Til hovedinnhold

Lansert lørdag: Dette lærte vi om Tesla Model 3

Og slik hevder den seg mot hovedkonkurrentene.

Tesla overleverte tidlig morgen norsk tid ut de 30 første eksemplarene av sin «folkemodell» Model 3. Det litt spesielle med denne bilen er at detaljene i praksis ikke har vært kjent før bilen nå er klar til levering.

På arrangementet lørdag fortalte Tesla-sjef Elon Musk litt mer om hva de som har reservert bilen kan vente seg, selv om det var tynt med ny informasjon.

Den vil i utgangspunktet komme i to utgaver.

StandardLong Range
Startpris35.000 dollar44.000 dollar
Rekkevidde (EPA)354 kilometer498 kilometer
Supercharger210 kilometer/30 min273 km/30 min
0-60 mph5,6 sekunder5,1 sekunder
Toppfart209 km/t225 km/t

Minimalistisk dashbord

Med glasstaket bør romfølelsen inni være grei.

Bilen har ikke noe tradisjonelt dashbord, men heller en enkelt 15 tommer stor skjerm som skal vise alt du vanligvis har i dashbordet. I motsetning til den vertikalt orienterte skjermen i Model S er Model 3-skjermen horisontal.

Musk sa også at hver bil består av 10000 unike komponenter, og at de har åtte kameraer og 12 ultrasoniske sensorer.

Han beskrev det kommende arbeidet med å få levert delene og jekket opp produksjonen som et «produksjonshelvete».

Musk avslørte også at antall Superchargere skal tredobles innen utgangen av 2018. I dag har Tesla 6124 superladepunkter rundt om i verden, etter neste år skal tallet være 18.000.

Svart vil være standardfargen, og de andre alternativene vil koste 1000 dollar ekstra, sannsynligvis 10000 kroner i Norge. Alternativene er Midnight Silver, Deep Blue, Silver, Pearl White og Red.

Dashbordet er blant de mest spesielle tingene med Model 3. Helt enkelt, kun med en 15 tommer stor skjerm i midten.

Prisingen

En premiumpakke til 5000 dollar gir blant annet oppgraderte seter med varme og elektronisk styring, oppgraderte kabinmaterialer, flere og bedre høyttalere, farget glasstak og en midtkonsoll som blant annet inneholder docking for to smarttelefoner.

5000 dollar gir tilgang til oppgradert autopilot, inkludert automatisk filbytte og selvparkering, mens ytterligere 3000 dollar gir bilen det som skal til for å bli helt selvkjørende i fremtiden.

Hvis du er på jakt etter noe som kan minne om en litt mindre Model S må du altså belage deg på å betale ganske mye mer enn de 35.000 dollarene Elon Musk har snakket om i flere år. Bare med ekstra rekkevidde og autopilot er vi for eksempel oppe i 49.000 dollar.

Model 3 har for øvrig en såkalt dragkoeffisient, som sier noe om hvor aerodynamisk den er, på 0,23. Det er hakket bedre enn Model S, som allerede var kjent for å være ekstremt aerodynamisk, med 0,24.

Hovedkonkurrenten Chevrolet Bolt/Opel Ampera-E skal på sin side ha en dragkoeffisient på 0,308, altså er den noe mindre aerodynamisk utformet.

Konkurrentene

Slik ser for øvrig noen av hovedspesifikasjonene ut for Model 3, Ampera-E og to av de øvrige norske storselgerne, nemlig Volkswagen E-Golf og BMW i3, som begge kom i utgaver med lengre rekkevidde for ikke veldig lenge siden.

For både Model 3 og Ampera-E er imidlertid ventetiden lang om du setter deg på lista nå. Tesla anslår levering «medio 2018 eller senere», mens Opels PR-sjef Stein Pettersen skriver i en SMS til Tek.no at deres forhandlere skriver kontrakter nå med levering i 2019.

E-Golf og i3 kan tilsynelatende leveres rimelig umiddelbart.

Tesla Model 3Volkswagen E-GolfBMW i3Opel Ampera-E
PrisFra 35.000 dollarFra 307.700 krFra 296.500 krFra 314.900 kr
Rekkevidde (EPA/NEDC)354 km/-201 km/300 km183 km/300 km383 km/520 km
HurtigladingSupercharger (opptil 145 kW)CCS (50 kW)CCS (50 kW)CCS (50 kW)
0-100 km/t5,6 sek (0-60 mph)9,1 sek7,3 sek7,3 sek
Toppfart209 km/t150 km/t150 km/t150 km/t
SeterFemFemFireFem
Bagasjeplass425 liter341 liter220 liter381 liter

Her kan du for øvrig se hele presentasjonen til Elon Musk lørdag.

annonse