Telenor spytter inn 1 milliard i ny rubrikksatsing
Vil ta FINN.no-suksess til Asia og Sør-Amerika.
Ifølge Reuters har Telenor og Schibsted dannet fellesselskapet SnT Classifieds, i den hensikt å bruke erfaringene til FINN.no til å skape suksess også utenfor norske grenser. Eierandelen her blir på 50 prosent hver.
Telenor Group skriver derimot i en pressemelding at de har blitt enige med Schibsted og Singapore Press Holdnigs (SPH) om å kjøpe seg inn i deres allerede eksisterende felesselskap 701 Search. Hver av de tre aktørene vil nå eie 33 prosent i dette selskapet. 701 Search har fra før en posisjon i det rubrikkannonsemarkedet i Indonesia, Vietnam, Filipinene, Malaysia og Singapore.
Samtidig annonserer Telenor at det nydannede fellesselskapet SnT Classifieds vil starte en tilsvarende virksomhet i Sør-Amerika.
- Det å kunne levere Internett til alle er en hovedmålsetting for Telenor. Rubrikkannonser på mobil er i sterk vekst. Som en av de største mobiloperatørene i verden med betydelig fotfeste i flere vekstmarkeder, er det helt naturlig for Telenor å samarbeide med to selskaper som Schibsted og SPH, for å bli en betydelig aktør innen digitale rubrikkannonser, sier Telenors konserndirektør og leder for Digital Services Rolv-Erik Spilling i pressemeldingen.
Betaler over en milliard kroner
Telenor oppgir at de totalt har betalt cirka 145 millioner euro, eller nesten 1,2 milliarder norske kroner, for å spille på lag med FINN.no-eier Schibsted i Sør-Amerika og Sørøst-Asia.
Styret i fellesselskapet SnT Classifieds vil bestå av like mange representanter fra Schibsted og Telenor. Terje Seljeseth, som er administrerende direktør for Schibsted Classified Media (SCM) blir styreleder i det nye selskapet. Andries Oudshoorn, som nå leder Schibsteds rubrikksatsning Bomnegocio.com i Brasil, får rollen som "CEO" i SnT Classifieds.
Schibsteds Bomnegocio.com (Brasil) og Yapo (Chile), og Telenors Cellbazaar (Bangladesh), innlemmes i SnT Classifieds.
Les også: Slik skal Finn.no bli best på mobil