Slik får du rålekker grafikk i ArmA III
Skal du kjøre alt på maksimalt må du ha et beist av en maskin.
Innhold
Innledning
ArmA III er et solid krigsspill, med alt fra en solid dose sniking, til voldsomme kjøretøyer.
Serien har kanskje kommet noe i skyggen av Battlefield og Call of Duty, men ArmA III er likefullt et knallgodt spill. Det som skiller spillene fra hverandre er at Arma III er mye mer virkelighetstro enn konkurrentene.
Her fungerer det skikkelig dårlig å løpe rundt som om man skulle hatt fanden i hælene, da du raskt vil bli skutt rett ned. Spillet er mer realistisk, og du dør mye kjappere enn i de andre seriene, om du virrer for mye rundt.
Striden foregår under vann, på land og i luften. Men det er kanskje på land hvor de mest varierte kampene foregår, med alt fra infanteri til tunge stridsvogner i fri utfoldelse.
Et skikkelig tungdrevet spill
ArmA-serien har aldri vært kjent som et lettdrevet spill. Her er det lett å dynge på med så tunge innstillinger at selv den seigeste maskinen vil få problemer med å følge med.
Noe av det som virkelig kan få spillmaskinen din til å knele er innstillingen som går på hvor langt du kan se. I ArmA har du enorme kart, og om du justerer avstanden du kan se til maksimum får du en utrolig oversikt.
Problemet er bare at maskinvaren din også må følge med i svingene. På samme måte varierer det visuelle enormt med hvilke teksturkvaliteter du velger. Går du for det aller laveste vil klassiske Doom II nesten se bra ut i forhold, går du derimot for det aller råeste er du klar for en krigsopplevelse av de sjeldne.
Bli med over på neste side, så titter vi på hvilke grafikkinnstillinger du kan endre »
Grafikkinnstillinger i ArmA III
Grafikkinnstillingene i ArmA III gir deg enormt mange muligheter. For det første snakker vi naturlig nok om standardinnstillinger som oppløsning, lysstyrke og kontrast. I tillegg har vi innstillinger som handler om detaljene i bildet.
I utgangspunktet har du fem ferdigkonfigurerte sett med innstillinger å velge mellom, nemlig «low», «standard», «high» «very high» og «ultra». I tillegg har du «custom», der du kan velge alle innstillingene selv.
Dette gjør innstillingene | |||||
---|---|---|---|---|---|
Low | Standard | High | Very high | Ultra | |
Quality | |||||
Sampling | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % |
Texture | Low | Standard | High | Very High | Ultra |
Objects | Low | Standard | High | Very High | Ultra |
Terrain | Standard | Standard | High | High | Ultra |
Shadows | Standard | High | High | Very High | Ultra |
Particles | Low | Standard | Standard | High | High |
Cloud | Low | Standard | High | Very | Ultra |
PiP | Low | Standard | High | High | High |
HDR | Standard | Standard | Standard | Standard | Standard |
Dynamic Lights | Low | Standard | High | Very High | Ultra |
Visibility | |||||
Overall | 1000 | 1600 | 2200 | 3000 | 3800 |
Object | 800 | 1300 | 1800 | 2600 | 3200 |
Shadow | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Post Processing | |||||
Bloom | 0 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Radial blur | 0 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Rotation blur | 0 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Depth of Field | 0 | 100 | 100 | 100 | 100 |
SSAO | Disabled | Disabled | Standard | High | Very High |
Caustics | Disabled | Enabled | Enabled | Enabled | Enabled |
Anti Aliasing | |||||
FSAA | Disabled | Disabled | 4x | 4x | 8x |
ATOC | Disabled | Disabled | All trees + grass | All trees + grass | All trees + grass |
PPAA | Disabled | Disabled | FXAA Standard | FXAA Ultra | FXAA Ultra |
Aniso Filtering | Disabled | Standard | High | Very High | Ultra |
Quality
Sampling bestemmer hvor mange prosent av bildet som skal brukes. 100 prosent vil være vanlig last, men om du går ned til noe under 100 prosent vil bildet som tegnes opp være mindre, og dermed lettere å beregne for skjermkortet. Tilsvarende blir innstillinger over 100 prosent desto tyngre å drive, samtidig som bildekvaliteten blir bedre.
Objects, terrain, shadows og lignende, endrer bildekvaliteten på selve teksturene og på detaljer ellers i bildet. Her kan man i stor grad skreddersy hvilken opplevelse man vil ha.
PiP krever en egen forklaring, selv om mange sikkert ville ha avslørt denne som Picture in Picture, stemmer ikke dette. PiP styrer her nemlig bildekvaliteten på blanke objekter, som for eksempel sidespeilet på en bil.
styrer lyssettingen, og jo høyere verdi du velger, desto større fargespekter og mer livaktig bilde oppnår du.
Visibility
Under denne fanen kan du virkelig gjøre livet kjipt for maskinen din. Vi greide faktisk å få det råeste maskinoppsettet vårt til å yte rundt 0,1 FPS med disse verdiene satt på sitt høyeste nivå.
Overall forteller hvor langt unna maskinen skal tegne opp grafikken. På Ultra er denne verdien oppgitt til 3800, men har du fet nok maskin kan du dra denne helt opp til 12 000.
Objects og Shadows lar deg også stille avstanden for både fysiske objekter og skyggeeffekter. Det er ikke noe poeng å ha disse høyere enn overall-innstillingen.
Post Processing
Mens vanlige spill gir deg muligheten til å justere Post Processing opp eller ned, gir ArmA III deg hele seks forskjellige underinnstillinger å leke med.
Bloom gir deg en mer realistisk lyssetting, ved at ekstremt lyse partier til dels glir over i andre partier.
Radial blur brukes for å gi deg en følelse av fart, eller for eksempel at du har blitt truffet av et skudd. Fokuset holdes midt i bildet, mens kantene gjerne blir noe dratt.
Rotation blur brukes for å gi følelsen av at noe går rundt, for eksempel rotoren på et helikopter.
Depth of Field gir deg dybdeskarphet, eller fravær av dybdeskarphet.
SSAO forsøker å gi deg en mer realistisk opplevelse av lys, ved at det reflekteres av objekter på en måte som simulerer det virkelige liv. Dermed blir ikke lyssettingen så statisk som den ofte er i datagrafikkens verden, og du oppnår penere skyggeeffekter og et generelt sett mer troverdig bilde.
Caustics beskriver de spesielle lyseffektene du ser der lyset reflekteres og brytes i blanke overflater, som for eksempel vann. Mønsteret du ser på sandbunnen når lyset skinner gjennom havoverflaten er et resultat av dette.
Anti Aliasing
Også under Anti Aliasing får du innstillingsmuligheter av de sjeldne, hele fire valg ligger under denne fanen.
FSAA står for Full Scene Anti Aliasing, men er kanskje bedre kjent som kantutjevning på godt norsk. Denne teknikken brukes gjerne på skrå linjer som ellers lett ville fremstått som bestående av flere trappetrinn. Disse hakkete linjene mykes opp for å ligne pikslene rundt, og resultatet er et mer naturlig bilde.
ATOC står for Alpha-To-Coverage Anti-Aliasing, og brukes for at trær og gress skal se mest mulig ekte ut.
PPAA står for Post Processing Anti Aliasing, og er med andre ord også en form for kantutjevning.
Aniso Filtering viser til alt som ligger mellom kantene og blir utjevnet med kantutjevningen, altså selve teksturene.
Bli med over på neste side, så titter vi på hvor pen grafikk du kan få »
Så god grafikk kan du få
Se video:
Low er virkelig en innstilling vi ville holdt oss unna. Her er linjene relativt hakkete, men det som virkelig dreper opplevelsen er teksturene. Disse er så grove at de får tankene til å vandre tilbake mot ti år gamle spill.
Fienden ser du knapt før han står rett foran deg, og du har rett og slett null oversikt i luften. Denne innstillingen er det bare å styre unna, med mindre du ikke har noen alternativer.
High er en god del bedre, og vi ville egentlig ikke gått noe lengre ned med mindre vi var nødt.
Detaljer på avstand er fremdeles fraværende, selv om du får med deg hovedpunktene.Vi merker oss også begrenset sikt og teksturkvalitet.
Ultra er den råeste innstillingen, og her er det pøst på med både dynamiske skygger og realistisk lys. Kantene er så glatte som det er mulig å få dem, selv om du kan ane at vi her fremdeles snakker om ting som ikke er optimale.
Ting ser ganske bra ut på avstand, og på nært hold opplever du et fantastisk detaljnivå. Spesielt trær og busker gjør at vi enkelte ganger tar oss i å stoppe opp litt for lenge, bare for å nyte synet mens kulene flyr rundt oss.
En begrensende faktor på Ultra er at du ikke ser fryktelig lang, noe som er spesielt merkbart i luften. Denne avstanden kan som nevnt justeres opp, men det er fryktelig ødeleggende for bildeflyten.
Maskinoppsett
Vi har kjørt ArmA III gjennom en rekke ulike maskinoppsett. I utgangspunktet har vi to grunnmaskiner, som vi så tester
med flere skjermkort. Resultatet er en lang rekke med resultater, på alt fra relativt rimelige maskiner og opp til svært dyre oppsett.
Skjermkortene varierer i pris fra drøye 1000 kroner og opp til rundt 5000 kroner.
Vi har benyttet de nyeste driverne fra henholdsvis AMD og Nvidia. For Nvidia-kortene er det GeForce 326.80 beta som gjelder. AMD-kortene har også fått benytte siste betadrivere, som er 13.10.
Bli med over på neste side, så ser vi på ytelsen du kan få »
Ytelsestest
Resultater
Vi bruker altså to forskjellige maskiner for å teste ytelsen i ArmA III
Hovedforskjellene mellom de to maskinene er prosessoren, og naturlig nok hovedkortet. Det er hovedsakelig prosessoren som skiller de to maskinen på ytelse. I den rimelig maskinen sitter en AMD-prosessor til rundt 700 kroner, mens den dyre maskinen har en tre ganger så dyr Intel-prosessor innabords.
Skjermkortene vi har brukt spenner i pris fra tusen kroner og helt opp til fem tusen kroner. Vi har brukt skjermkort fra både AMD og Nvidia.
Vi hadde mest lyst til å spille ArmA III med grafikkinnstillingene på high eller bedre, siden det så best ut. Dette lar seg ikke gjøre med en god nok ytelse på denne maskinen, selv ikke med et skjermkort til 3000 kroner. Vi sikter oss derfor inn på low-innstillingen.
Dette grafikknivået er egentlig så lavt at det dreper veldig mye av gleden med spillet, noe som først og fremst skyldes resten av maskinen, som ikke greier å gi skjermkortene nok å arbeide med. Her hadde vi absolutt vurdert en oppgradering av systemet, da først og fremst prosessoren.
På low gjør alle kortene en grei jobb, men vi ser at det faktisk bare er et eneste kort, nemlig AMD Radeon HD 7950, som greier å karre seg over 60 FPS, og det med en hårfin margin.
Med den dyrere Intel-maskinen greier de fleste oppsettene å kjøre på Ultra-innstillingene, men ingen av dem greier det like godt som helst skulle ønsket. Dermed må vi se High, noe som gjør at det blir flere kort å velge blant.
Det billigste kortet som greier å dra spillet over den magiske grensen på 60 FPS er Nvidia GeForce GTX 760, og det ligger godt over grensen også. Dette kortet får dermed vår soleklare anbefaling, som det rimeligste kortet det er verdt å se på.
Bli med over på neste side, så ser vi på hva du trenger for den beste spillopplevelsen »
Anbefalt utstyr
Det er flere ting du trenger for å få den komplette spillopplevelsen med ArmA III, og her følger vår liste over ting du i det minste bør vurdere.
Først og fremst trenger du selvfølgelig ArmA III. Dette spillet får du i en rekke nettbutikker, samt fra spilltjenester som Steam. Du kan også kjøpe en lisenskode fra en tredjepart, som du så løser ut på Steam.
Krever mye av maskinen din
ArmA III kan settes opp til å suge hver minste dråpe med kraft ut av maskinen din.
Vi anbefaler at du har en solid grunnmaskin, med en kraftig prosessor og nok med minne. I tillegg trenger du et skjermkort av den dyrere sorten.
Prosessor
Skal du ha en kraftig PC for variert bruk eller spill, er vår sterkeste prosessoranbefaling en Intel Core i5 4670K, som koster rundt 1700 kroner. Med Intels ferske Haswell-arkitektur, fire kjerner på 3,4 GHz, Turbo-teknologi og 6 MB L3-cache, leverer prosessoren svært god ytelse.
Skjermkort
Selv om det er GeForce GTX 760 som gir mest per krone, vil vi trekke frem Nvidias GeForce GTX 770. Dette kortet yter knallbra, og snuser storebroren GTX 780 i nakken flere ganger.
Skjerm
En god skjerm er gull verdt, og er bindeleddet for den visuelle opplevelsen du skal ha av spillet. Som en ren spillskjerm vil vi gjerne trekke frem BenQ XL2420T, som byr på et lynkjapt panel og muligheten til å velge mellom ulike profiler med et enkelt tastetrykk.
Tastatur
Et godt tastatur er alltid fint å ha, spesielt til skytespill. Vi sverger til mekaniske tastaturer med Cherry MX Red-taster. Disse har et særdeles lett nedtrykk, og gir deg full kontroll i intensive dueller.
Vi vil her trekke frem Corsair Vengeance K60, som er blant de rimeligere tastaturene med Cherry MX Red-taster. I tillegg til pris har tastaturet også et par småfinesser vi setter pris på. Rullestyringen av volum er én av dem, samt den herlige håndleddstøtten som ligger godt under venstrehånden mens du spiller. Det er et spilltastatur til beinet, og vi elsker det.
Mus
For å matche tastaturet fra Corsair bør du også vurdere musen M65, fra samme selskap. Dette er en meget god mus, som heller ikke koster så alt for mye. Anbefales helt klart.
- Finn best pris på Corsair Vengeance M65 Performance
- Les vår test av Corsair Vengeance M65 Performance
Trenger du en hel spillmaskin? Sjekk ut anbefalingen vår »