Til hovedinnhold
Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

TestAsus MARS II ROG Limited Edition

Vi har testet monsterkortet

Dette skjermkortet vil få deg til å trekke på smilebåndet.

Introduksjon

Det er sesong for ekstreme komponenter. Det er ingen nye lanseringer på skjermkortkortmarkedet, så produsentene skrur og mekker på det som allerede finnes. Resultatet er ofte regelrett spektakulære løsninger.

Ett av disse produktene er Asus' nye monsterskjermkort, Mars II ROG. Her har produsenten smidd sammen to av de raskeste enkeltkjernede skjermkortene på markedet. Det visuelle resultatet er ikke annet enn direkte stilig.

Det bare en måned siden vi testet Asus ROG Matrix GTX 580 Platinum, skjermkortet som på det tidspunktet var det kvasseste Asus kunne tilby. Mars-kortet vi nå tester er på mange måte to slike produkter smidd sammen. Det er en spesialutgave, og kommer bare i et begrenset opplag. Totalt er det produsert 999 enheter. Vi fikk tilsendt nummer 519.

Mars II består av to GTX 580-skjermkort (øverst)
Fargesprakende
Kjøleløsningen er massiv
Mars II har en firkantet profil
En «superkondensator» er ett av mange kvalitetskomponenter
Skjermkortet krever god strømtilgang. Strømforsyning på 1000 watt er anbefalt

Mars II er et skjermkort som også kan kalles GeForce GTX 580 SLI med litt attåt. Det har to grafikkkjerner hentet fra GeForce GTX 580, 3 GB minne, en drøss med shaderprosessorer – toppet av en massiv kjøleløsning.

Samtidig er det viktig å differensiere Asus' skjermkort fra GeForce GTX 590, som er ett tokjernet skjermkort. Mars II er to skjermkort, på én flate.

Det hører også til historien at det koster skjorta, og litt til. Mars II er i skrivende stund priset til 11 500 kroner. Det er samme pris som fire GeForce GTX 580-kort. Om det er verd pengene skal vi senere finne ut, men en prislapp som dette fører med seg én solid forventning.

Dette skjermkortet bør, og skal, yte mer enn noe annet vi har testet tidligere.

Solid konstruksjon

Mars II er et fysisk stort skjermkort. Det strekker seg hele 33 cm i lengden, 16 centimeter i høyden og tre ekspansjonsporter i bredden. Kombinert med en helt firkantet form er dette et mest massive skjermkortet vi har testet på lang stund.

Vekten ligger på hele 2,5 kilogram. Det er definitivt alt for mye vekt for PCIe-sporet å bære alene, så det er veldig viktig at du fester dette godt i maskinen. Tre skruer i kabinettet er ikke nok, her trengs det støtteskinner for halepartiet. Asus har også lagt ved at par gummilister som lar skjermkortet hvile på andre PCI-spor i maskinen.

Asus bruker ikke hvilke som helst komponenter rundt om på skjermkortet. Her er det snakk om enkeltelementer av langt høyere kvalitet enn det som brukes på «normale» skjermkort. Transistorer og kondensatorer er av solide metaller og støpt inn i større kapper.

Strømstyringssystemet har 21 faser, og skal i følge produsenten selv øke levetiden til skjermkortet betraktelig. Egne «superkondensatorer» fra NEC/Tokin er å finne på baksiden av skjermkortet, lokalisert så nære grafikkjernen som det er mulig.

Kraftig kjøleløsning

Kjøleløsningen som sitter på toppen av skjermkortet er et kapittel for seg selv. Den er dekket av et solid aluminiumsmønster, som omkranser to vifter med en diameter på 120 millimeter. Baksiden er også dekket av en hel plate, for å spre varmen fra minnebrikkene. Størrelsen i seg selv hinter til at her er det mye kraft som må temmes.

Allikevel undrer vi oss litt over hva vi finner på innsiden. Referansekortet til Nvidia benytter en meget spesiell kjøler som drar vekk varmen ved hjelp av kondensering. Den viste til meget gode resultater under testing. Asus velger her sin egen løsning, som benytter varmerør i direkte kontakt med grafikkjernen og tradisjonelle kjølefinner.

Lagt til rette for overklokkeren

Kjøleløsningen satt til side er det fortsatt en rekke andre funksjoner og muligheter som gir Mars II en egen identitet. Det er på langt vei lagt opp for overklokkeren, det er rett og slett ikke meningen at du skal bruke dette skjermkortet nøyaktig slik det blir levert fra fabrikken.

For det første har skjermkortet en solid strømtilførsel. Via tre 8-pins-kontakter får enheten liv. I nærheten av de samme kontaktene finner vi en liten bryter. Ett enkelt trykk på denne, og viftene begynner å spinne med sin maksimale hastighet for å kjøle ned beistet.

I tillegg får du med en egen programvare for overklokking, kalt «GPU Tweak», men det stopper der. I motsetning til ROG Matrix GTX 580 har du hverken tilkoblingspunkter for å lese av spenninger eller knapper om regulerer kjernespenningen.

Frekvenser står «uendret»

Allikevel har ikke Asus gjort så alt for mye med frekvensene. Her er det meste ganske likt et normalt GTX 580-kort, rent bortsett fra at det er to av dem. Minnefrekvensen er fortsatt på 4008 MHz effektivt, mens kjernefrekvensen har fått en minimal dytt opp til 782 MHz – fra originalt 772 MHz.

For å overføre bildet til skjermen din kan du velge mellom to DVI-tilkoblinger, HDMI og Displayport.

Siden dette Nvidia-baserte skjermkortet har to kjerner, kan du totalt koble til tre skjermer. De samme skjermen kan også vise deg bildet i 3D, via Nvidias Stereo 3D-teknologi.

Se flere bilder av skjermkortet i karusellen under tabellen.

ModellGeforce GTX 580Asus ROG Mars IIRadeon HD 6970GeForce GTX 590
GrafikkprosessorGF1102 x GF110Cayman2 x GF 110
Kjernefrekvens772 MHz782 MHz880 MHz607 MHz
Prosess40 nm40 nm40 nm40 nm
Minnefrekvens (eff.)4008 MHz4008 MHz5500 MHz3414 MHz
Minnemengde1536 MB GDDR53072 MB GDDR52048 MB GDDR53072 MB GDDR5
Minnebusbredde384-bit2 x 384-bit256-bit384-bit
Streamprosessorer5122 x5121536 2 x 512
Transistorer3 mrd. 2 x 3 mrd.2,64 mrd.2 x 3 mrd.
TMU642 x 6496 2 x 64
ROP482 x 48322 x 48
TDP244 W-190 W365 W

Effektforbruk, temperatur og støy

Effektforbruk

Med to hissige grafikkjerner om bord må man nesten regne med at Mars II trekker mye strøm. Asus anbefaler at du har en strømforsyning på hele 1000 W. Det er et høyt krav, men vi bemerker oss at det faktisk vil være nødvendig.

Maskinen vår trekker hele 560 watt under hard belastning i spillet Crysis Warhead. Det er det høyeste strømforbruket vi har målt, etter at vi byttet testbenk i våres. Når skjermkortet får stå i fred og uten nevneverdig belastning, suger maskinen 144 watt fra stikkontakten.

Det kan faktisk bli enda drøyere. Vi tok en runde i testprogrammet Furmark, som fort vekk belaster skjermkortet mer enn det er naturlig, og endte da opp med et strømforbruk på 736 W. Det betyr videre at vi for første gang har hatt et oppsett som omsetter en hel hestekraft.

Temperatur

Mars II har en massiv kjøler, og som dytter unna veldig mye luft. Det er nødvendig, for vi ser at kjernetemperaturen under full belastning i Crysis Warhead lander på 82°C. Skjermkortet reddes av en lav idle-temperatur, så totalt sett er vi fornøyd med de resultatene vi ser. Dette er tross alt et temmelig massivt skjermkort.

Noen rariteter legger vi imidlertid merke til når vi drar i gang Furmark. Skjermkortet blir for det første betydelig varmere, den ene kjernen ender på hele 87°, mens den andre ligger stabilt på 77°C. Hvorfor det er så stor forskjell i mellom de to har vi ikke et konkret svar på, men de belastes helst likt.

Det vi imidlertid kan slå fast er at kjøleren er kapabel til å omsette mye effekt. Med et markant høyere strømforbruk, stiger ikke temperaturen spesielt mye.

Støy

På grunn av en noe intrikat design var det ikke mulig for oss å gjøre våre tradisjonelle støymålinger – dessverre. Vi vil allikevel, basert på erfaringer fra tidligere skjermkorttester, skildre skjermkortet som meget stillegående under «idle». I grafene våre ville vi trolig snakket om en verdi rundt 27 dBA.

Under full belastning spinner viften raskere og raskere, helt til den når full hastighet. Der holder den seg typisk til temperaturen synker ned til rundt 74°C, før de roer seg ned igjen. I den perioden opplever vi skjermkortet som særs støyende, og vi snakker nok om verdier over 42 dBA.

Ytelse, syntetisk

3Dmark 11
P e r f o r m a n c e

3Dmark 11 tilbyr en stabil og bred test, som gang etter gang kan reprodusere målinger med marginale forskjeller. Dette programmet angriper systemet på flere kanter, i all hovedsak ved å kjøre en rekke spesifiserte tester, som i sin tur bakes sammen til forskjellige sluttsummer. Både GPU-en og CPU-en blir kjørt, samtidig som en rekke visuelle effekter og teknikker blir testet. Programmet inneholder tre forskjellige moduser som er rettet mot forskjellige kategorier med kort. Vi har valgt å benytte "Performance" for de fleste skjermkort, og "Easy" for de virkelig lavtytende kortene.

Eksterne faktorer satt til side, det er ytelsen til dette skjermkortet vi virkelig vil vite.

Mars II drar unna allerede ved første ytelsestest, her representert ved 3Dmark 11. Dette er faktisk det første skjermkortet vi tester som bikker 10 000 P-er-grensen. Tokjerneren GeForce GTX 590 befinner seg nesten 2000 P-er under, mens Radeon HD 6990 ligger noe nærmere.

Ytelse, DirectX 10

Crysis Warhead
@ G a m e r , D X 1 0 , 2 x A A

Mot slutten av 2008 ble Crysis Warhead lansert, et spill som fort føyde seg inn i rekken som ett av de bedre førstepersonsspillene i året som fulgte. Warhead er en estetisk kraftpakke som ikke bare byr på vakker skog, behagelige hav, hissige koreanere og flyvende romvesener.

Utviklerne har gitt maskinvaren din nok å tygge på, og det stilles krav til relativt kvass maskinvare for å få et godt grafisk bilde ut av spillet.

Nå som skjermkortet er litt varm i trøya, er Crysis Warhead et godt spill å starte med. Det er kjent for å skalere godt over to grafikkjerner, og setter kortet under stort press. Som grafen over kan fortelle blir spillet allikevel nesten litt lettbeint for et så massivt skjermkort som Mars II.

Ved de tre første målingene virker det som vi befinner oss på balansepunktet for hva maskinens prosessor klarer. Etter et par solide runder ender vi til slutt opp med 74,5 FPS ved maksimal oppløsning.

Inn i sammenligningsgrafen troner skjermkortet høyt over alt annet vi har testet. Tokjernene til både Nvidia og AMD må stå i skyggen, her drar Asus' hjemmelagde løsning solid i fra.

Far Cry 2
D X 1 0 , 8 x A A , U l t r a H i g h

Grafikken som møtte brukerne i det første Far Cry-spillet var ikke noe annet en overveldende. En vakker jungel som mer eller mindre var til fri disposisjon, perlehvite sandstrender og mye mer var nok til å fryde øyet både en og to ganger.

Far Cry 2 skuffer overhodet ikke på de samme punktene, selv om AI-en til tider kan virke litt klossete. Det grafiske spekteret er bredt, og spillet byr på mye godt som skjermkortet ditt kan få tygge unna. Blant jakten på både patroner og medisin får du kjøre biler i høy fart, dukke unna eksplosjoner og kryssild.

Vi lar maskinen hvile litt, før den igjen blir satt under press. Igjen ser vi at vår kraftige prosessor ikke er nok, selv med alt av grafiske innstillinger i spillet aktivert. Ytelsen ligger flatt på rundt 135 FPS, før den ved maksimal oppløsning synker ned til 114 FPS. Minsteverdien følger pent etter hele veien.

Sammenlignet med andre skjermkort ser vi det samme som ved de to tidligere testene. Mars II troner på topp. Konkurrerende skjermkort fra AMD og Nvidia ligger henholdsvis 8 FPS og 15 FPS under.

Just Cause 2
D X 1 0 , A l t p å m a k s, 4 x A A

Selv om Just Cause 2 ble lansert godt inn i DX 11-perioden, kommer det kun med DX 10-støtte. I likhet med både Far Cry og Crysis har du en hel sydhavsøy til mer eller mindre fri disposisjon. Også dette spillet byr på mye grafisk moro og en rekke fartsfylte eksplosjoner i både urbane og naturlige landskap som du slynger deg igjennom.

Vi har klinket alle innstillinger til det maksimale, med 4xAA. For å skape en helt objektiv måling, har vi deaktivert diverse filtre og simuleringer som er spesifisert for Nvidia-kort. Med disse funksjonene aktivert vil nyere Nvidia-kort gi deg et bedre bilde enn konkurrenten, men det går utover ytelsen i en grad som gjør at vi ikke kan sammenligne med AMD.

Endelig ser vi at skjermkortet får jobbe fritt. Just Cause 2 kan by på mye strev, men her holder ikke prosessoren igjen. Ytelsen ender på ganske nøyaktig 60 FPS ved den største oppløsningen.

Det er imidlertid ikke nok for å holde oppe kampen med de andre skjermkortene på markedet. I motsetning til de tre andre testene vi har kjørt hittil, faller Mars II nå ganske markant i rekkene. Både HD 6990 og GTX 590 hever seg et markant hakk over. Grunnen til at dette skjer kan være noe så enkelt som manglende driveroptimalisering i akkurat dette spillet. Slikt bruker produsentene ofte å rette på i månedene som kommer etter lansering.

Ytelsen, DirectX 11

Civilization V
D X 1 1 , 4 x M S A A , H i g h

Civ 5 er et strategispill som lar deg styre en temmelig stor sivilisasjon, gjerne langt frem i tid. Spillet tar i bruk mange av DirectX 11-egenskapene, og er totalt sett en solid test for moderne skjermkort.

Komplekse småsamfunn skal tesseleres, alt fra hav og busker til små soldater. Videre er det mye geometri som skal behandles.

Dette er spill som krever minimalt av skjermkortet ved lave oppløsninger, selv med 4 nivåer med kantjustering (MSAA). Vi starter derfor med massive 400 FPS, før vi til slutt lander på 106 FPS ved maksimal oppløsning. Totalt danner de fire målingene en normal ytelsestrend.

Inn i sammenligningsgrafen er Mars II tilbake på topp. Lillebroren GTX 590 befinner seg et betydelig hakk ned på ytelsesstigen. Totalt er det snakk om en ytelse tett oppunder det dobbelt av hva ett GTX 580-skjermkort kan levere.

Metro 2033
D X 1 1 , 4 x A F , A A A , H i g h

Verden har nettopp gått til helvete, og du befinner deg i Moskvas undergrunnsnett med den overveldende trusselen av mutanter liggende i hjernebarken konstant.

Spillet kommer pakket med DX 11-baserte muligheter. Implementeringen av tesselering er meget synlig. I denne testen har vi dratt hardt på med innstillingene, AAA og High/Ultra på alle andre innstillinger er mer enn hva du skulle trenge. Du kan selv dra dette ned et hakk og opprettholde gode bildekvalitet og bildeflyt, men med denne testen vil vi virkelig sette samtlige DX 11-egenskaper på prøve.

Mars II gjør det meget godt, selv under så hardt press som det her settes under. Ytelsen synker kraftig i takt med at oppløsningen øker, men det er helt normalt. Allikevel klarer skjermkortet å holde en bildeflyt på 41 FPS, noe som er nok til normal spilling.

Nok en gang sørger dette for at skjermkortet troner på toppen av grafene. Setter vi tallene opp mot GTX 580 er det ikke snakk om en dobling i ytelsen, men med skaleringsevnene til dette spillet tatt med i betraktningen er dette et godt resultat.

Battlefield Bad Company 2
D X 1 1 , 8 x M S A A , 1 6 x A F , M a k s

Med Bad Company 2 er ikke serien lenger forbeholdt konsollene. Et episk skytespill som truer pallplasseringen til Call of Duty er nå tilgjengelig for PC, og om du ruger på Windows 7 får du også med herlige DirectX 11 på kjøpet.

Dette spillet byr også på mye grafisk herlighet. La meg bare få si, en paradisstrand på Bora Bora må virkelig konkurrere med hva dette spillet kan levere med samtlige effekter aktivert.

Resultatet er både godt og stabilt. Asus leverer en jevn bildeflyt i takt med at belastningen øker. Minsteverdien holder seg alltid nære, et temmelig godt tegn for den generelle spillopplevelsen.

Mars II blir derfor ganske enkelt det raskeste skjermkortet vi noen gang har testet. Majoriteten av testresultatene i denne artikkelen tegner nettopp det bildet, det er ingen over, og egentlig ingen på siden. Om vi hadde hatt muligheten til å teste et GTX 580 SLI-oppsett ville det trolig ha lagt seg veldig nære.

Konklusjon

Dette er kort og greit det raskeste skjermkortet vi noen gang har testet. Asus Mars II ROG er et massivt beist av et skjermkort, og hever seg over alt annet vi har testet – med god margin.

Den drøye ytelsen vi ser kommer ikke ut av løse luften, snarere tvert i mot. Mars II er et skjermkort som består av to GeForce GTX 580-enheter, sveiset sammen og krydret med litt attåt.

Mars II er et både høyt, bredt og langt skjermkort
Kjøleløsningen er bygget av stål, kobber og aluminium
Kvasse komponenter
Skjermkortet er lengre enn de fleste hovedkort

Vi må imidlertid trekke frem at den ytelsen trolig vil være regelrett overkill for folk flest. Du får faktisk så mye fra Asus, at en av markedets mest moderne prosessorer ikke klarer å holde følge. Den eneste situasjonen vi ser for oss at du faktisk vil få full uttelling er om du spiller over flere skjermer i meget høy oppløsning.

Høy gadget-faktor

Kraften krever også at skjermkortet er bygget av kvalitetskomponenter. Det har Asus gjort over hele linja. Resultatet er både økt levetid, stabilitet og evne til å takle store belastninger. Samtidig gir det skjermkortet en langt høyere kvalitetsfølelse.

Det riktig nok ikke bare enkeltkomponentene som sørger for kvalitetsfølelsen. Det er det den gedigne kjøleløsningen som skal ha æren for. Det er også denne som sørger for at kortet strekker seg hele 33 centimeter i lengden, og tre ekspansjonsspor i bredden.

Både kjøleløsningen og komponentvalget er på plass for å gjøre kortet til et godt valg for overklokkeren. Kortet er ikke nevneverdig overklokket slik det kommer fra fabrikken, og om du først kjøper et slikt kort selv bør du leke litt med frekvensene.

Det gjorde vi og endte til slutt med å få dratt kjernen opp fra 782 MHz til 874 MHz. Minne fikk også en liten dytt, fra 4008 MHz til 4200 MHz. Dette var høyeste stabile verdiene vi fikk til, noe vi vil betegne som veldig godt. Går du høyere får du bare problemer med kjøleløsningen.

Lager ikke husfred

Nettopp kjøleløsningen er et lite kapittel for seg selv. Den er stor og den er kraftig. Under liten og moderat last er den veldig stillegående, og holder temperaturene på et hyggelig nivå.

Setter du skjermkortet under høy belastning vil du imidlertid oppleve det motsatte. Det støyer og det blir varmt. Samtidig trekker det veldig, veldig, mye strøm.

Akkurat støynivået og effektforbruket er noe vi allikevel vil akseptere i dette tilfellet. Dette er ikke et skjermkort for hvermannsen. Det er laget for overklokkerne og entusiastene. Slike faktorer kommer på sidelinjen.

Koster halve måndslønnen

Mars II er et imponerende stykke ingeniørarbeid. Det er ikke akkurat en lek å konstruere et skjermkortkort som dette – og faktisk få det til å fungere. Det har imidlertid Asus klart.

Det er på ingen måte et skjermkort for folk flest, vi ser dét. Dette er det raskeste skjermkortet vi noen sinne har testet, men vi ser at ytelsen er regelrett overkill i det fleste situasjoner.

Prisen, som ligger på 11 500 kroner, er jo heller ikke akkurat noe som inviterer hvem som helst. Det koster rett og slett veldig mye for slike spesialkort, fordi det lages så få av dem.

Det er faktisk billigere å kjøpe to GeForce GTX 590-kort og kjøre disse i SLI. Du kan forøvrig også kjøpe to GeForce GTX 580-skjermkort, og trolig lande på omtrent den samme ytelsen som vi i dag har sett.

Totalt sett ser vi på Mars II som et imponerende og spennende skjermkort, men det koster rett og slett langt mer enn det smaker – selv om det ser utrolig kult ut.

annonse