Til hovedinnhold
GuideFIFA 14

Slik får du best grafikk i FIFA

Årets FIFA-spill er på plass, og det er en stor grafikkoverraskelse på lur.

Innledning

FIFA-serien har herjet i 20 år, og nå dukker en nystriglet jubileumsversjon opp, med mye nytt bak teksturene.

Serien er uhyre populær, og selger flere og flere kopier for hvert år som går. Det hjelper nok også på at den finnes på omtrent alle plattformer.

Husk å smile til kameraet.

I FIFA 12 innførte utviklerne «Player impact engine», som revolusjonerte fysikken og gjorde at kollisjoner mellom spillere ble mer realistiske og i større grad fulgte fysikkens lover. Til årets utgave har fysikk og biomekanikk vært blant de virkelig store fokusområdene, og disse tingene har fått navnet «Precision Movement».

Med helt ny fysikkmotor og et utall animasjoner skal det være slutt på urealistiske bevegelser som til nå har sett veldig rare ut. I FIFA 13 kunne du midt i en spurt bråsnu uten å være nær bakken, i FIFA 14 må du derimot bremse noe ned, før du greier å snu. Det er mange slike detaljer som det har blitt fokusert på, og det hele skal dermed fremstå som mer virkelighetsnært.

– Det mest interessante steget serien har tatt på lenge

Kollega Tobias Strøm-Blakstad i Gamer.no har anmeldt spillet, og han liker absolutt hva han ser. Likevel er det naturligvis ting å sette fingeren på.

Får du mål kan du nyte synet så mange ganger du vil.

– FIFA-serien har alltid vært komfortabel i sitt lille konservative hjørne, og har stort sett levert mindre endringer som har finpusset opplevelsen, snarere enn omformet den. Årets «Precision Movement» er heller ingen stor fotballrevolusjon, men er likevel det mest interessante steget serien har tatt på flere utgivelser, skriver Strøm-Blakstad.

– «Precision Movement» ofrer høyt tempo for presisjon og realisme, og er en gavepakke til tålmodige sjeler som setter pris på å terpe kontroller og lære seg grunnmekanikken. FIFA 14 øker derfor gapet mellom rutinerte og uerfarne spillere, et modig trekk for en serie som alltid har scoret poeng på å være tilgjengelig, utdyper han.

Hele omtalen av FIFA 14 kan du lese på Gamer.no.

Bli med over på neste side, så titter vi på hvilke grafikkinnstillinger du kan endre »

Grafikkinnstillinger i FIFA 14

Grafikkinnstillingene i FIFA 14 gir deg relativt få muligheter til å justere, men det kan også være positivt. For da slipper du å dykke ned i et hav av innstillinger, som hver for seg har lite å si, men som samlet sett kan gjøre mye. I FIFA er det på en måte gjort for oss på forhånd, ved ikke å gi oss noe særlig å stille på.

Til tider blir det stor ståhei på banen.

FIFA 14 byr på fire innstillinger for bildekvaliteten, nemlig "very low", "low", "medium" og "high". I tillegg kan du stille MSAA på tre nivåer, av, 2x og 4x.

Utover det har du mulighet til å låse bildeflyten om du ønsker det, eller skru Vsync av eller på.

Disse innstillingsmulighetene har du----
RenderingVery low / Low / Medium / High---
MSAAOff / 2x / 4x---
Frame RateLock to 30 FPS / Lock to 60 FPS / No Limit on FPS---
Rendering optionsWait for Vsync / Disable Windows Aero Theme---

Rendering bestemmer kvaliteten på bildene, hva som ligger i teksturene og hva som finnes av detaljer i bildet.

MSAA er en form for kantutjevning og står for Multisample anti-aliasing. Med kantutjevning blir alt av kanter, spesielt de som går på skrått over skjermen, glattere og penere. Uten kantutjevning risikerer du at skråttgående linjer nærmest ser ut som en serie med trappetrinn.

Bli med over på neste side, så titter vi på hvor pen grafikk du kan få »

Så god grafikk kan du få

Se video:

Sammenligning av bildekvalitet.

Very Low er virkelig en innstilling vi ville holdt oss unna. Teksturene er svake og uten detaljer. Dybden i bildet fremstår som helt fraværende, og tribunene er helt uten tilskuere.

På nært hold er spillerne helt grøtete, og ansiktene ser ut som de er dyppet i gjørme – alt detaljene bare flyter inn i hverandre.

Low oppleves som hakket bedre, med blant annet skikkelig med tilskuere på tribunen. Teksturene er dog ikke veldig imponerende.

Her er det mange detaljer som er fraværende, og teksturene er til dels noe uklare.

Medium gir deg en rekke detaljer i bildet, ansikter er relativt klare og det er flust med detaljer både på klesdrakter og på banen

High gjør ting enda skarpere, kanskje spesielt på avstand. Teksturene oppfattes som helt greie

Maskinoppsett

Vi har kjørt FIFA 14 gjennom en rekke ulike maskinoppsett. I utgangspunktet har vi to grunnmaskiner, som vi så vanligvis tester med flere skjermkort. Denne gangen fikk vi midlertidig så overrraskende resultater at vi har gjort noen endringer.

Vi har benyttet de nyeste driverne fra henholdsvis AMD og Nvidia. For Nvidia-kortene er det Forceware 327.23 som gjelder. AMD-kortene har fått benytte siste betadrivere, som er Catalyst 13.10.

Bli med over på neste side, så ser vi på ytelsen du kan få »

Ytelsestest

Resultater

En kjapp corner og en etterfølgende heading, og vips fyker ballen mot målet.

Vi bruker altså to forskjellige maskiner for å teste ytelsen i FIFA 14. Hovedforskjellene mellom de to maskinene er prosessoren, og naturlig nok hovedkortet. Det er hovedsakelig prosessoren som skiller de to maskinene på ytelse.

I den rimelig maskinen sitter en AMD-prosessor til rundt 700 kroner, mens den dyre maskinen har en tre ganger så dyr Intel-prosessor innabords.

Skjermkortene vi har brukt koster rundt 1000 kroner, og noe mer trenger du ikke. Vi fikk nemlig så skyhøye resultater at vi ikke så poenget med å teste med dyrere skjermkort denne gangen. Selv de billige gir mer enn nok ytelse med alt av innstillinger satt til sitt maksimale.

Vi hadde mest lyst til å spille FIFA 14 med grafikkinnstillingene på high og kantutjevningen på 4X, siden det så best ut.

Det viste seg at dette ikke var en utfordring for noen av skjermkortene. Selv det billigste kortet dro unna med over 200 bilder i sekundet, og det er mer enn nok.

Det billigste kortet som blir anbefalt denne gangen er med andre ord AMDs variant, som ikke koster mer enn snaue 1000 kroner.

Med en litt dyrere maskin som utgangspunkt regnet vi med at bildeflyten skulle bli enda bedre, og det ble den. Det var kanskje ikke den største forskjellen, men en liten økning ble det.

Bildeflyten varierte til tider noe, og det beste vi noterte oss var en bildeflyt på nesten 400 bilder i sekundet.

Det billigste kortet som blir anbefalt denne gangen er AMDs variant, som kan plukkes opp til under 1000 kroner.

Bli med over på neste side, så ser vi på hva du trenger for den beste spillopplevelsen »

Anbefalt utstyr

Det er flere ting du trenger for å få den komplette spillopplevelsen med FIFA 14, og her følger vår liste over ting du i det minste bør vurdere.

Først og fremst trenger du selvfølgelig FIFA 14. Dette spillet får du i en rekke nettbutikker, samt fra spilltjenester som Origin. Du kan også kjøpe en lisenskode fra en tredjepart, som du så løser ut på Origin.

Krever null og niks av maskinen din

FIFA 14 er et meget lettdrevet spill, og det innebærer at det for de fleste vil duge med den maskinen de allerede har. Skal du bygge en ny maskin utelukkende til FIFA kan du gjerne sikte relativt lavt ned på komponenthyllen. Har du planer om å spille andre spill også vil vi heller anbefale at du ser på anbefalingen vår for en komplett spillmaskin.

AMDs APU – A10-6800K.

Prosessor

Her vil vi faktisk trekke frem AMDs serie med APU-enheter, nærmere bestemt AMD A10-6800K. Her får du både prosessor og grafikkrets i samme produkt, og med tanke på hvor godt FIFA 14 kjørte på en rimelig AMD-prosessor og et billig skjermkort har vi stor tro på at denne APU-en vil gjøre en solid jobb.

Skjerm

En god skjerm er gull verdt, og er bindeleddet for den visuelle opplevelsen du skal ha av spillet. Som en ren spillskjerm vil vi gjerne trekke frem BenQ XL2420T, som byr på et lynkjapt panel og muligheten til å velge mellom ulike profiler med et enkelt tastetrykk.

Microsoft Xbox 360 Wireless Controller for Windows.

Spillkontroller

Du kan mene hva du vil om dedikerte spillkontrollere, men til et spill som FIFA er dette svært aktuelt. En spillkontroller gir deg akkurat den riktige konsollfølelsen, og er et verktøy som fungerer finfint på nettopp denne typen spill.

Det er mange modeller tilgjengelige på markedet, og en av disse er den velkjente Xbox 360-kontrolleren, som du også får løst til PC-bruk. Med trådløs overføring er det bare å lene seg tilbake i skrivebordsstolen, mens tidenes fotballkamp foregår rett foran deg.

Trenger du en hel spillmaskin? Sjekk ut anbefalingen vår »

Les også
AMD A10-7850K: Denne prosessoren har fullverdig Radeon-grafikk
Les også
Slik får du rålekker grafikk i ArmA III
Les også
AMD A10-6800K «Richland»: AMDs nye prosessor er et smart kjøp til 1000 kroner
Les også
Nvidia GeForce GTX 650 Ti BOOST 2GB: Dette skjermkortet hører hjemme i stua
annonse