Nettbrett møter hardere konkurranse
Store mobiler og smartklokker vil gå ut over nettbrettsalget, mener IDC.
Analyseselskapet IDC har nedjustert sine prognoser for nettbrettsalget i 2013 og fremover mot 2017.
Årsaken er at nettbrettene nå ser ut til å møte konkurranse fra mobiltelefoner med store skjermer, og at nye produktkategorier som smartklokker får brukerne til å bruke deler av budsjettet sitt på andre ting enn nettbrett.
Nettbrettene kommer imidlertid til å fortsette å selge svært godt. IDC forventer at det vil bli solgt 227,4 millioner nettbrett i løpet av 2013, ned fra et tidligere anslag på 229,3 millioner. Til tross for at prognosen er nedjustert, er dette en vekst på 57,7 prosent i forhold til salget i 2012. Salget vil fortsette å vokse jevnt og trutt frem mot 2017, da det ifølge IDC vil bli solgt 407 millioner enheter.
«Et lavere salg enn forventet i andre kvartal, på grunn av mangel på store produktlanseringer, betyr at andre halvår nå blir enda mer kritisk for et nettbrettmarked hvor det største volumet tradisjonelt har vært i forbindelse med julesalget», uttaler Tom Mainelli i IDC i en pressemelding.
Mer til bedrifter
Til nå har det vært Nord-Amerika og Vest-Europa som har drevet mye av veksten i nettbrettmarkedet, men IDC venter at salget vil stagnere i disse markedene på grunn av konkurransen fra store mobiler og eventuelt veksten i markedet for smartklokker og annen teknologi man har på seg.
En annen trend IDC ser, er at en stadig større andel av nettbrettene vil bli solgt i bedriftsmarkedet og i skoler. Mens 90 prosent av nettbrettene i dag selges til forbrukere, vil dette ha sunket til 80 prosent i 2017.
Les også: Samsung-nettbrett selger mindre enn ventet
(Kilde: Pressemelding)