Til hovedinnhold
SniktittXpeng G6

En finslipt familie-SUV: Vi kjørte Xpeng G6

G6 er nyeste tilskudd til Xpengs portefølje - midt i den særdeles populære kategorien for mellomstore SUV-er.
Stein Jarle Olsen / Tek.no
Stein Jarle Olsen

«Imitasjon er den ypperste form for smiger», skal Oscar Wilde ha sagt.

Og det gjelder i høyeste grad for Xpengs nye coupé-SUV G6, som er på centimeteren like lang som dét som både antageligvis har vært forbildet og ikke minst er pekt ut som hovedkonkurrenten: Tesla Model Y. Når det er sagt, så synes vi kanskje G6 har noe mer særpreg når vi nå har fått se den i dagslys, spesielt bak.

Begge to måler 4,75 meter i lengde, og plasserer seg dermed i det mellomstore coupé-SUV-segmentet hvor vi også finner Volkswagen ID.4/ID.5, Skoda Enyaq/Enyaq Coupé, Nissan Ariya, Toyota bZ4X, Hyundai Ioniq 5 og en rekke andre - kort fortalt det aller mest populære bilsegmentet i Norge de siste årene.

G6 kan ikke sies å være veldig ulik en Tesla Model Y.
Stein Jarle Olsen / Tek.no

Beholder prisen

Siden Xpeng slapp prisen (419.900 for Standard Range og 509.900 kroner for Performance) i mai, har imidlertid blant annet nettopp Tesla og Nissan kuttet sine priser, i tillegg til at mange av de andre konkurrentene fortsetter med ganske aggressive salg på lagerbiler.

Xpeng sier imidlertid at de har tro på bilen og totalpakken, og at det vil være feil å sette ned prisen såpass raskt etter lansering. Norgessjef Claes Perssons utsagn om at den skulle være «ekstremt aggressivt prissatt» kan nok imidlertid diskuteres, spesielt med konkurrentenes kutt i bakhodet.

G6 Performance er omtrent identisk i pris med Model Y Performance (513.663 kroner etter siste priskutt hos Tesla). Sistnevnte har hengerfeste inkludert, mens det og lakkfarge er det eneste du må betale ekstra for hos Xpeng.

Sprek og komfortabel

Xpeng ga oss anledning til å prøvekjøre bilen en rute på Østlandet, og vi kan ganske raskt konstatere at det er lite galt med selve kjøreopplevelsen. Performance-modellen er akkurat så sprek som den oppgitte 0–100-tiden på 4,1 sekunder skulle tilsi, og den er veldig stiv og kontrollert på veien.

Baken er kanskje den mest særegne delen sett utenfra.
Stein Jarle Olsen / Tek.no

Mest futt fra stillestående får du ved å aktivere «launch control»-funksjonen (som kan brukes så mange ganger du vil og også på rad, i motsetning til på en del andre biler), men til vanlig kan du velge mellom kjøremodusene standard, øko, sport og terreng, hvor det stort sett bare er gassresponsen som endres nevneverdig.

Selv i økomodus er imidlertid G6 mer enn sprek nok for daglig kjøring, så kanskje kunne man klart seg helt uten kjøremoduser. Du kan også velge mellom fire ulike nivåer av regenerering, hvor toppnivået X-Pedal er for enpedalskjøring å regne. Begge deler må du for øvrig inn på infotainmentskjermen for å endre, slik det også er for det aller meste annet av innstillinger. Det er lite fysiske knapper å spore her.

Der noen forsøker å skape mest mulig luft i midtkonsollen, har Xpeng valgt en litt mer omfangsrik variant. Det er imidlertid lagringsplass under armlenet og i et en åpning på undersiden.
Stein Jarle Olsen / Tek.no

Ellers sitter du godt i gode seter og har stort sett god oversikt rundt deg. A-stolpen på førersiden er lite plagsom, mens den stjeler noe sikt på motsatt side. Du får også minimalt med utsyn gjennom bakruta, som er av typen «liten slisse», slik det gjerne er på denne typen coupé-biler med fallende taklinje. Sitter det noen i baksetet vil det også være enda verre.

Stein Jarle Olsen / Tek.no

Dette er et godt argument for konseptet Polestar har valgt på den liknende Polestar 4, der du ikke får bakrute, men heller kombinasjonen av kamera og skjerm der sladrespeilet ellers ville vært. Et godt 360-kamera hjelper imidlertid når vi tenker på parkering og annen manøvrering. Et lite pluss også for vindusvisker på bakruta, som jo også Hyundai nylig også har innsett at er smart.

Dempingen er videre hakket mer komfortabel enn for eksempel i Tesla Model Y og Volkswagen ID.4, og treffer etter vår mening et fint kompromiss mellom sportslig og komfortabel. Dette er tross alt i hovedsak en familiebil.

Stort sett stillegående

Støynivået er også lavt, selv om 20-tommere (som er standard) bringer med seg en god del hjulstøy når asfalten er grov. På finere asfalt og i lavere hastigheter er det imidlertid svært stille i G6, og det gjelder kanskje spesielt vindsus og annen omgivelsesstøy, hvor den virker meget godt støydempet.

Den 15 tommer store infotainmentskjermen er skarp og lettlest, og det Snapdragon-drevne systemet er meget kjapt og responsivt. Det er også relativt enkelt å navigere i, selv om det er svært mange valgmuligheter - spesielt på sikkerhets- og assistansesystemer.

Stein Jarle Olsen / Tek.no

Hjemskjermen har flere «fliser» nærmest føreren, og så tas det meste av skjermen opp av kart og navigasjon. I tillegg får du et heldigitalt instrumentpanel på 10,2 tommer som også er delt i tre - og hvor du ved hjelp av rattknappene kan velge mellom navigasjon, trippteller og liknende på de ulike delene.

Headup-display får du ikke, men vi setter i det minste pris på å slippe å flytte øynene til midtskjermen for å få med oss hastighet og liknende. Xpeng-systemet virket også til å være flink til å lese skilt, og en kjekk funksjon er kontinuerlig telling av gjennomsnittshastighet gjennom en sone med strekningsmåling av fart. Smart!

Stein Jarle Olsen / Tek.no

Vi kan også nevne at Xpengs tidligere hang til allverdens varslingslyder og konstante forstyrrelser mens du kjører også tilsynelatende er en saga blott. Den EU-påbudte hastighetsvarsleren skrur du enkelt av ved å sveipe ned fra toppen på infotainmentskjermen, og om du setter ned følsomheten på tretthetsvarsleren og filholderen kan du i praksis kjøre i deilig stillhet. Dette plaget i alle fall oss veldig lite underveis.

Systemet har også et eget app-utvalg hvor du blant annet finner Disney+, Youtube, TikTok og Spotify. Både Carplay og Android Auto skal også være på plass til bilene kommer på veien. To trådløse mobilladere er generøst, og de leverer attpåtil inntil 50 watt hver - og kommer derfor også utstyrt med egen viftekjøling for å unngå overoppheting av telefonene.

Stein Jarle Olsen / Tek.no

Litt kritikkverdig fant vi regnsensoren, som selv på følsomhetsinnstilling «Ultra» virket treig i responsen. Her måtte vi støtt og stadig til med venstrearmen for å aktivere viskerne manuelt.

God plass bak

Bakseteplassen kan vi jo bare gjenta fra lanseringssniktitten vår at er god, med god plass både til beina og i høyden. Du kan også justere vinkelen på bakseteryggene om du vil sitte enda litt mer avslappet.

Panoramaglasstaket er standard på bilen, men er ikke av den moderne «elektrokromatiske» typen hvor du kan endre frostingen manuelt.

I tillegg til det grå (egentlig hvite) interiøret, kan du også få bilen med
Stein Jarle Olsen / Tek.no

Bagasjerommet måler 571 liter, som er i øvre sjikt i dette segmentet, men noe av plassen er gjemt i et rom under bagasjeromsgulvet. Noen frunk får du heller ikke, ei heller gjennomlastingsluke, kun 60:40-deling.

Forbruk og rekkevidde er vanskelig å si så mye om i løpet av en formiddag hvor man ikke nødvendigvis kjører for høyest mulig effektivitet, men også skal teste bilens egenskaper på veien.

Litt anekdotisk kan vi likevel notere et forbruk på 17,5 kWh/100 på første strekk fra Oslo til Hurdalsjøen Hotell med noen ekstra sløyfer underveis og stort sett landeveisfart mellom 60 og 80 km/t. Da hadde vi kjørt 106,5 kilometer og brukt 21 prosent av det 87,5 kWh store batteriet.

Tilbake til Oslo kjørte vi mer «raka vägen», og da var forbruket 15,5 kWh/100 km. Totalt hadde vi da kjørt 186 kilometer og brukt 35 prosent av batteriet, som skulle gi en rekkevidde denne junidagen (i 12–15 graders varme) på rundt 530 kilometer.

Xpeng G6 er en ganske strømlinjeformet coupé-SUV, med en såkalt cd-verdi på under 0,25.
Stein Jarle Olsen / Tek.no

Det er identisk med resultatet den oppnådde i NAF og Motors rekkeviddetest nylig (530,7 kilometer) - og et avvik på bare 3,5 prosent fra WLTP-rekkevidden på 550 kilometer. Verdt å merke seg er også at denne er oppgitt med 20-tommers felger.

Lading fikk vi ikke testet i denne omgang, men bilen har en oppgitt makseffekt på hele 280 kilowatt takket være 800 volt-systemet ombord. I NAF-testen var makseffekten 264 kilowatt og snitteffekten for ladeøkten fra 10 til 80 prosent på 195 kilowatt, som er svært solid. Bilen brukte 19 minutter og 35 sekunder på ladeøkten.

Forvarming av batteriet kan også aktiveres manuelt fra infotainmentsystemet, som er kjekt.

Oppsummert

Det svært så folksomme markedet for mellomstore familie-SUV-er har fått et nytt og meget godt alternativ i Xpeng G6. Den er brennkvikk, har tilsynelatende god rekkevidde og lader lynraskt.

Noe småplukk på enkelte funksjoner vil forhåpentligvis jevnes over til bilen kommer på veien i september, og vi skulle ønske at utsynet gjennom bakspeilet var bedre.

Stein Jarle Olsen / Tek.no

Det største spørsmålet er kanskje prisnivået Xpeng har lagt seg på. 510.000 kroner for Performance-modellen virket sikkert som aggressiv prising da Xpeng satt med priskalkylene sine tidligere i år, men nå fremstår det nok ikke like løp-og-kjøp-aktig.

Det må sies at de to modellene Xpeng selger begge er svært godt utstyrt, og de leveres med solide sju års garanti, så det må selvfølgelig tas med i betraktningen - men vi mistenker at det som fortsatt er et noenlunde ukjent merke må prise seg enda mer attraktivt for å tiltrekke de store massene.

Xpeng sier selv at de har mål om 3000 biler i Norge i år, som vil være en firedobling fra fjoråret. Håpet er at G6 skal stå for halvparten av dette.

Uansett kan vi notere at Xpeng er i ferd med å etablere seg som en meget kompetent bilprodusent, med G6 som et tydelig tegn på hvor fort utviklingen går.

Tre plusser:

  • Komfort/støynivå
  • Rekkevidde/ladefart
  • Sju års garanti

Tre minuser:

  • Utsikt gjennom bakruta
  • Ingen fysiske knapper
  • I nåværende marked: Prisen?
annonse
Tek.no er en del av Schibsted Media. Schibsted Media AS og Schibsted ASA er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her