Instagram og WhatsApp skal få «nye» navn
Facebook vil gjøre det tydeligere hvem som eier selskapene.
Niklas Plikk, Tek.no
De to Facebook-eide tjenestene Instagram og WhatsApp kan snart få nye navn, skal vi tro nettstedet
The Information
. I en reportasje skriver de at tre forskjellige kilder i Facebook har informert dem om at Facebook ønsker å putte sitt eget navn på tjenestene, og at de snart vil omtales som «Instagram from Facebook» og «WhatsApp from Facebook».
Grunnen skal være at Facebook-sjefen Mark Zuckerberg ikke føler de har fått nok anerkjennelse for veksten til de to oppkjøpte selskapene.
Logoene skal forøvrig forbli de samme som i dag, men brukere vil se det nye navnet når de logger inn, og trolig også i andre deler av tjenesten.
I dag brukes «From Facebook» blant annet for VR-selskapet Oculus som Facebook kjøpte i 2014, mens de bruker «by Facebook» for samarbeidstjenesten Workplace.
Mange år med autonomitet
Facebook
kjøpte Instagram
for én milliard dollar i 2012 og senere
Whatsapp i 2014 for hele 19 milliarder dollar
.
Etter oppkjøpene har Facebook latt de to selskapene jobbet relativt selvstendig, noe som også har holdt dem relativt skandalefrie, til tross for Facebooks mange
personvernsovertramp
.
I en uttalelse til The Information sier imidlertid Facebooks pressetalsperson, Bertie Thomson, at selskapet ønsker å gjøre det tydeligere hvilke produkter og tjenester som er en del av Facebook.
Nettstedet
Gizmodo
omtaler avgjørelsen som hårreisende dårlig:
– Dette er en nesten komisk dårlig avgjørelse fra Facebooks side, og trolig også dårlig nytt for den såkalte «app-familien», skriver nettstedet, som peker på at det blir vanskeligere for de to tjenestene å holde seg fri fra de stadige skandalene som forfølger Facebook.
Felles meldingstjeneste
Mark Zuckerberg sa tidligere i år at han ønsker å ha en
felles meldingstjeneste på tvers av de tre appene
, som lar brukere snakke til hverandre uansett hvilken app debruker.
– Det er ingen tvil om at en strategi som dette er en følge av at Facebook vil holde brukerne engasjert, og for å få dem til å bruke dette sammensmeltede systemet som deres primære meldingstjeneste. Ved å gjøre dette kan de samtidig skryte av høyere brukerengasjement til annonsører, noe de trenger nå som veksten har vært lavere, skriver Makena Kelly, sosiale medieekspert hos
The Verge
.