YouTube vil vise reklame etter de mest følelsesladde øyeblikkene
Ny AI-teknologi skal identifisere når du er mest engasjert - og starte reklamer akkurat da.
Tenk deg at du ser en video der et kjent par endelig blir forlovet – og rett etter ringen settes på fingeren, dukker det opp en reklame.
Slik kan det bli med Youtubes nye reklamefunksjon «Peak Points», som har til hensikt å dytte inn annonser rett etter de mest følelsesladde øyeblikkene i videoer. Det melder blant andre TechCrunch.
Den nye reklamefunksjonen ble avslørt under YouTubes Brandcast-presentasjon for annonsører i New York onsdag.
Bruker AI for å finne riktig øyeblikk
Teknologien bruker Googles Gemini AI til å analysere videoer og identifisere øyeblikk med høyest seerengasjement eller sterkest følelsesmessig påvirkning.
For annonsører kan dette være attraktivt. Strategien ligner på såkalt følelsesbasert målretting, der annonser plasseres for å samsvare med følelsene videoen vekker.
Teorien er at seere husker reklamer bedre når de opplever sterke følelser. Hvor irriterende det blir i praksis gjenstår å se.
YouTube lanserte samtidig en annen reklamefunksjon – en handlefunksjon der seere kan bla gjennom og kjøpe produkter direkte mens annonsen spilles på TV-en.
En liste over produkter vil vises i en fane til høyre på skjermen, og så kan du scanne en QR-kode med telefonen og bli ledet rett til butikken.
Hva synes du om «Peak Points»?