Han kjører Norge rundt på jakt etter bedre dekning

Til lands, til vanns og til fjells. Men det er én ting Telenors dekningsdirektør ikke tillater seg på veien.

Hvert år kjører han 80 000 kilometer i Telenors dekningsbil for å sjekke hvordan selskapets kunder opplever nettet landet rundt. Han tar seg alltid tid til å snakke med journalister, og er etter hvert blitt symbolet på den merkevaren Telenor har jobbet så iherdig for å bygge opp.

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen var ansatt i WM-Data da de for 20 år siden fikk i oppdrag å teste Telenors nye GSM-nett. Onde tunger skal ha det til at nettopp Amundsen var så ivrig i tjenesten at Telenor-toppene til slutt ga ham stillingen som dekningsdirektør for å få fred. Det verserer historier om at han én gang skal ha ringt inn sent en lørdagskveld, for å informere om at det ikke var dekning på Tostrupkjelleren.

Nå har han kjørt Norge rundt i 20 år og testet mobildekningen vår. Samtidig har våre mobilvaner forandret seg automatisk. Vi har gått fra å betale fem kroner for en SMS, til å ikke huske hvordan man lagde avtaler før mobiltelefonen kom.

Saken fortsetter under bildet.

Fra en tidligere dekningsbil. Mange blir sikkert nostalgiske ved synet av disse gamle mobilfavorittene.Foto: Telenor

Her er trikset som gir deg bedre mobildekning

Bil, båt motorsykkel og snøscooter

Bjørn Amundsen har vært med på å bygge ut både 2G, 3G og nå 4G. Han har slitt ut flere spesialbygde dekningsbiler. Han har dekningsbåt, motorsykkel og snøscooter, til bruk på fjellet der firehjulstrekkeren ikke kommer fram. Ved enkelte anledninger har han også sjekket utenlandske mobilnett for Telenor, for eksempel da de vurderte et oppkjøp i Indonesia.

Det første Bjørn Amundsen gjør når han nærmer seg en norsk småby, er å ringe lokalavisa. Eller ordføreren. Etter tjue år med kamp om utplassering av basestasjoner, mot gjenstridige grunneiere og strålingsskeptiske naboer, er det ikke mange kommunetopper Amundsen ikke har vært i dialog med.

Når snøscooteren skal med, kjører den i spesialbygd henger.Foto: Ida Oftebro/Mobilen.no

I dag anslår han selv at han bruker omtrent en tredel av tiden sin på journalister. Når Telenor systematisk har bygget en merkevare på at de har den beste mobildekningen i Norge, er Bjørn Amundsen en sentral brikke i puslespillet. Han svarer alltid når journalistene spør, og er langt mer tilgjengelig og imøtekommende enn andre med direktørtittel i næringslivet.

Mobildekning - helt nødvendig

Vi har møtt Amundsen på Ekebergsletta i Oslo for å inspisere den splitter nye dekningsbilen. Selv på en inneklemt dag, der halve Norge har tatt seg fri, ringer en lokalradiostasjon fra Østfold for å snakke med dekningsdirektøren om mobildekning.

Mobildekning er blitt like nødvendig for oss som elektrisitet og fjernsyn. Amundsen mener at nordmenn er like – eller kanskje mer – opptatt av mobildekning enn de er av været. Tenk deg om selv – ville du kjøpt et hus som ikke hadde mobildekning? Eller en hytte?

Tilbringer én tredel av arbeidstiden på veien

I den nye dekningsbilen er alt nøye gjennomtenkt. Sånn blir det når brukeren av bilen har kjørt 80 000 kilometer i året de siste 20 årene. De fem antennene på taket gir minst mulig luftmotstand og ser nesten ut som de er plassert der av bildesigneren. Skjult under et panel i bagasjerommet ligger modemer og strømforsyninger. I vinduet er det festet en Wi-Fi-antenne, til de gangene det også må testes. Det er viktig at ikke utstyret har for gode mottaksforhold, slik at måleresultatet reflekterer en reell kundeopplevelse.

Det kan fort bli fullt på dashbordet når Amundsen er på tur.Foto: Ida Oftebro/Mobilen.no

En bil med så mye elektronikk trekker mye strøm. For å unngå at flate batterier til stadighet, har bilen egen hurtiglader, lik den som brukes i elbiler.

Det kommer godt med hvis man glemmer å skru av strobelysene plassert på alle sider av bilen, som kan brukes for seg eller sammen med det store signallyset på toppen når man kjører på anleggsområder eller sjekker dekningen på rullebanen på Gardermoen.

Inne i bilen, med aircondition og skinntrukne seter, er fire mobiltelefoner og en iPad festet til konsollen. Mellom setene ligger en telefon til, en hemmelig en, som bare noen få personer har nummeret til.

Spiser aldri på bensinstasjon

De fire telefonene er tre iPhone-telefoner med SIM-kort fra hver av de tre norske mobiloperatørene, og en Android-telefon for sammenligningens skyld. iPad-en brukes til e-post på farten.

Dagens BMW er ikke den første dekningsbilen Amundsen har hatt. Tidligere har både BMW og Volvo gjort nytten. Også utstyret og signalkvaliteten har forandret seg noe siden 1994.

Én vane har Amundsen holdt fast ved under alle årene på veien: Han spiser aldri på bensinstasjoner. I stedet tar han seg alltid tid til å stoppe ved en restaurant eller veikro langs veien.

– Jeg liker boller og pølser som alle andre. Så mye som jeg er ute på veien, ville jeg nok ikke klart å la være hvis jeg først la meg til den vanen, sier Amundsen.

Les mer: Snart får du supersurf på T-banen

Les også
Se, her flyr bilen
Les også
Nå skal det bli orden på dekningskartene
Les også
Nå får du lynraskt nett på T-banen
Les også
Sjekk hvor god dekning du har
Les også
Slik klager du på dårlig dekning
annonse