umulig å beregne nøyaktig, og av samme grunner har vi heller ikke gjort noen forsøk på å måle rekkevidden.

Men som en pekepinn kan du kikke på batterikapasiteten, som gjerne oppgis i wattimer (Wh). De fleste syklene i denne testen har et batteri på over 600 Wh. I de fleste tilfeller vil dette bety en rekkevidde på typisk 60 til 100 kilometer med fin drahjelp fra motoren. Står du på mer selv, klarer den kanskje opp mot det dobbelte av dette.

For øvrig minner vi om at motoren er definert som en «hjelpemotor», og den vil slutte å hjelpe til ved rundt 25 km/t. Ønsker du å holde høyere fart enn dette på flatmark eller i oppoverbakker, må du gjøre jobben helt alene. Merk at de fleste elsykler i hovedsak er giret til å tråkkes i spennet 0 til 30 km/t.

Best i test: Giant Explore E+ 1 STA

Årets bidrag fra Giant stiller med masse trekk i en spesialtilpasset Yamaha-motor. Dette er testens eneste som har høy- og lavgir på kranken i tillegg til girkassetten på bakhjulet. Den kraftige motoren og den overdådige mengden gir gjør at du alltid finner en driftsmodus som får deg enkelt og ofte raskt opp bakken.

Her har vi mye av den samme modellen som vi kåret til best i test i fjor, men noen oppgraderinger har det altså blitt. I tillegg til flere gir, huser den nå et større batteri enn tidligere – noe som vil gi deg bedre rekkevidde. Med fulladet batteri forespeiles du litt over ni mil med mye hjelp.

Ellers er det mye av det kjente hva gjelder komfort og sykkelfølelse. Salen er behagelig og vennligsinnet mot rytterens sitteparti, og det trengs ingen sykkelbukse for å tilbakelegge noen timers tur. En annen detalj som fortsatt er på plass er «hornene» på siden av styret, som gir et mer avslappet og naturlig grep å holde i.

En meget god kontroller gir full oversikt og mulighet for tilkobling til mobil. Lysene her kunne vært bedre, og på en del områder føles også sykkelen fra Specialized hakket mer luksuriøs, men kombinasjonen av kraft og rask tilpasning til ytelsesbehov fra såvel lette som tunge ryttere, samt en hyggeligere prislapp, gjør at Gianten vinner på målfoto.

PS: Denne modellen fantes også i fjor, da med større motor og høyere pris. Årets variant som vi har testet kostet under 40.000, så finner du noen langt dyrere er det trolig med fjorårets spesifikasjoner (altså kraftigere motor).

Giant Explore E+ 1 STA 2022
9
Imponerende
Best i test

Giant Explore E+ 1 STA 2022

sitat"Giants bidrag er nesten uten svakheter."

Fordeler

  • Krysse av
    Solid konstruksjon
  • Krysse av
    Høy førervekt
  • Krysse av
    Gode bremser
  • Krysse av
    Høy-/lavgir
  • Krysse av
    Utmerket skjerm
  • Krysse av
    Meget god komfor
  • Krysse av
    Stort batteri

Ting å tenke på

  • Bytt
    Dyrere enn i fjor
  • Bytt
    Litt smale dekk

Fantastisk helhet: Specialized Turbo Vado 4.0

Testens luksussykkel kommer fra Specialized. På avstand ser det ut som bare «en sykkel», men på nært hold, og etter hvert også på sykkelsetet, merker du at denne farkosten knapt har en eneste dårlig side. Den har en trekkvillig spesiallaget motor som tilpasser seg behovene godt. En grafisk, flott skjerm med mobiltilkobling er et pluss. Her kan du enkelt justere og «trimme» motoren etter ditt tråkemønster – innenfor det som er lovlig.

Her virker alt velbygget og påkostet, noe som blant annet viser seg i et baklys som er integrert i hele bagasjebærerens bredde - forøvrig en egenskap vi ser igjen i Meridas bidrag.

Sadelen er behagelig og gir en viss demping, i tillegg til at setepinnen også har en demper påmontert, hvor totalen blir en slags mellomting mellom de mest sportslige og de mest komfortable variantene.

På nedsiglisten finner vi i hovedsak at sykkelen er testens mest bråkete. Det merker du neppe noe særlig til med bytrafikken rundt deg, men hvis du sykler i park eller skog vil du merke at denne «snerrer» litt med fullt pådrag. I tillegg legger den seg i toppen av prisskalaen, men at du får valuta for pengene dine er det lite tvil om.

Specialized Turbo Vado 4.0 2022 (Electric)
9
Imponerende
Anbefalt

Specialized Turbo Vado 4.0 2022 (Electric)

sitat"Specialized leverer en gjennomført luksussykkel."

Fordeler

  • Krysse av
    Trekker svært godt
  • Krysse av
    Nest størst batteri i testen
  • Krysse av
    Funksjonsrik styringsenhet
  • Krysse av
    Føles velbygget
  • Krysse av
    Appstøtte
  • Krysse av
    USB-lading for tilbehør
  • Krysse av
    Godt kjørelys
  • Krysse av
    Bra sadel med demping

Ting å tenke på

  • Bytt
    Bråker en del
  • Bytt
    Litt kostbar

3. Anbefalt: Birk E-one CX

Birk E-One CX kommer med den kraftige EP8-motoren fra Shimano som gir 85 Nm moment, og kan dra hvem som helst opp heftige bakker. Den er trekkvillig som en okse, men har et par mindre ulemper. Den har ett av testens minste batterier, med sine drygt 500 wattimer, og oppå det har den en ytelsesstyring som er «alt eller ingenting». Kun på full boost trekker den godt, mens på de lavere innstillingene trekker den nesten ikke i det hele tatt.

Selv om vi mistenker at de fleste elsykkelbrukere setter sykkelen sin på maks og sykler bekymringsløst avsted, kan det være litt ekstra kritisk for en sykkel med magrere batteri at ikke de lettere driftsmodusene oppleves som tilstrekkelige. En bedre fordeling av kreftene på denne effektstigen hadde derfor vært bedre.

Birken har en godt plassert knapp for av og på. Vi elsker både håndtak og sete som gjør sykkelen komfortabel å sykle. Deore-girene, som den deler med de fleste syklene i testen, girer kjapt og fint. Samtidig er bremsene gode, og den god demper og solide dekk gjør den velfungerende på grus og stier.

En integrert lås er med, men det er ikke mulig å ta ut nøklene når den er ulåst. Dermed kolliderer hælen på skoen ofte med nøkkelen som stikker ut.

E-One CX er langt fra en budsjettsykkel, men i dette utvalget er heller ikke prisen så verst.

Birk E-one CX (Electric)
8.5
Meget bra
Anbefalt

Birk E-one CX (Electric)

sitat"E-one CX leverer masse motor for penga."

Fordeler

  • Krysse av
    Testens sterkeste motor
  • Krysse av
    Flott design
  • Krysse av
    Meget god sadel med puter
  • Krysse av
    Lock out (lås av demper)
  • Krysse av
    Godt kjørelys
  • Krysse av
    Bærer med høy kapasitet (27 kg)

Ting å tenke på

  • Bytt
    Lite batteri
  • Bytt
    Smal bærer
  • Bytt
    Utsatt plassering av nøkkel

4. Milslukeren: Birk E-one LTD

E-One LTD blir en slags «begrenset anbefaling» til deg som har en litt spesiell sykkelbruk. Dette er nemlig sykkelen for deg som pendler langt og daglig.

Smale dekk kombinert med effektiv og kraftig motor og testens største batteri gjør dette til en milsluker av rang. Motoren er den samme som Birk E-one CX har, hvilket betyr at du har massiv med krefter når bakkene blir bratte.

De smale dekkene gjør at denne sykkelen trives aller best på asfalt, selv om den har en grei demper med «lockout» på styret når det skulle trengs. Sittestillingen minner mye om den du får med Cube og Merida eSpresso CC400 EQ, altså en mer rakkrygget variant som gjør at milene oppleves komfortable.

Som nevnt har sykkelen testens største batteri, knepent foran konkurrenten fra Specialized, og har et solid girsystem fra Shimano XT som vil stå trofast til tjeneste selv ved mye bruk.

Men prislappen blir også desto stivere, og sykkelen oppleves ikke like velbalansert og lett som Specialized sin modell, samtidig som vi syns at «lillebroren» fra Birk gir mer valuta for pengene.

Birk E-One LTD
8
Meget bra

Birk E-One LTD

sitat"Testens milsluker med oppgraderte gir og heftig motor."

Fordeler

  • Krysse av
    Størst batteri i testen
  • Krysse av
    Best girsystem i testen (Deore XT)
  • Krysse av
    Smale dekk gir god rekkevidde
  • Krysse av
    USB-C-lading av tilbehør
  • Krysse av
    Lock out på styret (lås av demper)
  • Krysse av
    Godt kjørelys

Ting å tenke på

  • Bytt
    Lav førervekt
  • Bytt
    Ikke så godt egnet utenfor landevei
  • Bytt
    Kostbar

5. Godt kjøp: Haibike SDURO Trekking 7.0

Haibike er testens andre Yamaha-utstyrte sykkel. Den har masse krefter, men oppleves som daffere med lavere tråkkfrekvens enn Giant-sykkelen. Tråkker du fort nok har imidlertid Haibike det som skal til for å følge opp.

Sykkelen virker velbygget og solid, og har egentlig ingen spesielt negative egenskaper. Den er relativt tung og føles ekstra tung hvis du prøver å tråkke fortere enn motoren er forberedt til å hjelpe deg. Så fort du bikker nord om maks hjelpehastighet føles Haibiken litt som en ergometersykkel. Samtidig gjør tyngden at den ikke oppleves like rapp og lett å manøvrere som for eksempel Gianten.

Det sagt er det et meget bra sete å sitte på her. Frontlykten er kraftig nok til å være brukbart kjørelys og styringsskjermen er den største og lekreste i årets utvalg.

Når vi kombinerer det med dette utvalgets nest laveste pris får vi en ekte budsjettvinner, hvor du betaler for en god og sikker arbeidshest som gjør jobben den blir satt til.

Haibike SDURO Trekking 7.0 2021 (Electric)
8
Meget bra
Godt kjøp

Haibike SDURO Trekking 7.0 2021 (Electric)

sitat"Haibike fortsetter å levere sikre kjøp."

Fordeler

  • Krysse av
    Solid konstruksjon
  • Krysse av
    Høy førervekt
  • Krysse av
    Testens nest sterkeste motor
  • Krysse av
    Kraftig kjørelys
  • Krysse av
    Stor tydelig skjerm, m. appstøtte
  • Krysse av
    Lock out (låsing demper)
  • Krysse av
    Påkostet bremsesystem

Ting å tenke på

  • Bytt
    Mindre raffinert motorstyring enn de beste
  • Bytt
    Føles tyngre enn resten

6. Godt kjøp: Cube Touring Hybrid Pro

Sykkelen fra Cube er så stillegående at den eneste måten du merker at den er i gang på er ved at oppoverbakkene blir lettere. Bosch-motoren her er ikke testens sterkeste, selv om vi opplever den mer trekkvillig enn Shimano-motoren som blant annet Merida-syklene har, men fortsatt et par knepp slappere enn for eksempel motorene fra Yamaha og Specialized.

Men med aktiv giring blir den sterk nok for de aller fleste, om du har litt ekstra tid å avsette i de bratteste bakkene.

Det er demper i setepinnen under en meget god sal. Kvalitetsinntrykket mangler det ingenting på, selv om dette er testens billigste sykkel - rundt 10.000 kroner billigere enn de dyreste modellene.

En stor og flott skjerm hever inntrykket, og det samme gjør litt spreke fargekombinasjoner på selve sykkelen. Du sitter mer oppreist her enn på Haibike-alternativet, men ellers føles de to syklene som nyanser av hverandre ut i fra pris.

Cuben har stort batteri som er nyttig, og en av testens mer kapable støtdempere - kanskje ikke fullt så nyttig på en sykkel som dette. Her får du uansett masse kvalitet til prisen.

Cube Touring Hybrid Pro 625 Easy Entry 2022 (Electric)
8
Meget bra
Godt kjøp

Cube Touring Hybrid Pro 625 Easy Entry 2022 (Electric)

sitat"Knallgod bysykkel til fornuftig pris."

Fordeler

  • Krysse av
    Hyggelig pris
  • Krysse av
    Flott konstruksjon
  • Krysse av
    Ålreit skjerm
  • Krysse av
    Stort batteri
  • Krysse av
    Lydløs drift
  • Krysse av
    Motor ett hakk opp fra svakeste
  • Krysse av
    Komfortabel sadel med demping

Ting å tenke på

  • Bytt
    Under middels på kjørelys
  • Bytt
    Ikke lock out (lås av demper)
  • Bytt
    Sliter litt i motbakker

7. DBS Epsilon Unisex

Sammen med de to Birk-modellene har også DBS valgt å montere EP8-motoren fra Shimano i denne. Dermed spiser den bratte motbakker uten problemer.

Sykkelen er ellers solid og godt konstruert. Du får en stiv ramme som gir god respons fra underlaget, og den har ett av testens bedre seter å sitte på. Her får du også en større skjerm av typen vi oftere finner på mer terrengorienterte sykler.

Den minner en del om Birk E-one CX, og det er slettes ikke noe negativt i. Både dekk og demper innbyr til bruk på stier og grusveier. Som en av flere sykler i testen har Epsilon refleks i selve rammen slik at du er nokså godt synlig om du lyses på i mørket.

Men prislappen blir betydelig høyere sammenlignet med alternativet fra Birk. Og den fremstår ørlite gammeldags i denne prisklassen når batteriet ikke er felt inn i rammen - det har nærmest blitt standard, og DBS Epsilon er alene i utvalget om å ikke ha det.

Utover det er det lite å sette fingeren på for denne modellen fra DBS.

DBS Epsilon
7.5
Bra

DBS Epsilon

sitat"Gir deg Shimanos sterkeste motor med "fjorårets" batteri."

Fordeler

  • Krysse av
    Bjørnesterk motor
  • Krysse av
    Gode dekk til bysykling
  • Krysse av
    Stiv og god ramme
  • Krysse av
    Lock out (låsing av demper)
  • Krysse av
    Supert kjørelys

Ting å tenke på

  • Bytt
    Lite batteri
  • Bytt
    Batteri ikke integrert
  • Bytt
    Dyr for batteristørrelse og type

8. DBS Magma Hybrid

Dette er en modell som overrasket oss i positiv retning. Ved første øyekast kan sykkelen kanskje se litt spe ut, men her lot vi oss lure.

For dette er en sykkel som gir deg mye sykkelfølelse med en litt mer fremoverrettet sittestilling. Et ganske kort styre gir en rapp og aktiv respons som faller godt i smak hos testpanelet.

Dessuten er sykkelen stiv i konstruksjonen, og du føler deg trygg og komfortabel selv i krappe svinger. Siden sykkelen er kompakt er dette et godt alternativ for deg som skal oppholde deg mest i et bymiljø.

Sykkelen har også smale dekk som gir lite rullemotstand.

Men i kamp med noen av de øvrige modellene i denne testen, blir Shimano-motoren som følger med denne sykkelen litt for slapp i bratte bakker. Samtidig får du «bare» rett over 500 wattimers batterikapasitet. Det er blant de svakeste i testen, selv om det for førere flest vil holde i massevis.

DBS Magma Hybrid
7.5
Bra

DBS Magma Hybrid

sitat"Magma har finfin kjørefølelse, men motor og batteri blant de veikeste."

Fordeler

  • Krysse av
    Solid og fin ramme
  • Krysse av
    Passer fremoverlent kjørestil
  • Krysse av
    Avtagbart display
  • Krysse av
    Kompakt konstruksjon
  • Krysse av
    Blant de letteste syklene
  • Krysse av
    Appstøtte

Ting å tenke på

  • Bytt
    Motor blant de svakeste i utvalget
  • Bytt
    Batteri blant de minste

9. Merida eSpresso CC400 EQ

Denne modellen er blant de dyreste i testen, og kvalitetsmessig er det lite å sette fingeren på. I kjent stil er også denne sykkelen fra Merida godt konstruert, hvor en mer rakrygget sittestilling med god demping i salpinnen gir deg høy komfort.

Samtidig har du gode bremser og velfungerende gir, samt at batteriet er hakket større enn de minste i testen. Men det bør du også forvente til denne prisen.

Igjen får du en Shimano 6100 motor som er stillegående og har nok krutt til å gi deg en god opplevelse så lenge du holder deg unna de bratteste bakkene. Da må du regne med å måtte gire ned og holde en lavere hastighet enn med de beste i denne testen.

I en så fin og påkostet pakke er det én ting som irriterte alle i testpanelet; av/på-knappens plassering og utforming. Det er en hard knott gjemt langt nede under rammen. Ikke bare er den knotete å finne, men den blir skitten når du sykler og er hard og uresponsiv å trykke på. Et underlig valg gitt kvalitetene ellers.

Merida eSpresso CC 400 EQ
7.5
Bra

Merida eSpresso CC 400 EQ

sitat"Velbygget, men kostbar."

Fordeler

  • Krysse av
    Godt sammenskrudd
  • Krysse av
    Kurant batteristørrelse (630 Wh)
  • Krysse av
    Demping i behagelig sadel
  • Krysse av
    Høy lastevekt og MIK-HD-system i bærer (klipsordning)
  • Krysse av
    Stilig baklys

Ting å tenke på

  • Bytt
    Upraktisk plassering på powerknapp
  • Bytt
    Motor blant de svakeste (60 Nm)
  • Bytt
    Kostbar

10. Besv TR 1.3 LS470

I denne testen har det vist seg å være tett mellom båtene. Det er rett og slett ingen av disse syklene som er dårlige. Og det er heller ikke denne modellen fra Besv.

Her får du en sykkel som er mer eller mindre identisk i rammen som Birk E-one LTD. Og det betyr igjen en ganske rett sittestilling med en ramme som er god og solid.

Forskjellen er at denne modellen er litt dårligere spekket opp. Den har for eksempel mindre batterikapasitet enn Birken, samt en noe svakere motor og vanlig Deore-gir mot de kvassere Deore XT-girene fra E-one LTD. Av en eller annen grunn er det valgt pedaler som bare har tråkkeflate på den ene siden, og det er ikke klikkstøtte på «undersiden», slik man kanskje kunne forvente. Det fremstår som litt upraktiske billigpedaler.

Men batteriet er stort, med sine 630 wattimer, så dersom du bor slik til at du ikke trenger å bestige for mange bratte bakker, vil dette i kombinasjon med Shimano 6100-motoren gi bra med rekkevidde.

Alt i alt peker ikke denne modellen seg frem i spesielt negativ eller positiv retning - og det i seg selv blir for anonymt til å nå opp i denne buketten.

Besv TR 1.3 LS 470
7
Bra

Besv TR 1.3 LS 470

sitat"En god sykkel som blir for dyr og anonym i dette utvalget."

Fordeler

  • Krysse av
    USB-C-lading av tilbehør
  • Krysse av
    Stort batteri
  • Krysse av
    Kvalitetskomponenter
  • Krysse av
    Lock out på styret (låsing av demper)

Ting å tenke på

  • Bytt
    Kjipe pedaler
  • Bytt
    Motor blant de svakeste (60 Nm)
  • Bytt
    Utsatt nøkkelplassering

11. Merida eSpresso 400S

I alle testene vi har gjort har Merida alltid levert velbygde sykler. Og denne modellen er slettes ikke noe unntak.

Sittestillingen er mer fremoverlent enn mange av de andre modellene, og gjør at du støtter deg mer på styret. En løsning som passer godt for deg som liker å ha en aktiv respons når du er ute på tur. Setet er imidlertid ikke blant de mest behagelige, og kjørelyset er svakt sammenliknet med flere av testdeltakerne.

Sykkelen har batteriet innfelt i rammen, og en helt kurant lås hvor du enkelt kan ta ut nøkkelen.

Her får du en Shimano 6100 motor som ikke er blant de mest trekkvillige i motbakkene, men som vil holde fint ellers. Med mindre krefter vil du naturlig nok få igjen noe bedre rekkevidde.

Alt i alt er dette en god sykkel som er så velbygd som vi har blitt vant med fra Merida. Men totalpakken henger ikke like godt med de beste her.

Merida eSpresso 400 S
7
Bra

Merida eSpresso 400 S

sitat"Best på bærer, men med slappeste batteri og motor."

Fordeler

  • Krysse av
    Solid konstruksjon
  • Krysse av
    Best bagasjebærer og system (MIK-HD)
  • Krysse av
    Kvalitetskomponenter

Ting å tenke på

  • Bytt
    Litte batteri
  • Bytt
    Svak motor i utvalget
  • Bytt
    Høy pris
  • Bytt
    Ingen lock out-mulighet (lås av demper)
  • Bytt
    Svakt kjørelys

Eier du noen av produktene i samletesten?

Hjelp andre ved å skrive en anmeldelse

annonse