For å få så god grafikk må du ha et brutalt skjermkort
Vi presset Fallout: New Vegas til det ytterste.
Innhold
Tidligere har vi spurt oss hva man kan bruke den imponerende kraften i nyere PC-er til, og ett av svarene var å modifisere sine gamle favorittspill. Ved å installere diverse gratis utvidelser, som regel laget av spillets ivrigste fans, kan man nemlig blåse nytt liv i grafikken på spill som en gang var griselekre – men som etter dagens standard ikke ser ut i måneskinn.
Vi har allerede sett hvor dramatisk mye penere GTA IV kan bli med litt arbeid, samt hvor lekker grafikk man kan få i storslageren Skyrim. Det vi kom frem til var at det forrige GTA-spillet var litt kranglete når det gjaldt å få ting til å fungere, og dette krevde dessuten betydelig mer av maskinen vår enn Skyrim gjorde; men pent ble det i alle fall.
Spillmotoren bak Skyrim passer da langt bedre for modifikasjoner, og derfor skal vi i dag se hvor pent vi klarer å få et annet spill som er basert på samme motor, nemlig Fallout: New Vegas.
Selv om spillet ikke ble like populært som Skyrim har Fallout-serien kanskje noen av verdens mest dedikerte fans, så å finne noen modifikasjoner som kan få vår kraftpakke av en test-PC til å knele bør være fullt mulig. Det kan også behøves – for som våre kolleger i Gamer.no sa da de anmeldte spillet, både mennesker og bygninger ser i utgangspunktet rimelig stygge ut.
Maskinen vi håper skal få gjort noe med dette er den samme kraftpakken vi kjørte de to forrige spillene på; altså en Intel Core i7 4770K på et ASRock Z87M Extreme4-hovedkort med 16 GB Kingston Hyper-X RAM. På skjermkortfronten kjører vi et Nvidia GeForce GTX 780 Ti, som med sine drøyt 3 GB videominne ombord ikke har det minste problem med å drive spillet med alle innstillinger på maks.
Et hav av modeller og teksturer
Når vi fyrer opp Fallout: New Vegas i 2014, fire år etter at det kom ut, slår det oss at teksturene faktisk er helt ubegripelig stygge. Som med mange spill som ble laget for å kunne kjøre på forrige generasjons konsoller måtte utviklerne kutte ned på alt som kunne spise for mye minne, og da er det teksturene som går ut av vinduet først. Heldigvis finnes det råd – og det i rikt monn.
Rundt omkring på nettet flyter det nemlig av teksturpakker for Fallout: New Vegas, og etter litt leting frem og tilbake lander vi på NMCs Texture Pack. Denne dekker ikke alle objektene i spillet, men er en av de mest populære. Dessuten er installasjonsfilene på godt over 3 GB – altså dobbelt så mye som HD-teksturene vi lastet ned til Skyrim – så vi antar det er snakk om kvalitetssaker.
I forbifarten henter vi også ned Fallout Character Overhaul, som skal ta et oppgjør med de stygge karakterene som våre spillanmelder-venner reagerte på. Denne skal friske opp både teksturer og modeller til ansiktene i spillet – selv for mutanter – og både tenner, hår og øyne er inkludert. Selv ødemarkens mutanter får seg en ansiktsløftning, for å si det sånn.
En siste modifikasjon kommer fra modderen Millenia, som for flere år siden startet på et prosjekt for å erstatte alle våpen-teksturer i spillet. Nå er det et par år siden forrige oppdatering, så det ser ikke ut til å noen gang bli helt ferdig, men på 200 MB er likevel WRP den klart største og mest omfattende pakken for å pusse opp våpnene vi finner; og de som mangler kan vi alltids hente ned individuelt ved behov.
64-bits-støtte på liksom
Før vi kan starte spillet, og se etter om det ble noe bedre, må vi likevel laste ned et par andre verktøy. På den ene side er det alltid kjekt å ha en skriptutvider – og her er NVSE nærmest for «bransjestandard» å regne. Siden spillet ble laget for 32-bits operativsystemer er det likevel noe annet som er vel så viktig.
I utgangspunktet vil nemlig ikke New Vegas bruke mer enn 4 GB systemminne, og det holder ikke med de nye pakkene vi har lagt inn. Det kan verktøyet FNV4GB fikse opp i – ved å «kapre» prosessene som startes av spillets egne programfiler, koble inn litt av sin egen kode, og generelt gjøre ting som får antivirusprogrammer til å klø i avtrekkerfingeren.
Som vi snart skal finne ut finnes det likevel en bedre løsning der ute, som i tillegg til å utvide minnestøtten gir oss enda bedre grafikk – og uten å gjøre mystiske ting med programfilene til spillet.
Lite krevende spillmotor
Akkurat som i Skyrim er Fallout: New Vegas låst til 60 FPS som høyeste mulige bildeflyt, selv med V-Sync skrudd av. Siden de to spillene kjører på mer eller mindre samme motor er det mulig å slå av denne sperren, men merkelig fysikk innad i spillet samt en veldig ustabil opplevelse vil da komme med på kjøpet, så vi lar være.
Denne motoren er heller ikke særlig krevende, så det er ingen overraskelse at maskinen vår i Fallout: New Vegas gladelig durer ut høyeste mulige bildeflyt, selv når vi skur kvalitetsnivået opp til ultrahøyt nivå på 1920 x 1200 pikslers oppløsning. Vi har masser av kraft å gå på, men allerede første gang vi starter spillet med disse første modifikasjonene på plass merker vi at noe er annerledes.
Oppstartstiden er mangedoblet i forhold til før teksturpakkene ble lastet inn. Vi begynner nesten å lure på om spillet har kræsjet når menyen først dukker opp – og vi innser at det nå er flere gigabyte med ekstra data som skal leses ut fra snurredisken vi valgte å sette i maskinen i dag. Med en SSD ville det gått betydelig raskere, men dette bør ikke påvirke selve spillflyten overhodet.
Den ekstra belastningen fra modifikasjonene er vi mer spente på hvordan vil gjøre seg gjeldende. Her har vi mange ganger mer data som skal inn i minnet enn da vi modifiserte Skyrim – men etter noen løpeturer frem og tilbake i ørkenen, et par skuddvekslinger med automatvåpen, og et ublidt møte med selvlysende mutanter, forteller Fraps oss at gjennomsnittlig FPS hele veien har ligget på 59,8.
Tyngre endringer må til
Selv med alle disse nye teksturene og modellene dyppet aldri bildeflyten vår ned i mindre enn 52 FPS; og gjennomsnittet lå i praksis så nære 60 FPS man kan komme. Det forteller oss at vi trenger tyngre modifikasjoner.
Det mest naturlige å vende seg til da er ENBSeries. Denne programutvidelsen laget av utvikleren Boris Vorontsov har vi også brukt i både Skyrim og GTA IV, ettersom den enkelt forklart lar eldre spill dra nytte av nyere grafikkteknologier.
ENB kan dessuten settes opp til å være hysterisk krevende for maskinvaren, og sammen med modderen tapioks' Enhances Shaders – et sett innstillinger for ENB tilpasset Fallout: New Vegas – håper vi at vi kan få brukt litt mer maskinkraft.
Samtidig dumper vi minneutvidelsen FNV4GB, som visstnok skal fungere dårlig sammen med ENB. I stedet skifter vi over til Vorontsovs egen ENBoost-patch, som han har laget spesifikt for maskiner med skjermkort som har 3 GB VRAM eller mer. Han skriver i beskrivelsen at særlig GeForce GTX Titan-brukere vil få et svært stabilt spill med denne; fordi hans patch går inn for å sluke så mye videominne som mulig, og Titan-kortene har nok å ta av. I tillegg får vi bruke inntil 10 GB RAM i stedet for de 4 GB som spillet i utgangspunktet åpner for; og det altså uten å hacke noen programfiler.
Datamaskinen steiler
Optimistiske som vi er etter første runde med modifikasjoner er vi ikke snauere enn at vi legger inn de aller mest krevende instillinger og tilleggspakker vi finner i runde to – men vi beholder selvfølgelig teksturforbedringene vi allerede har lagt inn. Vi sikter oss inn på alt som er merket med «ekstrem kvalitet», og installerer like gjerne Essential Visual Enhancements også, siden vi nå først er i gang.
Med det samme vi starter spillet ser skyggeleggingen som plutselig er på plass veldig snål ut, men etter noen minutter med justeringer har vi et resultat som ser direkte griselekkert ut. Men hvordan står det til med bildeflyten?
Ved første øyekast later alt til å gå som smurt. Fraps-telleren ser ut til å være fryst på 60 FPS, akkurat som i tidligere runder, men enkelte små dypp i bildeflyten ned til 59 eller 58 forteller oss at telleren fungerer helt fint. En løpetur ut i ørkenen senere er vi ikke like sikre – så vi begynner å gjøre noen målinger, akkurat idet et par banditter kommer løpende over åskammen.
Du kan velge grafikknivåer i menyene over bildet, og dra markøren sidelengs for å sammenlikne.
Fasiten blir at vi fremdeles holder et ganske greit gjennomsnitt i alle miljøer, men nå og da får maskinen alvorlig hikke. Noen ganger fryser nemlig alt fullstendig, og vår Fraps-logg melder om flere runder hvor bildeflyten dypper helt ned i 0 FPS på det verste – og i hektiske miljøer var dette noe vi la merke til et par ganger per minutt.
Med alle modifikasjonene på plass ble likevel gjennomsnittlig bildeflyt respektable 56,28 FPS. Hakkingen ned til 0 FPS forekom dessuten kun i enkelte områder av ørkenen, og pussig nok aldri i bymiljøer.
At dette er i grenseland for hva maskinen vår takler er likevel ganske åpenbart, da vi aldri merket noe til denne typen bråstopp i de andre to spillene vi testet. Likevel, som du kan se på alle bildene nedenfor hvor vi sammenlikner de forskjellige oppsettene – litt hakking kan nok faktisk være verdt det, når grafikken kan bli såpass lekker.