Her kommer du til å ville sitte i baksetet: Vi kjørte Xpeng X9
Innhold
X9 var bilen som ikke egentlig skulle lanseres i Norge, men Xpeng Norge sier de ble overbevist så fort de så bilen og spesifikasjonene – og tilbakemeldingen fra potensielle kunder.
Dette er en (nesten) 5,3 meter lang bil med inntil sju seter, mulighet for firehjulsdrift og et batteri på 101,5 kilowattimer – som vi fikk et par timer bak rattet i en kjølig og solfylt februardag.
Se video av Xpeng X9 i aksjon her:
Businessklasse bak
Og la oss bare få det unna med én gang: Dette er antageligvis bilen hvor du aller helst kommer til å ville sitte i baksetet, hvor setene kan legges nesten flatt i «Zero Gravity»-modus, beinplassen er businessklasseaktig og du kan felle ned en 21-tommers skjerm fra taket og koble til en spillkonsoll eller annet.
Om du blir tørst, finnes det en liten kjøleboks med plass til inntil 12 bokser med drikke, eventuelt kan den også varmes opp til inntil 50 grader om du trenger å holde lasagnen varm på vei noe sted. Barna kan fort komme til å trives aller best på bakerste rad, hvor det også er helt innenfor for voksne å sitte.
Vi testet med tre fullvoksne menn i vinterjakker, og selv om det nok ikke var businessklasseverdig i midten, kunne vi fint ha overlevd en god stund her bak. Det er beinplass som i en middels B-SUV middels B-SUVEn kompakt SUV i B-segmentet, som er bilklassen for småbiler. For eksempel Hyundai Kona. og ikke minst mer enn god nok plass i høyden takket være det ganske flate taket i bilen.
Tredje rad er med andre ord ikke noen kompromissløsning her, men faktisk tre fullverdige ekstra seter. Den kombinerte lys- og ventilasjonsringen i taket gir også litt flyfølelse – og «dobbelt» glasstak hjelper også på luftigheten.
Ikke mange reelle konkurrenter
«Folkefrakter» er nok uansett den mest riktige betegnelsen, med konkurrenter som Maxus MIFA9 (5,27 meter), Volkswagen ID. Buzz (4,96 meter i lengste versjon) og Mercedes-Benz EQV (5,14 meter i lengste versjon). Av disse er det imidlertid kun ID. Buzz som kan fås med firehjulstrekk.
Rekkevidden etter WLTP er foreløpig ikke klar, da bilen ikke er endelig typegodkjent her. I Kina har bilen en rekkevidde etter den snillere CLTC-standarden på 705 kilometer, men Xpeng estimerer rundt 500 WLTP-kilometer for den firehjulsdrevne versjonen og 600 kilometer for den forhjulsdrevne.
Utover 5,3 meter i lengde er X9 nesten to meter bred (198,8 cm) og 1,8 meter høy (178,5 cm). Den kan som nevnt fås med firehjulsdrift og over 500 hestekrefter, og da 0–100 km/t på helt nede i 5,7 sekunder.
Syv seter er standard, og legger du ned den bakerste raden skal du få inntil 2554 liter bagasjeplass. Xpeng har også laget en ganske finurlig løsning hvor seteryggen på den bakerste raden først vippes ned, før hele setet vippes bakover og ned i en «brønn» bakerst, slik at du får en helt flat lasteflate.
Se videoen lengre opp for å se hvordan det fungerer.
Det er også grunnen til at bilen har forhjulsdrift i stedet for bakhjulsdrift, får vi forklart – til tross for at den er bygget på samme plattform som både G6 og G9. Av samme grunn er også frontmotoren i den firehjulsdrevne versjonen betydelig kraftigere enn motoren bak.
Luftdemping gir svært høy komfort
Det er uansett lite å sette fingeren på ved kjøreopplevelsen. Performance-versjonen vi kjørte er naturligvis sprek, men det er likevel komforten som teller mest i X9.
Tokammers adaptiv luftdemping gir en særdeles jevn og fin flyt bortover veien. «Flyvende teppe» ble nevnt under kjøreturen vår, og det er egentlig en ganske god beskrivelse av opplevelsen.
Luftfjæringen glatter fint over det meste av ujevnheter i veien, og når du kombinerer det med god støydemping over det hele, så blir det en utmerket kjøretur – enten du sitter foran eller bak.
Aller stillest er det foran, men det går fint an å føre en samtale med de bak selv med innestemme, i alle fall så lenge du ikke beveger deg mye over 100 kilometer i timen. Over det blir det tydelig at bilen har ganske stort utvendig volum, så du føler turbulensen både forfra og sidelengs, i tillegg til en god del mer vindstøy.
Ellers sitter du høyt og har god oversikt, og selv om varebilfølelsen er der, så er den ikke veldig prekær. Om de i baksetet bruker skjermen i taket, så går bakspeilet automatisk over i videomodus, og du kan også velge dette manuelt via en knapp bakpå speilet om du skulle foretrekke det.
Når du skal skifte fil får du kameraene på siden opp på den store infotainmentskjermen i midten, ikke ulikt hvordan det er hos for eksempel Tesla og Hyundai. Det er praktisk å ha muligheten, selv om det nok hadde vært bedre å ha den på infotainmentskjermen, da det ikke er så naturlig å snu hodet mot høyre når man skal svinge til venstre, for eksempel.
Bilen vi kjørte var for øvrig kinesisk spesifikasjon, så den hadde hverken den EU-påbudte fartsgrensevarslingen, oppmerksomhetsvarsling eller annet som pleier å irritere oss i nye biler. Dette kommer selvfølgelig på bilene som kommer her til lands.
Firehjulsstyring «kamuflerer» lengden på bilen
5,3 meter bil er selvfølgelig ikke bare-bare å manøvrere, men det hjelper godt med firehjulsstyring, som er standard på alle modeller. Det gjør bilen betydelig mer smidig for eksempel når du skal rygge inn på en parkeringsplass enn hva man kanskje kan forvente fra slike ytre dimensjoner – selv om dette nok ikke er bilen du aller helst vil lukeparkere med i trange bygater.
Likevel: Svingradiusen er ikke mer enn 10,8 meter, altså ikke veldig mye mer enn for eksempel på en Volkswagen ID.3.
Vi hadde ikke anledning til å gjøre noen ordentlig rekkeviddetest, men noterte et forbruk på rundt 20 kWh/100 km under landeveiskjøring i moderate hastigheter, og opp mot 30 kWh/100 km i motorveifart. Det var fire-fem minusgrader ute, men ellers fine forhold.
Bilen skal også kunne lade med inntil hele 330 kilowatt, som skal gi 10–80 prosent på bare 20 minutter. Tidligere erfaringer med Xpeng og lading gjør også at vi tror de kommer til å holde det de lover her.
Oppsummert
Tidene da Xpeng i hovedsak var kjent for å lage vage kopier av Tesla-modeller er definitivt over, og kineserne virker definitivt å ha funnet sin identitet i mylderet av elbiler.
Da vi først så X9 i levende live for et par uker siden, satte vi et spørsmålstegn ved «drømmebilen for norske storfamilier». Det spørsmålstegnet tror vi rett og slett at vi må ta bort, i alle fall om du er av typen som ikke er så opptatt av hvor bilen er produsert og hvem som står bak.
Enten du sitter bak rattet eller i ett av de mange passasjersetene er dette et særdeles komfortabelt sted å være: Premium economy foran, businessklasse på andre seterad og en ganske komfortabel økonomiklasse bakerst – med plass til en del bagasje attpåtil.
Det store spørsmålstegnet er naturligvis prisen. Xpeng sier de er i dialog med fabrikken og er i ferd med å samle tilbakemeldinger på hva som skal bli den endelige norske spesifikasjonen på bilen, og at det nok vil ta en måned eller to å bli klare med prisen.
Indikasjonen så langt har vært «dyrere enn G9, men godt under en million». G9 starter på 600.000 kroner i dag, så det spennet er med andre ord ganske stort.
Leveranser vil sannsynligvis skje en gang over sommeren.
Tre plusser:
- Voldsom plass innvendig
- Svært høy komfort
- Masse krefter, stort batteri og rask lading
Tre minuser:
- Noe turbulens i høy fart
- Begrenset bagasjeplass med alle setene i bruk
- Foreløpig en del som er ukjent