Til hovedinnhold

Netflix vil vise AI-reklamer i filmene

Skal gi høyere reklameinntekter.

Netflix
Anders Brattensborg Smedsrud

Fra 2026 vil Netflix begynne å vise det de omtaler som AI-genererte interaktive reklamer midt i filmer og serier kundene ser på, samt når du setter innholdet på pause. Det melder Ars Technica.

De nye reklamene vil bruke kunstig intelligens for å «skape mer engasjerende annonser», som også kan avbryte deg midt under strømmingen.

– Følger like mye med på reklamene som innholdet

– Netflix-medlemmer følger like godt med på reklamer de får opp midt i innholdet de ser, som de gjør på selve filmene og seriene, hevder Amy Reinhard som leder annonseavdelingen i selskapet.

Strømmetjenesten lanserte sitt reklamefinansierte abonnement i november 2022, og det teller nå 94 millioner abonnenter. Det utgjør nesten en tredjedel av selskapets 300 millioner abonnenter globalt.

Foreløpig er ikke reklameabonnementet lansert i Norge. Her hjemme koster et abonnement uten reklame, med Full HD-kvalitet, 129 kroner måneden.

Halvparten velger reklame

Ifølge Netflix velger nå halvparten av nye abonnenter i USA det rimeligere reklamealternativet til 8 dollar i måneden, fremfor reklamefrie abonnementer som starter på 18 dollar.

– Grunnlaget for vår reklamebusiness er på plass, og fremover vil utviklingen gå enda raskere, sier Reinhard.

Flere satser på mer aggressiv reklame

Netflix har som mål å doble reklameinntektene sine allerede i år og er ikke alene om å intensivere reklameinnsatsen. Denne uken kunngjorde Amazon at også Prime Video vil få nye reklamefunksjoner, inkludert pauseannonser som vil være tilpasset innholdet du ser på.

Tidligere i uken ble det kjent at YouTube planlegger å bruke AI for å identifisere delene i et klipp som gjør deg mest engasjert, og så raskt bryte inn med reklame like etterpå. Teorien deres er at seere husker reklamer bedre når de opplever sterke følelser.

Hvor irriterende det blir i praksis gjenstår imidlertid å se, og det samme hvor kundenes akseptgrense for reklame og avbrytelsen går.

Foretrekker du billigere abonnement med reklame?

annonse
Tek.no er en del av Schibsted Media. Schibsted Media AS og Schibsted ASA er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her