– PC-ens fall er en mulighet
Som nybakt toppsjef i Microsoft Norge er Michael Jacobs klar på hva selskapet må gjøre.
Hardware.no/Fornebu: – Når vi ser tilbake om tre til fem år vil det være et annet Microsoft enn vi ser i dag.
Det sier Michael Jacobs, den nybakte sjefen i Microsoft Norge. Han har nettopp holdt et foredrag om hvordan innovasjon fra Microsoft sin side kan hjelpe IT- og telebransjen, når han setter seg ned med oss for en prat. Kontorstolen på Lysaker har knapt rukket å blitt varm siden han tok over ledelsen for den norske divisjonen av Microsoft 1. september i år, men Jacobs er alt annet enn en nykommer i norsk IT-bransje. Han har 11 år bak seg som leder i Dell i både Norge og Sverige, og før det jobbet han for Oracle.
Nå skal han lede Microsofts arbeid mot de norske kundene, i en tid der mye skjer. Microsoft velter om hele organisasjonen for å bli ett selskap med ett felles tankesett, og toppsjefen Steve Ballmer har annonsert sin avgang. PC-markedet, sektoren der selskapet i perioder har hatt en skyhøy markedsandel, har falt som en stein de siste årene mens smarttelefoner og nettbrett skyter fart.
– Det har vært en nedgang for PC-er, men den har blitt tatt igjen av nettbrett, så du får tilsammen et økosystem som er større. PC-ene kommer til å svinge, de som har PC-er trenger det og kommer til å fortsette å ha det, mens nettbrettet har økt enda mer enn det PC-ene har gått tilbake. Og det gir oss muligheter, sier Jacobs.
Én plattform, ikke tre
Rollen til Microsoft Norge er å ta den basen med produkter Microsoft har, og anvende den på det norske markedet på en riktig måte. Organisasjonsendringene som Microsoft globalt har innført, er allerede godt i gang også her til lands:
– Med «one Microsoft», som vi bruker som betegnelse internt, sørger vi nå for at vi utvikler én plattform, ikke tre – mobil, deskop og server. Når vi driver med markedsføring kommer vi med ett budskap. Når vi møter ulike selskaper sier vi ikke «det er ikke mitt bord, dette er det noen andre som driver med», det er ett Microsoft. Vi sørger for at det er en enhetlig produktutvikling, et enhetlig markedsbudskap, og en organisasjon som går ut enhetlig, sier Jacobs.
Selv om det fra utsiden kanskje kan virke som at Microsoft i Norge blir en miniputt i forhold til det internasjonale moderselskapet, mener Jacobs at veien til amerikanerne er kort, og at de som jobber i Norge får gehør:
– Amerikanske selskaper har mange gode prosesser som driver folks utvikling. De skjønner at om vi ikke utvikler medarbeiderne våre så kommer vi til å falle etter markedet. Samtidig er de flinke på å forstå at det er kunden som betyr noe, og at de som er nærmest kunden er veldig viktig. Vi kan være lyttepost, vi kan prate med dem, vi kan forstå hva de trenger.
At Microsoft nå skal inn i så mange nye markeder, var én av grunnene til at Jacobs i sommer takket ja til jobben:
– Den største driveren er at vi nå skal inn i så mange nye markeder, at det er så mange spennende muligheter som ligger der for Microsoft. Og det trives jeg med, det å løfte ting inn i nye markeder og nye områder. Det å kunne se hvordan vi skal kunne gå inn i mobilbiten, som er et svært marked hvor vi ikke er like godt representert som vi ønsker, det å legge planer og tenke på hvordan vi skal komme inn der, det synes jeg er dritgøy.
Som leder er det tre elementer som er spesielt viktig for Jacobs, tre faktorer han har brennende tro på at må stå sentralt for å dra selskapet i riktig retning:
– Det ene er engasjement, å brenne for det du holder på med. At du våkner på mandag og er veldig glad fordi det da er det fem dager med jobb. Du tilbringer mye tid på jobben, det er en viktig del av livet, så det å ha en god arbeidsplass tror jeg på. Så tror jeg på samarbeid, både samarbeid internt i Microsoft mellom avdelinger, og samarbeid med andre partnere. Det er vanskelig å gjøre alt alene, fordi det har blitt for komplekst. Også tror jeg på innovasjon, ikke nødvendigvis å finne opp nye produkter her i Norge, men innovasjon for kundene våre, forteller Jacobs.
Må bygge nye relasjoner
"Alle spør om det, og alle vil vite om det. Det er veldig viktig for oss at vi har en trygghet hos forbrukeren eller bedriften"
Siden han tok over lederstolen for drøyt to måneder siden, har han jobbet mye med å forstå selskapet. Selv om Jacobs trodde han kjente Microsoft etter sine mange år i bransjen, forteller han at det raskt viste seg at det var mye mer under panseret enn han ventet:
– Hvis jeg ikke viste om det, er det nok også mange andre som ikke vet om det, så det er en viktig bit å sørge for at vi får kommunisert ut det vi gjør og det vi har. I tillegg har jeg jobbet med det å lære folkene i organisasjonen å kjenne, å forstå hvordan de fungerer, og så har jeg sørget for at vi får implementert de tre tingene jeg tror på: engasjement, samarbeid og innovasjon sammen med kundene.
Blant kundene han nå må jobbe med finner du flere selskaper som har vært Jacobs' store konkurrenter i tiden han jobbet hos Dell. At han nå skal samarbeide tett med selskapene som i 11 år var konkurrenter, har ikke vært en spesielt stor utfordring:
– Det jeg må gjøre er å bygge mange nye relasjoner med folk som jeg naturlig nok ikke har hatt relasjoner med tidligere. Det er en viktig bit for å få samarbeidet til å fungere. Jeg har alltid konkurrert rettferdig, så jeg tror ikke det er noen dårlige følelser på det. Det er liksom ikke sånn at man har blitt uvenner, vi har konkurrert «fair and square», og det gjør det ganske enkelt å kontakte alle jeg ikke har samarbeidet med tidligere. Jeg har møtt alle sammen allerede, og vi er i gang med planene for samarbeidet videre, forteller Jacobs.
Et komplett økosystem
Frem til Windows 8 ble lansert i 2012 handlet det mye omå levere enkeltprodukter – som operativsystemet Windows, kontorpakken Office eller søkeresultater på nett med Bing – for Microsoft. I dag er hverdagen en helt annen for både Microsoft og konkurrentene: Man skal ikke lenger levere ett og ett produkt, det handler om å levere en total pakke – et økosystem.
– Vi har allerede Outlook, Office og så videre, programmer som er en stor driver for folk i hverdagen. Disse har vi nå gjort tilgjengelig for flere typer enheter, ikke bare Windows, fordi det er viktig at folk har dem tilgengelig uansett, sier Jacobs.
Et slikt økosystem betyr også at mer og mer av tjenestene, dataene og informasjonen din må flyttes ut i nettskyen. Med Edward Snowdens overvåkningsavsløringer i sommer ble det satt et ekstra sterkt fokus på hvor trygt dette egentlig er, og også i det norske markedet får Microsoft mange spørsmål om hvor trygge dataene faktisk er:
– Alle spør om det, og alle vil vite om det. Det er veldig viktig for oss at vi har en trygghet hos forbrukeren eller bedriften, og det jobber vi selvfølgelig intenst med, både internasjonalt og i Norge – også mot norske myndigheter. Vi jobber med det hele tiden, sier Jacobs.
Han forteller videre at det er to elementer selskapet har fokus på for å ivareta dataene. Den første er datahallene i seg selv, der informasjonen ligger lagret, som han hevder i seg selv er et langt tryggere lagringsted enn en server du selv har i kjelleren. Det andre er at Microsoft har klare juridiske retningslinjer, som sier at ingen informasjon gis ut uten en at Microsoft er rettslig forpliktet til det.
"Programvare må ha et økosystem rundt, som den kan kommunisere med på ulike typer plattformer"
En ny måte å jobbe på
For noen uker tilbake lanserte Microsoft Windows 8.1, et operativsystem der koblingen mot alle de andre tjenestene Microsoft tilbyr – som Skydrive, Bing og Office 365 – er tettere enn før, i tillegg til at berøringsgrensesnittet står sentralt. Jacobs kan fortelle at lanseringen gikk veldig bra i Norge, og mener at Windows 8.1 viser at selskapet har lyttet til mange av tilbakemeldingene som kom i kjølevannet av Windows 8:
– Det klart at det ikke bare er et nytt operativsystem, det er en ny måte å jobbe på når man går inn i touch-verdenen. Vi tror det er en modningsprosess som pågår nå, at folk venner seg til berøring og tar det i bruk. Det er et stort skifte for PC-en, men man har lært seg litt av det gjennom andre typer enheter.
Et annet selskap som har bygget opp sitt eget økosystem av programvare og tjenester er konkurrenten Apple, som nylig valgte å gjøre hele sin kontorpakke gratis. Mange har tolket denne frigjøringen som et spill for å sette press på Microsofts Office-pakke. Men Jacobs ser ikke på Apple som en større trussel nå med det økosystemet de bygger opp:
– Jeg tror at vi har en fordel ved at folk ser en verdi i det vi holder på med. Om det er gratis eller at du må betale for det er en annen diskusjon, du har jo andre slike gratisinitiativer som Open Office. Det er klart at programvare isolert sett gjør noe, men det må også ha et økosystem rundt som den kan kommunisere med på ulike typer plattformer, sier Jacobs.
– Det er ikke bare Excel i seg selv, det spiller inn i mange systemer. Det vi må passe på er at vi er relevant, og så lenge folk ser at vi er det så vil de velge oss. Dette valget er jo mitt og ditt privilegium som forbruker.
Inn i en ny verden
Med et nytt og samlet produktfokus hos Microsoft er det to områder som skal få spesiell omtanke fra Jacobs og det norske laget i tiden fremover. Den første er «enheter og flater», altså å få Windows 8.1 ut til sluttbrukerne og samtidig bygge opp økosystemet rundt på alle plattformer, for å kapre en andel av mobilbølgen.
– Det andre er på tjenestesiden, og der er det mye skytjenester som Office 365, lagringsplattformer, Azure, og så videre. Og vi ser en enorm opptrapping i bedrifter som ser en verdi i det, og da må vi selvfølgelig ivareta sikkerhetsaspektet, sier Jacobs.
Som leder i Norge trives Jacobs best med å se utvikling skje, og å være med på å utvikle «den neste generasjonen Microsoft» som han kaller det:
– Det betyr at vi går fra der vi har vært, hvor vi har vært veldig sterke og har hatt stor suksess innenfor for eksempel Office, til å løfte norske bedrifter, norske forbrukere, ut i en ny verden som er i ferd med å endre seg. Hvordan vi skal klare å hjelpe folk og hvordan vi skal utvikle vår organisasjon for å møte og levere på det, det er hva jeg synes er morsomt, sier Jacobs.
Microsofts nyeste produkt er Windows 8.1:
Vi har brukt det nye operativsystemet i mange måneder, her er vår dom »