Over 70 millioner har valgt reklame på Netflix
Men er det fordi de tolererer reklame, eller fordi prisen er hyggelig?
Kortversjonen
- Stadig flere brukere velger Netflix med reklame, med rundt 70 millioner brukere globalt ifølge Variety.
 - Det er usikkert hvor mange av disse er nye brukere og hvor mange som har nedgradert fra premium-abonnement.
 - Reklameversjonen av Netflix er ikke tilgjengelig i Norge.
 - Over 50 prosent av nye Netflix-brukere i land der tjenesten er tilgjengelig velger reklameabonnementet ifølge Netflix sin markedsføringssjef Amy Reinhard.
 
I sommer kunne vi melde om at stadig flere velger Netflix med reklame, og ifølge Variety er tallene på abonnementets popularitet nå på plass.
Hele 70 millioner brukere over hele kloden har valgt reklamevarianten av Netflix, men det store spørsmålet er hvor mange av disse som er nye brukere. Det er nemlig stor sannsynlighet for at mange av disse brukerne er tidligere premium-abonnenter som har «nedgradert».
Allerede i mai hadde nemlig 40 millioner av disse reklameabonnentene allerede tilkommet, men på samme tidspunkt hadde tjenesten «kun» 8,5 millioner nye abonnenter. Oppdaterte tall for november er ikke inne foruten det totale tallet, men det er rimelig å anta at utviklingen er noenlunde lik.
For øvrig er det greit å nevne at reklameabonnementet så langt ikke er tilgjengelig i Norge. Billigste abonnement her er 99 kroner i måneden, men da med kun 720p-oppløsning på innholdet.
Det er mer enn bare Netflix der ute. Sjekk vår oversikt under:
Ville du betalt for Netflix med reklame?
– 50 prosent av nye brukere velger reklame
Netflix har imidlertid noe konkret å melde, ifølge deres markedsføringssjef Amy Reinhard. Ifølge henne vokser nemlig reklameabonnementet kraftig i landene det er tilgjengelig i, også blant nye brukere:
– Per nå velger over 50 prosent av nye Netflix-brukere reklameabonnementet i land der dette er tilgjengelig, sier Reinhard.
Hun sier videre at de har solgt ut alle tilgjengelige reklameplasser frem mot jul i USA, i forbindelse med dekningen av amerikansk fotball. Dette er for øvrig også første gang strømmeplattformen har fått rettighetene til livesendinger fra sport, og et mulig frampeik for videre globale satsinger.
Som Variety påpeker er det svært viktig for Netflix å vise at reklameabonnementet er liv laga, fordi de er avhengige av å tiltrekke seg annonsører for å finansiere løsningen.
Engadget mener også at dette kan være en bevisst strategi fra Netflix sin side, og at selskapet derfor er villige til å bruke mer penger på samarbeid og promotering akkurat nå.
Målet? Å tiltrekke seg de virkelig store annonseavtalene, der sponsorene har store lommebøker og gullbelagte bankkort. Ett slikt selskap de allerede har tiltrukket seg er den koreanske bilprodusenten Kia, i forbindelse med den neste sesongen av den koreanske Squid Game-serien.
Egen markedsføringsplattform i 2025
Netflix selv sier at de også jobber med å lage en helt egen markedsføringsplattform, der annonsører skal kunne jobbe tettere opp mot selskapets reklameløsninger:
– Netflix sin egenutviklede markedsføringsteknologi vil rulle ut globalt i løpet av 2025, sier Reinhard.
Og fortsetter:
– Samtidig som vi fortsetter å utvikle vår egen reklameteknologi, gleder vi oss til å introdusere forbedrede verktøy for å nå kunder og spå resultater. Dette inkluderer verktøy for å nå spesifikke kundegrupper, rapportere, vurdere måloppnåelse og gi annen innsikt i annonsenes slagkraft, sier hun.