Til hovedinnhold

Netflix-appen blir ny

Nytt AI-design skal sørge for at du finner noe å se før maten blir kald.

Den nye Netflix-appen for TV.
Netflix
Anders Brattensborg Smedsrud

Netflix ruller ut en ny TV-opplevelse som skal gjøre det enklere å finne noe å se på.

Tek.no fikk en sniktitt på det nye designet, som på mange måter er en totaloverhaling av både foran og bak kulissene. Netflix lover appen skal være mer intuitiv og responsiv.

Selskapet sier også at de vil øke fokuset på både live sport og spill. Det skriver de i en pressemelding.

Netflix-designene gjennom årene.
Netflix

Sømløse AI-anbefalinger

Bortsett fra en visuell overhaling, er en av de største endringene at anbefalingene på hovedskjermen blir mer tilpasset humøret og interessene dine. Kunstig intelligens skal nå endre hele listen over programmer du får opp mens du blar, basert på hvordan du blar i den, hvilke programmer du kikker innom, tidspunkt på dagen og mye mer.

Sammen med kunnskapen om hvilket innhold du allerede har gitt tommel opp, skal dette gi mer skreddersydde anbefalinger.

– Alt handler om «press play and stay», forklarer Netflix, som vil at abonnentene deres raskere skal finne noe å se på, i stedet for å bruke timevis på å bla gjennom utvalget, som ofte kan være tilfelle i dag.

Mer naturlig søk

I tillegg lanseres en ny søkefunksjon som også er drevet av AI, der du kan søke med naturlige fraser som «jeg vil se noe morsomt og oppløftende».

Naturlig søk.
Netflix

For å gjøre appen lettere å navigere har Netflix ellers flytter søket og favorittlistene dine til toppen av skjermen, som du også kan komme raskt til ved å holde inne «tilbake»-knappen på fjernkontrollen.

En ny meny i toppen av skjermen.
Netflix

Netflix melder for øvrig at de har oppgradert innholdsleveringsnettverketKrysse avinnholdsleveringsnettverketEt system av servere som jobber sammen for å levere digitalt innhold, som videoer og spill, raskt og effektivt til brukere. sitt for å gi lavere forsinkelse for live-sendinger og spill du strømmer, som begge er to nye fokusområder for strømmetjenesten og som de bare vil satse mer på fremover.

«TikTok-aktig» serievelger på mobil

I mobilappen skal Netflix teste en vertikal «TikTok»-aktig feed fremover. Den er fylt med klipp fra serier og filmer, der du kan sveipe mellom forslag. Finner du noe du synes ser interessant ut kan du trykke for å se serien, eller legge den til i en favorittliste.

Bla mellom trailere for serier og filmer i mobilappen.
Netflix

Ingen reklame på hjemskjermen, foreløpig

Dette er Netflix’ første store redesign siden de introduserte abonnement med reklame. I den forbindelse ble Netflix spurt om det nye designet i TV-appen eller på mobil vil brukes til å plassere annonser, men ifølge selskapet er det ikke planer om det på nåværende tidspunkt.

Den nye Netflix-opplevelsen skal rulles ut over hele verden de kommende ukene og månedene. Det kan altså ta litt tid før du får den.

Ser du frem til Netflix' nye AI-anbefalinger?

annonse
Tek.no er en del av Schibsted Media. Schibsted Media AS og Schibsted ASA er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her