Drastisk prisøkning for Teslas superlading
Øker prisen med over 30 prosent i Norge.
Tesla øker prisene for å lade på en av selskapets såkalte superladere. Superladerne har vært ladestasjoner hvor de med en Tesla-bil har kunnet hurtiglade elbilene sine, i mange tilfeller gratis, mens noen har måttet betale for strømmen.
Nå øker prisen betydelig. I USA meldes det om prisøkninger mellom 20 og 40 prosent, mens her i Norge havner vi omtrent i midten, med en prisøkning på 33 prosent.
Tidligere kostet det 1,40 kroner per KWh – ny pris er 1,86 per KWh.
Oppdatert: Tesla snur og justerer prisøkningen.
Snart må alle betale
Tesla tilbød i mange år gratis bruk av superladernettverket til nye Tesla-eiere, men har gradvis redusert tilbudet. I forrige uke satte de en endelig stopper for gratisbruken ved å avslutte verveprogrammet sitt, som ga nye eiere seks måneder gratis lading hvis de ble vervet av en tidligere Tesla-eier.
Alle nye Teslaer kjøpt etter februar vil være nødt til å betale for å bruke det stadig voksende superladernettverket.
– Ikke noe vi tjener penger på
Tesla sier de nye prisene er ment å reflektere den faktiske prisen de betaler, og at prisene er forskjellige fra region til region:
– Vi endrer Supercharger-prisene for å bedre reflektere de forskjellige strømprisene i forskjellige regioner. Samtidig som mengden Teslaer vokser fortsetter vi å åpne nye superladestasjoner hver eneste uke. [ ...] Superlading har aldri vært et inntjeningssenter for Tesla, skriver Tesla i en e-post til elbilnettstedet Electrek.
Tesla har også tidligere sagt at Superladerstasjonene aldri har vært ment som noe de skal tjene penger på direkte, men for å drive elbilsalget deres opp.
Tesla har nå 1422 superladestasjoner med totalt 12 011 superladere spredd rundt i verden. I 2019 sikter de mot å doble antallet.
Fortsatt billigere enn konkurrentene
Teslas måte å ta betalt på, hvor man betaler per KWh fremfor tidsbruk på ladestasjonen, skiller seg fra konkurrentene på det norske markedet. Stort sett tar alle andre tilbydere, slik som Fortum, betalt per minutt, og ikke faktisk bruk.
Med ladefarten dagens hurtigladere byr på, som stort sett er 50 kW, betaler man gjerne fire kroner eller mer per kilowattime energi ut. Og jo fullere batteriet blir, jo saktere går ladingen, og dermed prisen per kilowattime opp.
Teslas nye pris på 1,86 kroner per KWh er altså fortsatt lavere enn det andre konkurrenter byr på, selv om det altså ikke er helt samme regnemetode.