Nyhet

ATI-optimalisering for OpenGL

Som alltid blir maskinvare stadig bedre, men det å få programutviklerne til å henge med kan være utfordrende nok til tider. Eksempelvis har man fortsatt ekstremt mye å gå på når det gjelder å utnytte multikjerneprosessorer; både når det gjelder GPU og CPU.

OpenGL er et bibliotek som brukes for grafisk utvikling og kan gjerne sammenliknes med Microsofts DirectX-biblioteker.

ATI har ganske nylig lagt til en funksjon (WGL_AMD_gpu_association) som gjør at man kan utnytte multikjernearkitekturen bedre fordi man kan tillate applikasjonen å bestemme hvordan en render-oppgave skal utføres.

OpenGL-utvidelse er tilgjengelig både på AMD/ATIs Radeon- og Firegl-kort. Man trenger ATI Catalyst 9.6 driveren eller høyere for ta denne funksjonen i bruk og applikasjonen må selvfølgelig også være bygget for å støtte instruksjonene.

Tilsvarende funksjonalitet på Nvidia-grafikkort (WGL_NV_gpu_affinity) finnes faktisk kun på Quadro-serien, som selges til "premium" pris og retter seg mot bedriftsmarkedet.

Kampen mellom Microsoft DirectX og OpenGL vil neppe være over med det første og vil bare bli enda mer interessant i tiden fremover ettersom fokuset stadig øker på multikjerneutnyttelse.

(Kilde: Geeks3D, X-bit labs)

Les også
Ny raytracing-motor fra Nvidia
Les også
Dropper Cuda-støtte
Les også
Setter ned prisen på Radeon HD 4000
Les også
Intel Larrabee mot AMD og Nvidia
Les også
Multicom med Atombasert mediacenter
Les også
AMD slår sammen CPU- og GPU-avdelingene
Les også
Intel og Nvidia leder an
Les også
Forenkler Geforce GTX 295
Les også
Avviser spekulasjoner rundt VIA-investering
Les også
DirectX 11-kort i sommer?
annonse