Ny raytracing-motor fra Nvidia
Raytracing er en grafisk algoritme som i praksis betyr at man får fotorealistisk grafikk. Det finnes maskinvare og metoder for å kjøre raytracing i "realtime", men det mest normale er at grafikken postprosesseres og så benytter man heller noe annet når man kjører "live".
Nvidia kommer nå med en ny grafikkmotor som gjør at man kan kjøre Raytracing i interaktiv modus.
Foreløpig har selskapet begrenset programvaren til å fungere sammen med Quadro FX-kortene, som er beregnet på profesjonelle behov.
Raytracing har vært kjent i flere tiår, men det er først de siste årene at prosessorene har vært kraftige nok til å kjøre kalkuleringene i "realtime".
Optrix bruker naturligvis GPU og ikke CPU for å gjøre beregningene.
Programvaren blir tilgjengelig i høst.
OBS! Raytracing må ikke forveksles med Raycasting, som bl.a. ble brukt i den originale klassikeren Wolfenstein3D på tidlig 90-tallet.
(Kilde: X-bit labs)