Til hovedinnhold

YouTube vil vise reklame etter de mest følelsesladde øyeblikkene

Ny AI-teknologi skal identifisere når du er mest engasjert - og starte reklamer akkurat da.

«Peak Points» bruker AI til å finne ut akkurat når du er mest mottakelig for reklame etter en viktig hendelse i en video.
Youtube
Stein Jarle Olsen

Tenk deg at du ser en video der et kjent par endelig blir forlovet – og rett etter ringen settes på fingeren, dukker det opp en reklame.

Slik kan det bli med Youtubes nye reklamefunksjon «Peak Points», som har til hensikt å dytte inn annonser rett etter de mest følelsesladde øyeblikkene i videoer. Det melder blant andre TechCrunch.

Den nye reklamefunksjonen ble avslørt under YouTubes Brandcast-presentasjon for annonsører i New York onsdag.

Bruker AI for å finne riktig øyeblikk

Teknologien bruker Googles Gemini AI til å analysere videoer og identifisere øyeblikk med høyest seerengasjement eller sterkest følelsesmessig påvirkning.

For annonsører kan dette være attraktivt. Strategien ligner på såkalt følelsesbasert målretting, der annonser plasseres for å samsvare med følelsene videoen vekker.

Teorien er at seere husker reklamer bedre når de opplever sterke følelser. Hvor irriterende det blir i praksis gjenstår å se.

YouTube lanserte samtidig en annen reklamefunksjon – en handlefunksjon der seere kan bla gjennom og kjøpe produkter direkte mens annonsen spilles på TV-en.

En liste over produkter vil vises i en fane til høyre på skjermen, og så kan du scanne en QR-kode med telefonen og bli ledet rett til butikken.

Hva synes du om «Peak Points»?

annonse
Tek.no er en del av Schibsted Media. Schibsted Media AS og Schibsted ASA er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her