Lucid lanserer SUV-en Gravity i Europa
Sju seter, opp mot 800 km rekkevidde og over 800 hestekrefter.
Luksusprodusenten Lucid varsler at deres neste elbil Gravity vil lanseres i Europa kommende høst. Det dreier seg om modellen Gravity Grand Touring, som i likhet med søstermodellen Air får svært solide spesifikasjoner.
Siden dette er en full treraders SUV vil den muligens kunne være aktuell for flere enn sedanen Air har vært. Så langt er det nemlig bare registrert 13 Lucid Air i Norge, ifølge tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken - til tross for at Lucid har hatt et profilert og ganske sikkert svært kostbart showroom midt på Karl Johan i Oslo.
Sju seter og 800 km rekkevidde?
Gravity måler 5,03 meter i lengde og kommer med mulighet for sju seter. Det betyr at de mest åpenbare konkurrentene heter Volvo EX90, Kia EV9, Hyundai Ioniq 9, Peugeot E-5008 og Tesla Model X, for å nevne noen.
Sammen med annonseringen om at bilen kommer til Europa, slipper Lucid også 2026-versjonen av Gravity. Det er foreløpig den såkalte Grand Touring-modellen som er i fokus, og den skal ifølge Lucid få hele 724 kilometer rekkevidde etter den amerikanske EPA-standarden.
WLTP-tallene er ikke klare, men disse ligger vanligvis et godt stykke over den EPA-sertifiserte rekkeviden, som gjøres på bakgrunn av en mer krevende test enn WLTP-testen. Vi vil ikke bli overrasket om WLTP-tallet er minst 800 kilometer, som vil plassere Gravity helt i øverste sjikt av elbiler på rekkevidde.
Batteriet er på heftige 123 kilowattimer og kan lade med inntil 400 kilowatt på en lader som kan levere 1000 volt spenning. På en 500-volts-lader skal tallet være 225 kilowatt, delvis takket være at den bakre motoren brukes til å øke ladespenningen fra 500 volt til bilens 926 volt. Under optimale forhold skal bilen kunne lade 320 kilometer rekkevidde (igjen etter EPA-standarden) på 11 minutter.
Bilen støtter også lading av andre enheter - også andre elbiler - med inntil 19,2 kilowatt.
0–100 på 3,6 sekunder
Grand Touring-modellen kommer med firehjulstrekk og heftige 828 hestekrefter. 0–100 kilometer i timen skal ta smått elleville 3,6 sekunder. Bakakselstyring skal dessuten sørge for at svingradiusen ikke er høyere enn rundt 11,6 meter.
Med syv seter skal bagasjeplassen bak tredje rad være på 590 liter, men legger du ned tredje seterad (som felles ned i en brønn under bagasjerommet, ikke ulikt hvordan det gjøres i Xpeng X9) får du 3140 liter å rutte med. I femseteren er tallet 3400 liter, og den andre seteraden står på skinner.
Luftfjæring er standard, og bilen kan trekke inntil 2700 kg tilhenger.
De første Gravity-bilene ble levert i USA i desember, men da dreide det seg kun om ansatte, venner og familie. De første ordinære leveransene skal etter planen skje fra og med slutten av april.
Prisen for Grand Touring-modellen starter på 94.900 dollar i USA, mens den rimeligere Touring-modellen vil koste 79.900 dollar når den lanseres senere i år. Begge vil bli tilgjengelige i Europa fra og med i høst, men her er ikke prisene klare.
Du kan nok likevel forvente at Grand Touring-modellen vil kunne koste opp mot og kanskje over halvannen million om ikke Lucid gjør noe med prisingen sin her til lands. Sedanen Air i Grand Touring-versjon koster eksempelvis fra 79.000 dollar i USA, og den starter på 1.309.000 kroner i Norge.
En Volvo EX90 med sju seter, kraftigste motoralternativ, oppgradert lyd og hengerfeste koster til sammenlikning akkurat over 1,1 millioner kroner.