Til hovedinnhold

Stadig flere velger Netflix med reklame

Og snart kutter de ut annonsefritt billigabonnement helt.

Netflix
Niklas Plikk

Kortversjonen

  • Over 45% av Netflix' nye abonnenter velger en reklamefinansiert versjon når tilgjengelig, ifølge selskapets kvartalsrapport.
  • Strømmeselskapet har opplevd en økning på 8 millioner globale abonnenter takket være sitt nye reklamefinansierte abonnement.
  • Netflix' billigste, tidligere reklamefrie abonnement, kalt Basic, er i ferd med å fases ut til fordel for en ny modell kalt "Standard with ads".
  • Netflix har begynt å fase ut det billigste reklamefrie abonnementet for eksisterende abonnenter i Canada og Storbritannia, og USA og Frankrike er neste.

Over 45 prosent av nye abonnenter velger et reklamefinansiert abonnement hvis det er tilgjengelig.

Det kom frem i en kvartalsrapport Netflix presenterte denne uken, hvor strømmeselskapet kunne peke til en kraftig økning i nye abonnenter og inntekter.

Netflix har opplevd en økning på 8 millioner globale abonnenter de siste månedene, og mye skyldes deres nye reklamefinansierte abonnenter. Og det er kanskje ikke så rart, siden de har begynt å tvinge mange brukere over til den nye typen abonnement hvis de vil fortsette å betale en lavere sum.

Det som tidligere var deres billigste abonnement uten reklame - kalt Basic - fases nemlig ut, og erstattes av en ny modell kalt «Standard with ads».

– Reklameinntektene våre vokser fint og blir en stadig viktigere bidragsyter til virksomheten vår, skriver Netflix i kvartalsrapporten.

Slik er abonnementprisene i Norge.

Dyre abonnement

Netflix har begynt å fase ut det billigste abonnementet uten reklame for eksisterende abonnenter i Canada og Storbritannia. Og snart følger USA og Frankrike etter.

I USA er prisen satt til 6,99 dollar i måneden (76 kr) for det billigste abonnementet med annonser, mens man må ut med 15,49 dollar i måneden (168 kr) for å slippe annonser. Skal man ha best kvalitet og flere samtidige strømmer koster det 22.99 dollar (250 kr).

Her i Norge er det fortsatt ingen abonnement med reklame, og prisene er henholdsvis 89, 109 og 159 kroner for de ulike Netflix-abonnementene.

Selskapet tester også ut pauseannonser, som dukker opp på skjermen når du stopper en film eller serie.

Skal slutte å melde om antall abonnenter

Fra neste år vil Netflix for øvrig ikke lenger offentliggjøre hvor mange abonnenter de har fått ved utgangen av hvert kvartal. I stedet vil de kun oppgi en oversikt over inntekter per region. Netflix sier endringen «gjenspeiler utviklingen av virksomheten» etter hvert som de retter oppmerksomheten mot reklame og å beholde kunder, fremfor å bare hente inn ny.

Ville du byttet til Netflix med annonser hvis det senket månedsprisen?

annonse
Tek.no er en del av Schibsted Media. Schibsted Media AS og Schibsted ASA er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her