Nå er den offisiell: Her er Cupra Tavascan
Cupras Tavascan har i alle fall innad i redaksjonen ført til visse hevede øyenbryn siden den først ble vist frem i konseptversjon i 2019.
Dette er Cupras - foreløpig mest kjent for den stiligere ID.3-klonen Cupra Born - versjon av bilene vi kjenner som Volkswagen ID.4/ID.5, Skoda Enyaq/Enyaq Coupé og Audi Q4 e-tron/e-tron Sportback fra de øvrige merkene i Volkswagen-konsernet.
340 hester
Tavascan blir den sprekeste av alle disse bilene, med 340 hestekrefter (250 kW), firehjulstrekk og 0–100 km/t på 5,6 sekunder i heftigste utgave. ID.4 GTX og Skoda Enyaq Coupé RS iV har til sammenlikning 299 hestekrefter.
I tillegg kommer en bakhjulsdrevet versjon med 286 hestekrefter. Begge får det velkjente batteriet på 77 kilowattimer netto, men Cupra skviser ut enda litt mer rekkevidde enn konsernsøstrene, med inntil 550 kilometer i mest utholdende versjon.
Det er i området til Tesla Model Y, som har en rekkevidde på 565 kilometer i Long Range-versjon.
Sennheiser-lyd
Tavascan måler 4,64 meter i lengden. Det er omtrent identisk med Hyundai Ioniq 5, åtte centimeter lenger enn ID.4 og 11 centimeter kortere enn Model Y. Bagasjerommet er oppgitt til 540 liter, etter det vi får opplyst.
En ny 15-tommers infotainmentskjerm er standard, og om du legger ekstra kroner i oppgradert lyd vil anlegget være levert av Sennheiser og ha totalt 12 høyttalere. Ellers vil det meste være kjent fra de øvrige bilene vi nevnte i starten.
Cupra var i utgangspunktet racing-delen av morselskapet Seat, men ble skilt ut som et eget merke i 2018 - litt som Polestar ble det for Volvo. Det bærer gjerne også det utvendige designet på bilene deres preg av, og Tavascan er intet unntak.
De færreste vil forhåpentligvis være uenige i at Tavascan er betydelig «røffere» og mer sporty i uttrykket enn konsernsøstrene - selv om den endelige produksjonsversjonen nok også har mistet ørlite av det voldsomme særpreget konseptmodellen hadde.
Til Norge i neste år
Den norske Cupra-importøren Harald A. Møller sier informasjon om norske priser og tidslinjen frem til salgsstart og utlevering vil komme i løpet av den nærmeste tiden.
Kommunikasjonssjef Øyvind Rognlien Skovli skriver følgende i en SMS:
«Vi forventer å se bilen på norske veier i 2024 (uten at vi foreløpig kan være mer konkret på når på året)».
Cupra Tavascan skal produseres i Kina, nærmere bestemt på Volkswagen-gruppens fabrikk i Anhui.
I tillegg til Tavascan har Cupra for øvrig varslet en liten, men sprek og stilig elbil hvis konseptnavn er Urban Rebel. Den skal komme i 2025.