Facebook viktigere enn ringing og teksting
Vi bruker mobilen mest til sosiale medier, viser undersøkelse.
Det er ikke lenge siden en telefon først og fremst var noe man brukte til å ringe med. Nå kan det se ut til at dette er blitt et sekundært bruksområde for veldig mange, og at det er helt andre ting vi først og fremst bruker telefonene til.
I en undersøkelse gjort av NetCom svarer 46 prosent av de spurte at de bruker mobiltelefonen mest til sosiale medier. Kun 24 prosent svarer at de bruker den mest til ringing og SMS.
På spørsmål om hvilken mobilfunksjon det er vanskeligst å klare seg uten en hel dag, svarer 67 prosent "Tilgang på internett". Kun 15 prosent svarer "Ringing" på dette spørsmålet, mens 14 prosent svarer "SMS/MMS".
– Behovet for å være på nett er enormt blant norske smartkunder og mobilen har blitt den naturlige inngangsporten til internett. I dag har syv av ti smarttelefon, og vi bruker mobilen mer til sosiale medier, nettsurfing og musikk enn ringing og SMS, sier Karl Fredrik Lund, direktør for privatmarkedet i NetCom.
Sosiale medier og nettsurfing viktigst
31 prosent svarer at sosiale medier er den mobiltjenesten det vil være vanskeligst å klare seg uten en hel dag, mens 24 prosent synes nettsurfing er den tjenesten det vil være vanskeligst å klare seg uten.
Kun 3 prosent mener det ville vært vanskeligst å klare seg uten spill på mobilen.
I begynnelsen av mai endret NetCom sine mobilabonnementer for å møte de nye brukervanene, og fjernet begrensninger i ringing og SMS-er. Forskjellen er nå kun størrelsen på datapakken. Kort tid etterpå fulgte OneCall, Tele2 og Chess etter med tilsvarende abonnementspakker.
Les mer her:
(Kilde: NetCom Trends, april/mai 2013)