Netflix vil fjerne sitt rimeligste abonnement
Ønsker flere kunder over på reklame.
Strømmegiganten Netflix ønsker å få flere av sine kunder over på et abonnement med reklame – noe som tydeligvis åpner for større inntekter. Et av grepene de allerede har gjort i sine reklametunge markeder, er å ta bort det reklamefrie «basis»-abonnementet som et mulig valg for nye kunder.
Men nå skal de altså stramme til ytterligere, og den videre planen er å fjerne dette «basis»-abonnementet fullstendig. Dette vil starte med Canada og Storbritannia i løpet av årets andre kvartal, skriver selskapet i en fersk investormelding.
Med dette grepet vil kundene måtte flytte seg over på et dyrere abonnement for å unngå reklame. Alternativet er å finne seg i å se reklame, men samtidig slippe unna med en lavere månedsavgift. Netflix har uansett regnet seg frem til at dette totalt sett betyr mer penger i kassa.
Selskapet opplyser for øvrig om at 40 prosent av alle nye kunder i «reklamemarkedene» nå velger abonnementet med reklame, og at mer reklame betyr muligheter for nye inntekter.
Gjelder stadig ikke Norge
Så hva med oss nordboere? Vel, enn så lenge er ikke Norge pekt ut som en del av Netflix’ reklamemarked, noe som betyr at vi stadig har et relativt rimelig «basis»-abonnement.
Dette betyr riktignok også at vi ikke aktivt kan velge et reklamefinansiert abonnement for å kunne få en enda lavere månedspris, så akkurat dette har selvsagt både sine fordeler og ulemper.
Nordmenn er jo ellers godt vant med reklame fra lineære TV-kanaler, og vi skal jo ikke glemme at konkurrenten Disney+ lar oss velge et abonnement med reklame til 59 kroner i måneden – mot 89 kr for Netflix basis.
I trange tider trenger det ikke være mer som skal til. Det er derfor langt fra sikkert at Norge slipper unna Netflix’ reklamesatsing så veldig lenge, selv om selskapet i første omgang ser ut til å konsentrere seg om de større markedene.
Ville du sett reklame for rimeligere Netflix?