Digital musikk selger nå bedre enn fysisk musikk
For første gang i historien har digitalt salg forbigått fysisk salg av musikk.
Menneskeheten har tatt et nytt steg inn i den digitale tidsalderen. En amerikansk rapport kan melde at det digitale musikksalget for første gang i historien har gått forbi salg av fysisk musikk som CD-er og vinyler.
Ifølge rapporten står digital musikk for 50,3 prosent av det amerikanske musikksalget i 2011. Digitale salg økte med 8,4 prosent fra 2010, mens salg av fysiske album gikk ned med 5 prosent. Det totale albumsalget har også gått opp i forhold til fjoråret, med 1,3 prosent – noe som ikke har skjedd siden 2004.
- Les også: – Nettskyen kan forhindre piratkopiering
Lady Gaga og Adele
Salg av digitale album toppet seg med 3,5 millioner salg i løpet av den siste uken i 2011.
Lady Gaga er på toppen av listen over 2011s mest streamede artist, mens den mest streamede sangen i 2011 var Nicki Minajs Super Bass – med 84,9 millioner lydavspillinger og 71 millioner videovisninger.
Adeles album 21 var det bestselgende albumet både digitalt og fysisk, mens sangen hennes Rolling in the Deep var den som solgte best – med 5,8 millioner nedlastinger.
Bedre tilbud enn tidligere
Noe av årsaken til at digital musikk nå går forbi fysisk er den kraftige økningen av salg og forbruk av smarttelefoner de siste årene. Dessuten gjør tekniske løsninger fra både bransjen og nykommere det lettere for lovlydige forbrukere å kjøpe digital musikk enn for bare noen få år siden.
Lenker og apper fra musikknettsteder til butikker som selger enkle musikkfiler og hele digitale album, og tjenester som iTunes, Wimp og Spotify har bidratt til å øke det digitale salget. Man trenger ikke lenger å gå til butikken for å kjøpe musikk – den er bare noen få tastetrykk unna på telefonen.