ATI-optimalisering for OpenGL
Som alltid blir maskinvare stadig bedre, men det å få programutviklerne til å henge med kan være utfordrende nok til tider. Eksempelvis har man fortsatt ekstremt mye å gå på når det gjelder å utnytte multikjerneprosessorer; både når det gjelder GPU og CPU.
OpenGL er et bibliotek som brukes for grafisk utvikling og kan gjerne sammenliknes med Microsofts DirectX-biblioteker.
ATI har ganske nylig lagt til en funksjon (WGL_AMD_gpu_association) som gjør at man kan utnytte multikjernearkitekturen bedre fordi man kan tillate applikasjonen å bestemme hvordan en render-oppgave skal utføres.
OpenGL-utvidelse er tilgjengelig både på AMD/ATIs Radeon- og Firegl-kort. Man trenger ATI Catalyst 9.6 driveren eller høyere for ta denne funksjonen i bruk og applikasjonen må selvfølgelig også være bygget for å støtte instruksjonene.
Tilsvarende funksjonalitet på Nvidia-grafikkort (WGL_NV_gpu_affinity) finnes faktisk kun på Quadro-serien, som selges til "premium" pris og retter seg mot bedriftsmarkedet.
Kampen mellom Microsoft DirectX og OpenGL vil neppe være over med det første og vil bare bli enda mer interessant i tiden fremover ettersom fokuset stadig øker på multikjerneutnyttelse.
(Kilde: Geeks3D, X-bit labs)