Stadig flere velger Netflix med reklame
Og snart kutter de ut annonsefritt billigabonnement helt.
Kortversjonen
- Over 45% av Netflix' nye abonnenter velger en reklamefinansiert versjon når tilgjengelig, ifølge selskapets kvartalsrapport.
 - Strømmeselskapet har opplevd en økning på 8 millioner globale abonnenter takket være sitt nye reklamefinansierte abonnement.
 - Netflix' billigste, tidligere reklamefrie abonnement, kalt Basic, er i ferd med å fases ut til fordel for en ny modell kalt "Standard with ads".
 - Netflix har begynt å fase ut det billigste reklamefrie abonnementet for eksisterende abonnenter i Canada og Storbritannia, og USA og Frankrike er neste.
 
Over 45 prosent av nye abonnenter velger et reklamefinansiert abonnement hvis det er tilgjengelig.
Det kom frem i en kvartalsrapport Netflix presenterte denne uken, hvor strømmeselskapet kunne peke til en kraftig økning i nye abonnenter og inntekter.
Netflix har opplevd en økning på 8 millioner globale abonnenter de siste månedene, og mye skyldes deres nye reklamefinansierte abonnenter. Og det er kanskje ikke så rart, siden de har begynt å tvinge mange brukere over til den nye typen abonnement hvis de vil fortsette å betale en lavere sum.
Det som tidligere var deres billigste abonnement uten reklame - kalt Basic - fases nemlig ut, og erstattes av en ny modell kalt «Standard with ads».
– Reklameinntektene våre vokser fint og blir en stadig viktigere bidragsyter til virksomheten vår, skriver Netflix i kvartalsrapporten.
Dyre abonnement
Netflix har begynt å fase ut det billigste abonnementet uten reklame for eksisterende abonnenter i Canada og Storbritannia. Og snart følger USA og Frankrike etter.
I USA er prisen satt til 6,99 dollar i måneden (76 kr) for det billigste abonnementet med annonser, mens man må ut med 15,49 dollar i måneden (168 kr) for å slippe annonser. Skal man ha best kvalitet og flere samtidige strømmer koster det 22.99 dollar (250 kr).
Her i Norge er det fortsatt ingen abonnement med reklame, og prisene er henholdsvis 89, 109 og 159 kroner for de ulike Netflix-abonnementene.
Selskapet tester også ut pauseannonser, som dukker opp på skjermen når du stopper en film eller serie.
Skal slutte å melde om antall abonnenter
Fra neste år vil Netflix for øvrig ikke lenger offentliggjøre hvor mange abonnenter de har fått ved utgangen av hvert kvartal. I stedet vil de kun oppgi en oversikt over inntekter per region. Netflix sier endringen «gjenspeiler utviklingen av virksomheten» etter hvert som de retter oppmerksomheten mot reklame og å beholde kunder, fremfor å bare hente inn ny.
Ville du byttet til Netflix med annonser hvis det senket månedsprisen?