Slipper de første bildene av elektrisk Range Rover
Range Rover Electric er i teststadiet, melder morselskapet Jaguar Land Rover (JLR) onsdag, og slipper samtidig de første små glimtene av bilen.
Den vil gå i direkte konkurranse med biler som BMW iX, Mercedes-Benz EQS SUV og Lucids kommende Gravity. Med andre ord: Biler i luksus-SUV-kategorien.
Lite er kjent om bilens spesifikasjoner så langt, men JLR melder at bilen vil få 800-volts-arkitektur, slik vi også kjenner fra Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Hyundai Ioniq 5 og 6 og Kia EV6 og EV9. Det bør bety mulighet for svært rask lading, blant annet.
Dagens Range Rover fås i to versjoner - en standardversjon på drøye 5,05 meter og en forlenget versjon på 5,25 meter. Sistnevnte kan også fås med sju seter.
Skal takle 85 cm vann og trekke tonnevis
Ytelsesmessig sier JLR at den elektriske Range Roveren skal kunne sammenliknes med det nåværende flaggskipet Range Rover V8, som har rundt 530 hestekrefter og gjør 0–100 på 4,6 sekunder.
Prototypene som testes nå skal gjennom et av de strengeste programmene noensinne, ifølge selskapet - for å bevise at bilen kan «takle ekstreme temperaturer, ulike værforhold og alle typer terreng, selvfølgelig inkludert vading i 850 mm dypt vann».
Målet er også å skape den mest stillegående Range Rover-modellen noen gang, melder JLR, og bilen skal ha mulighet for tilhengervekt som overgår «alle andre luksuriøse elektriske SUV-er», heter det i meldingen. BMW iX topper i dag den lista, med mulighet for å trekke 2,5 tonn.
Range Rover Electric skal bygges i Solihull i Storbritannia, sammen med dagens mild- og pluginhybrid-versjoner. Det ventes at designet vil ligge tett inntil dagens modeller, sannsynligvis med noen elbilspesifikke detaljer. De bygges også på samme plattform, kalt MLA - Modular Longitudinal Architecture.
Har åpnet venteliste
JLR har åpnet en venteliste for Range Rover Electric, mens salget - og lanseringen av bilen - ventes å starte i 2024.
Dagens Range Rover starter på akkurat under to millioner kroner, men merket er ikke akkurat veldig tungt representert i Norge.
Så langt i år er det ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken registrert 240 nye Range Rover i Norge, fordelt på de fire modellene Range Rover, Range Rover Sport, Velar og Evoque.
JLR-fabrikken sa for øvrig opp avtalen med den norske importøren BC Norway på høsten i 2022. I november ble det klart at Bilia er den nye importøren for merkevaren i Norge og Sverige, i partnerskap med Jaguar Land Rover selv.
Oppstart er ventet 1. april 2024, melder Bilia.