Audis nye A6 frister med inntil 750 kilometers rekkevidde
Audis lanserer nå sin neste elbil, og A6 vil komme både som sedan og som stasjonsvogn - henholdsvis Sportback og Avant.
Dette er søstermodellen til Q6 e-tron, som vi prøvekjørte nylig og konstaterte at var blitt langt mer effektiv i drift enn Audis tidligere Q8. Og effektivitet og rekkevidde er blant hovedattraksjonene også for A6.
Svært aerodynamisk
Begge kommer med det samme batteriet på 100 kilowattimer brutto og 94,9 kilowattimer netto, og Sportback-modellen frister med den beste aerodynamikken av noen Audi noen gang og en Cd-verdi på solide 0,21. Det er på nivå med biler som Lucid Air (0,197), Mercedes EQS (0,20) og Hyundai Ioniq 6 (0,21). For Avant-modellen er tallet 0,24.
Resultatet er en rekkevidde helt i øvre sjikt i elbilmarkedet. A6 Sportback e-tron har en oppgitt WLTP-rekkevidde på 751 kilometer, mens Avant-modellen kan skilte med 713 kilometer.
Slik ser for øvrig produksjonsmodellen ut sett opp mot konseptversjonen som Audi viste i Norge for drøyt to år siden:
A6 lanseres både med bak- og firehjulstrekk, men sistnevnte foreløpig kun som toppmodellen S6. Litt underlig er det kanskje også at Audi har kalt den bakhjulsdrevne modellen for «Performance».
Nøkkelspesifikasjonene ser du under:
| A6 Sportback/Avant e-tron Performance | S6 Sportback/Avant e-tron | |
|---|---|---|
| Batteri | 100/94,9 kWh | 100/94,9 kWh | 
| Rekkevidde | 751/713 km | 661/635 km | 
| Drivlinje | Bakhjulstrekk | Firehjulstrekk | 
| Motorkrefter | 270 kW/367 hk | 370 kW/503 hk (405 kW i launch control) | 
| 0-100 km/t | 5,4 sek | 3,9 sek | 
| Toppfart | 210 km/t | 240 km/t | 
| Maks hurtiglading | 270 kW | 270 kW | 
| 10-80 % lading | 21 minutter | 21 minutter | 
Mindre batteri kommer
I tillegg til lanseringsversjonene med det store batteriet er det også planlagt en innstegsmodell med et mindre batteri på 83 kilowattimer brutto.
Denne skal likevel få en WLTP-rekkevidde på rundt 610 kilometer, takket være forbruk helt ned mot 14 kWh/100 km. En quattro-modell (uten S) med firehjulstrekk skal også være på trappene.
Begge karosseriformene måler 4,93 meter i lengde, mens Avant-modellen er fire centimeter høyere - 1,53 meter mot 1,49.
Åpenbare konkurrenter er Volkswagens ID.7, som også kommer både som «fastback» og stasjonsvogn, og BMWs i5 - også som sedan og stasjonsvogn. Nios ET5 Touring kan nok også nevnes, selv om den er litt mindre enn de øvrige.
800 volt og 270 kW lading
A6 er i likhet med Q6 og Porsche Macan bygget på den såkalte PPE-plattformen som Audi deler med konsernsøster Porsche. Det betyr også 800 volts-arkitektur og lynrask lading med inntil 270 kilowatt.
10–80 prosent skal ta rundt 21 minutter under optimale forhold, og bilen har både navigasjonsaktivert og manuell forvarming. Maks «saktelading» er 11 kilowatt, men 22 kilowatt er planlagt i bilens levetid, ifølge Audi.
Bagasjerommet er for begge oppgitt til 502 liter, pluss en frunk på 27 liter. Slike tall oppgis som standard opp til toppen av bakseteryggen, så i praksis vil det nok være bedre plass i stasjonsvognen enn i Sportback-versjonen.
Legger du ned setene får du også over 90 liter ekstra i Avant: 1422 mot 1330 liter. Bilen kan trekke inntil 2100 kg henger, som også er i øvre sjikt blant elbiler.
19-tommers felger er standard, men bilen kan også leveres med 20- eller 21-tommere. Tilvalg er også ting som adaptiv luftdemping og panoramatak som kan endre fra gjennomsiktig til frostet etter behov.
For første gang er også kameraspeilene på en Audi innfellbare, som blant annet skal gjøre det lettere å se om bilen er låst.
Bestilles fra i høst
Ordrebøkene åpner i september, med første leveranser rundt årsskiftet, ifølge Audi.
Norsk pris er satt til 777.900 kroner for A6 e-tron performance, mens S6 e-tron quattro vil starte på 939.900 kroner, opplyser importør Harald A. Møller.
Innstegsmodellen A6 e-tron vil starte på 669.900 kroner.