Audi Q6 e-tron byr på utmerket rekkevidde og lynrask lading
Men ett punkt skuffer.
Det er ikke mange årene siden Audis e-tron toppet salgslistene i Norge, men siden relanseringen og omdøpingen til Q8 e-tron har det gått tråere.
Så langt i år er den Norges 30. mest solgte modell, og totalt er det registrert under 1500 Q8 siden lanseringen i fjor - selv om den mindre Q4 har bidratt godt til å holde oppe aktiviteten hos Audi-forhandlerne.
Nylig kom også meldingen om at Audi vurderer å kutte ut produksjonen av Q8 e-tron tidlig, takket være en tydelig nedgang i etterspørselen etter elektriske luksusbiler globalt. En annen grunn til moderat interesse for Q8 tror Audi er introduksjonen av dagens testmodell, nemlig Q6 e-tron.
Som navnet tilsier er den et sted mellom Q4 og Q8 i størrelse, og med sine 4,77 meter er den omtrent like lang som en Tesla Model Y - som kjent et meget populært segment i Norge. Dette er likevel i høyeste grad en SUV, ikke en coupé, med de konsekvenser det har kanskje spesielt for bagasjeplassen.
Q6 er i motsetning til Q8 også bygget en dedikert elbilplattform, nærmere bestemt den såkalte PPE - Premium Platform Electric - som den deler med søstermodellen Porsche Macan.
Stort batteri, lang rekkevidde
Q6 skiller seg også fra de fleste andre i dette størrelsessegmentet ved å ha et såpass stort batteri som 100 kilowattimer brutto (94,9 netto) og en WLTP-rekkevidde på over 600 kilometer. Startprisen er imidlertid også betydelig høyere - 759.900 kroner, så vi er godt inne i premiumklassen.
De mest åpenbare konkurrentene er nok de andre tyske premium-SUV-ene: iX3 hos BMW og EQC eller EQE SUV hos Mercedes. Nevnes kan også Polestar 4, Nio EL6 og Xpeng G6, i tillegg til «alle» de andre mellomstore familie-SUV-ene på markedet, som nevnte Tesla Model Y, Volkswagen ID.4, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 og Toyota bZ4X.
Testbilen vår er for øvrig utstyrt med ekstrautstyr for et sekssifret beløp, så listeprisen på denne er 899.990 kroner. Da nevner vi blant annet oppgradering til 20-tommers Audi Sport-felger, den såkalte Komfortpakke plus, S Line-eksteriør og -interiør, egen skjerm til forsetepassasjeren og LED Matrix-lys.
Fortsatt er det imidlertid en god del utstyr du kan velge å legge til, som blant annet adaptiv luftdemping, elektrisk rattstamme, skinnseter og Audis såkalte Adaptive cruise assist-selvkjøring. Fullt utstyrt runder den greit millionen, og da har vi ikke engang nevnt den raffere motoriserte SQ6-versjonen.
Utmerket bagasjeplass
Plassmessig er det kanskje bagasjerommet som imponerer mest. Ifølge spesifikasjonene skal det romme solide 526 liter, men rommet er såpass høyt at det nok er mer praktisk enn tallet i seg selv skulle tilsi - og det regnes jo også kun opp til toppen av seteryggen. Du får også plass til ladekabler og litt til i en ganske stor frunk.
Også baksetet er relativt romslig, men kanskje ikke like luksuriøst når det gjelder beinplass som prisklassen kanskje skulle tilsi - selv om det er meget luftig rundt hodet.
En smart liten detalj er at Audi har gjort «utskjæringer» i setene som gir litt plass til knærne om du er langbeint, men vi skulle kanskje ønsket oss at det var hakket bedre plass til å stikke beina inn under forsetet hvis det er voksne som skal sitte bak. 2400 kg hengervekt er dog sjenerøst og helt i toppsjiktet blant elbiler.
Audis interiørfilosofi kan vel sies å være noe sånt som «diskré luksus», uten at jeg kanskje blir helt overbevist av verken materialer eller design i Q6. Joda, det er stort sett myke overflater overalt, men det er også mye sort pianolakk og noen få hule plastpaneler - selv om det definitivt føles som kvalitet og er godt skrudd sammen.
Førermiljøet preges av den store infotainmentskjermen i midten, som er behagelig vinklet mot føreren. Headup-display er også tilgjengelig for Q6, men var ikke installert på testbilen. Infotainmentsystemet er kjapt og responsivt, selv om det er mange menyer og linjer med innstillinger å forholde seg til.
Både Carplay og Android Auto er imidlertid støttet trådløst, og kjører i praksis som en app på skjermen du enkelt kan navigere deg ut av via den lille menyen til venstre. Skjermen er også særdeles skarp og flott, og det er lett å skru av den irriterende (og EU-påbudte) fartsgrensevarslingen ved hjelp av en knapp på rattet.
Litt mye hjulstøy?
Kjøreopplevelsen er - med fare for å kunne høres litt flåsete ut - gjenkjennelig Audi. Du sitter i meget gode seter med mulighet for ekstra lårstøtte om du er langbeint. Sitteposisjonen er høy og med full oversikt bak et ganske muskuløst panser.
En smal A-stolpe stjeler minimalt med sikt, og bilen ligger utmerket på veien - men du merker utvilsomt at det er nesten 2,4 tonn som drives fremover. Sportsunderstell og stålfjærer gir en fin kombinasjon av sportslig og komfortabel, mens luftfjæringen på toppmodellen nok vil øke komforten ytterligere flere hakk.
Lite er overraskende med opplevelsen bak rattet her. De 382 hestekreftene gir naturligvis en sprek og kjørevillig bil, selv om du merker at det «bare» er 382 hestekrefter når du skal akselerere videre opp fra motorveisfart.
Bilen virker ellers å være svært godt isolert mot omgivelsesstøy, som man også bør kunne forvente i denne prisklassen, men hjulstøy i motorveifart på grov norsk asfalt er det betydelig verre med. Den synes jeg rett og slett er litt skuffende, og kombinér den med Audis såkalte «E-Sound», som er en form for kunstig motorlyd som du ikke kan skru av (men hvor det laveste nivået riktignok er minimalt), så blir det ikke like komfortabelt å cruise på motorveien som det kanskje burde vært.
Bilen har en sånn høyfrekvent og påtrengende kvalitet på støyen når du bikker 90-100 kilometer i timen, og jeg klarer ikke helt å avgjøre om det er bilen selv som lager støyen eller bare kombinasjonen av 20-tommere og slitt norsk asfalt.
Det må nevnes at E-Sound er et tilvalg du må opp på utstyrsnivå «Tech Plus» for å få med, men det burde likevel vært mulig å skru det av. At det ikke går an føles smått absurd.
Godt over 50 mil rekkevidde
Rekkevidden er som nevnt oppgitt til 619 kilometer etter WLTP, riktignok med 19-tommers felger og standardutstyr. Vi kjørte vår sedvanlige testløype fra Oslo til Halden, videre til Ørje og så tilbake til Oslo - selv om vi la inn et lite lunsjstopp på andre siden av grensen denne gang. Temperaturen lå stort sett like under 20 grader denne julidagen, med tørre og fine kjøreforhold.
Forbrukstallene var som følger:
e-tron og Q8 har jo vært blant de aller tørsteste elbilene på markedet, og vi kan heldigvis melde om at dét ikke er tilfelle for Q6. Nå var det riktignok gunstige forhold for forbruk disse sommerdagene, men kombinasjonen av moderat forbruk og stort batteri gir utmerket rekkevidde.
Om vi bruker vår vanlige sløyfe som grunnlag, var rekkevidden denne dagen akkurat over 560 kilometer. Tar vi med den siste sløyfa, hvor vi kjørte hakket mer aggressivt og hadde som formål å varme opp batteriet før lading, var tallet 541 kilometer. Det må sies å være solid for denne typen bil.
PPE-plattformen bruker også såkalt 800 volt-arkitektur, som skal gi meget rask lading. Makseffekt er oppgitt til 270 kilowatt, et tall som vi riktignok ikke så under vår ladeøkt, men til Audiens forsvar er nok dette tall som krever at batteriet er enda mer utladet enn det vi rakk å få til i testperioden.
Vi ladet på Evinys 360 kW-lader på Bryn senter i Oslo, og ladekurven ut som følger: (Vi tar med Xpeng G9s tall for referanse, siden den er blant de absolutt raskest ladende elbilene på markedet).
Det høyeste tallet vi så var altså rundt 225 kilowatt, og så gikk effekten gradvis sakte nedover fra rundt 30 prosent ladestatus.
Totalt brukte vi rundt 21 minutter og 45 sekunder på å lade fra 21 til 80 prosent, med en snitteffekt på rundt 165 kilowatt - som må sies å være veldig bra - spesielt når du kombinerer det med en reell rekkevidde på nærmere 60 mil. Den kombinasjonen er solid.
Oppsummert
Markedet for påkostede elbiler av denne typen må sies å være utfordrende for tiden, men Audi har bevist før at det finnes massevis av kjøpere bare produktet er attraktivt nok. Og Q6 er utvilsomt et attraktivt produkt.
Borte er det høye forbruket fra e-tron og Q8 e-tron, med 800 volts-arkitektur lader den raskere enn Q8 noen gang har gjort og med dedikert elbilplattform er jammen ikke den innvendige plassen langt unna storebroren heller. På plussiden kommer også at den kjører akkurat som man forventer av en påkostet Audi.
Skal man pirke på noe er kanskje ikke bakseteplassen veldig luksuriøs, og ikke minst er hjulstøyen i motorveifart mer prekær enn vi skulle ønsket. Tilvalgslista er også særdeles lang, og en del utstyr man kanskje forventer er standard i denne prisklassen er tilvalg hos Audi.
Alt i alt velkjent kvalitet, selv om de aller mest teknologiopptatte kanskje føler seg mer hjemme andre steder.
Rettet: I første versjon av saken skrev vi at det ikke var mulig med glasstak i Q6. Det er feil, opplyser Audi. Feilen ble rettet 14. juli klokken 11:53.