Spill dine spill i Linux - del 2

World of Warcraft med Cedega
Klikk for større bilde

Introduksjon

Å kunne spille spill i Linux som opprinnelig er laget for Windows-plattformen er tydeligvis et veldig aktuelt tema for de aller fleste Linux-brukere. Det oppdaget vi ikke minst raskt etter at vi publiserte en artikkel om akkurat det emnet for snart to måneder siden.

Flere har bedt om en test av Wine og Crossover i tillegg til Cedega. Noen ville også se hvordan et spill med en Windows- og en Linux-klient klarte seg i de forskjellige operativsystemene. Det er disse ønskene vi prøver å innfri i denne artikkelen.

Vi har også inkludert Windows Vista i testen vår denne gangen, slik at vi kan se hvordan dette relativt ferske Windows-systemet henger med i svingene.

Testoppsett

Maskinvare-
HovedkortAsus M2N-E
ProsessorAMD Athlon 64 X2 3800+
RAMCorsair 2 GB PC2-6400 @ 4-4-4-12
StrømforsyningHiper 580 Watt
SkjermkortXFX Geforce 7900 GT
HarddiskMaxtor 250 GB SATA, 8 MB cache
Programvare-
OperativsystemFedora 7 Windows XP Professional SP2 Windows Vista Ultimate
ApplikasjonerCedega 6.0 Crossover Linux Pro 6.10 Wine 0.9.39 og 0.9.40 FRAPS Half-Life 2: Stress Test World of Warcraft: The Burning Crusade Quake IV 1.4.2
DrivereLinux: Nvidia 100.14.11 Windows XP: Forceware 94.24 Windows Vista: Forceware 158.24

Som du ser har ikke testoppsettet endret seg siden sist gang, med unntak av nyere drivere og flere programmer.

Brukere av AMD/ATI skjermkort

Hvis du benytter deg av et skjermkort fra AMD/ATI kan du forvente deg ustabilitet og dårligere ytelse i forhold til Windows. Dette er mye grunnet dårlige Linux-drivere som mangler en del funksjoner og ytelsesoptimeringer sammenlignet med sin motpart i Windows.

Skulle du gå til innkjøp av et skjermkort for bruk under Linux vil vi derfor anbefale kort fra Nvidia, fordi Linux-driverne her presterer på lik linje med driverne i Windows.

Mål av ytelse/bildekvalitet

Ytelsen blir regnet ut etter hvor mange bilder i sekundet spillet greier å tegne i Windows eller Linux.

Siden World of Warcraft ikke har en egen funksjon til å regne ut gjennomsnitts-FPS (Frames Per Second/Bilder i Sekundet) for en viss tidsperiode, har vi måtte "gjette" oss til det ved å ha et godt øye til FPS-telleren mens vi spilte.

I Windows kunne vi benytte oss av FRAPS til å gjøre dette, men det finnes foreløpig ikke et godt alternativ for FRAPS i Linux, slik at vi ble "tvunget" til å gjøre det på den nevnte måten. Vi har likevel inkludert resultatene fra FRAPS slik at en lettere kan se feilmarginen ved "gjettingen".

Forskjellen på bildekvalitet vil man kunne se selv ved hjelp av skjermbilder. Bildene er tatt ved samme sted, situasjon og tid i spillet til den grad det var mulig, slik at forskjellen er lett synlig.

Men før vi tar en titt på resultatene skal vi ta en nærmere kikk på de tre forskjellige løsningene vi har brukt for å kunne spille i Linux.

Cedega, Crossover og Wine

Wine er et prosjekt som tilbyr alternative Windows-biblioteker som for eksempel DirectX, slik at programmer og spill kan kjøre på andre plattformer enn Windows (Linux, Mac, FreeBSD osv.). Wine kan fort bli veldig nyttig for brukere av Windows XP og tidligere Windows-versjoner, da Wine har planlagt støtte for Vista og DirectX 10.

Wine er også helt gratis og åpen kildekode, noe som gjør det lettere for deg å fikse en feil selv, hvis du har de rette kunnskapene.

Wine er nå i sitt 14. år av utviklingen og har fortsatt til gode å komme med en stabil 1.0-versjon. Til tross for dette er det mange programmer og spill som fungerer i Wine. Mer informasjon om dette finner du her.

Crossover Linux er stort sett en proprietær og kommersiell utgave av Wine med et grafisk brukergrensesnitt og noen ekstra kompatibilitetsendringer. Crossover Linux er i tillegg godt integrert med skrivebordet ditt, slik at installasjon og bruk av Windows-programmer i et Linux-miljø burde være en veldig behagelig opplevelse.

Men ingen goder kommer uten en pris. I skrivende øyeblikk må du betale 39,95 USD for en standard utgave av Crossover Linux, eller 69,95 USD for pro-utgaven. Med i prisen får du selvfølgelig kundeservice fra 6 til 12 måneder, avhengig av utgaven du kjøper.

Utviklerne av Crossover Linux - Codeweavers - er også hovedsponsorene bak Wine-prosjektet og har flere ansatte som jobber fulltid med Wine, deriblant Alexandre Julliard, som har ledet Wine-prosjektet siden 1994. Ved å betale for en utgave av Crossover Linux vil du dermed hjelpe til med sponsing av Wine-prosjektet.

Crossover kommer ikke bare i Linux-versjon. Versjoner for Mac og Solaris er også tilgjengelige. Mer informasjon finner du på Codeweavers' hjemmeside.

I 2002 startet Transgaming arbeidet med WineX, et program basert på kildekoden til Wine som skulle gi brukerne muligheten til å kjøre sine Windows-spill i Linux. Siden 2002 har WineX og Wine blitt utviklet uavhengig av hverandre og er i dag to helt forskjellige produkter. WineX har også skiftet navn siden den gang, og er i dag bedre kjent som Cedega.

Cedega er i likhet med Crossover, et kommersielt produkt med et grafisk grensesnitt. Cedega skiller seg ut fra Wine og Crossover da det kun støtter Linux-plattformen og kun støtter spill (offisielt). Med Cedega betaler du heller ikke en fast sum for produktet men over en tidsperiode som koster 5 USD i måneden eller 55 USD i året, avhengig av hvordan du velger å betale.

Vi har allerede testet Cedegas nyeste versjon - 6.0 - der vi var skuffet over ytelsen. La oss se hvordan Cedega klarer seg i selskap med Wine og Crossover Linux.

Half-Life 2: Stress Test

Half-Life 2: Stress Test er en innebygd ytelsestest i Half-Life 2. Grunnen til at vi har inkludert denne testen er fordi den bruker en god del effekter, slik at vi klarere kan se hva Wine og de andre er gode for. Samtidig er Half-Life 2 og modifikasjoner som Counter-Strike: Source og Day of Defeat Source svært populære og spilt av mange rundt om i verden.

Ytelse

I denne testen var HDR, anti-aliasing og vertikal synkronisering skrudd av. Vi benyttet oss ellers av 1280x1024 oppløsning sammen med 8x anisotropisk filtering og alle andre innstillinger satt til "Høy". Beryl/Compiz var også skrudd av, da dette gikk utover ytelsen.

Vi testet først Cedega med pixel og vertex shader 1.3/1.4 som er anbefalt av Cedega. Men selv om vi var fornøyd med antall bilder i sekundet, kan vi ikke si det samme om bildekvaliteten. Flere effekter manglet. Vi testet derfor Cedega med pixel og vertex shader 2.0, som senket ytelsen men greide å få frem flere effekter. Du kan se resultatet i bildekvalitet-seksjonen lenger ned.

Cedega 1 i grafen ovenfor står da for Cedega med pixel og vertex shader 1.3/1.4 mens Cedega 2 er da pixel og vertex shader 2.0.

Som vi kan se er det Windows XP og Vista som lite overraskende har best ytelse i testen. Det er også svært liten ytelsesforskjell mellom disse operativsystemene.

Saken blir derimot helt annerledes under Linux. Ytelsesmessig kommer Cedega 1 best ut med 95 bilder i sekundet, men mangler da også flere effekter i forhold til Cedega 2 og Crossover.

Crossover slår Cedega 2 i denne testen med 9 bilder i sekundet, men begge produktene har fortsatt en lang vei å gå ytelsesmessig, da du gjerne får dobbel så høy ytelse i Windows XP eller Vista.

Hva med Wine?

Noen av dere vil kanskje stusse over at Wine ikke er inkludert i denne testen. Dette kommer av at Wine 0.9.39 og Wine 0.9.40 gav oss resultater på mindre enn ett bilde i sekundet. Å senke oppløsningen til 1024x768 hjalp en del, men testen gikk fortsatt veldig hakkete.

Vi prøvde å re-installere Wine på nytt, slettet .wine-mappen to ganger og installerte Half-Life 2 på nytt, men ingenting hjalp. Et merkelig problem, som ingen andre brukere på winehq har meldt fra om.

Bildekvalitet

Som vi ser er det ingen av Linux-løsningene som greier å tegne effektene riktig, noe som er ekstremt synlig i bildet fra Cedega 1. Cedega 2 kommer nærmere, men har fortsatt en liten vei å gå som du ser når du sammenligner resultatet med bildene fra Windows Vista og XP.

World of Warcraft: The Burning Crusade

World of Warcraft: Burning Crusade

World of Warcraft er fortsatt utrolig populært og kan skryte av over 7 millioner spillere. La oss se om WoW-brukere har noen grunn til å styre unna Linux.

Ytelse

For å teste ytelsen i dette spillet tok vi flyturen fra Duskwood til Ironforge. Oppløsningen var satt til 1280x1024 punkter uten anisotropisk filter, anti-aliasing eller vertikal synkronisering. Av Shader Options var alle valgene utenom smooth shading aktivert. Ellers benyttet vi oss av standardinnstillinger. Beryl/Compiz var også skrudd av, da dette gikk utover ytelsen.

Windows-systemene fortsetter å lede på ytelsesfronten - med god margin. Men vi ser her at Vista ligger litt etter XP.

Blant Linux-løsningene er det Crossover som går av med seieren, med Wine og Cedega haltende etter. Men vi synes at det er merkelig at Wine kommer dårligst ut av denne testen, da Crossover baserer seg på denne løsningen. Men så ofte som Wine oppdateres kan det godt hende at vi bare har vært uheldige med de to versjonene vi har testet her.

Bildekvalitet

Basert på disse skjermbildene er bildekvaliteten så og si identisk på alle plattformene.

Quake IV

Quake IV er det nyeste tilskuddet i den allerede populære Quake-serien, som så dagens lys tilbake i 1996.

Som alle andre ID Software-spill har Quake IV en egen Linux-klient, slik at vi slipper å ty til bruk av Wine, Cedega eller Crossover. Denne testen burde i så måte bli mer rettferdig for Linux.

Ytelse

I denne testen, som baserer seg på en selvlagd timedemo, slo vi på stortromma og satte på "Ultra Quality" og en oppløsning på 1920x1200 punkter. Anti-aliasing ble satt til 4x og vertikal synkronisering og Beryl/Compiz var som vanlig skrudd av.

For en gangs skyld ser vi Linux-systemet vinne i ytelsestesten, med Windows XP noen få FPS bak.

Bildekvalitet

Klikk for større bilde

Siden både Linux- og Windows-versjonen av spillet benytter seg av OpenGL, er bildekvaliteten identisk på de forskjellige operativsystemene (skjermbildet over er fra Linux-versjonen).

Konklusjon

Hvis du betrakter deg selv som en seriøs spiller så er nok fortsatt Windows XP operativsystemet for deg, da de aller fleste spill kjører best på denne plattformen.

Skulle du sitte på en Linux-maskin der alle spillene du spiller støttes fullt ut av Wine/Cedega/Crossover eller har en Linux-klient, så er det like så greit å holde seg i Linux, da "dual-booting" fort blir kjedelig i lengden.

Om du lurer på hva du skal skaffe deg av Cedega eller Crossover, anbefaler vi at du prøver Wine først. Selv om Wine kom dårlig ut i vår test, må du tenke på at Wine oppdateres omtrent annenhver uke, og feil vi støtte på her kan utmerket godt være fikset i neste versjon.

Skulle du likevel bestemme deg for å ikke bruke Wine, men heller gå for en av de kommersielle løsningene, bør du se på hvilke programmer/spill som støttes av de forskjellige. Det er tross alt ikke noe vits å kjøpe Cedega hvis du vil bruke Microsoft Office 2003.

Og mer skal det bli...!

Dette blir ikke siste gangen vi kommer med en test som fokuserer på spill til Linux. Neste gang vil vi ta en titt på Enemy Territory: Quake Wars, samt teste noen nyere spill med Wine, Cedega og Crossover.

Hvis du har noen ønsker til neste artikkel er det bare å komme med dem ned i forumtråden nedenfor, så lover vi å ta det i betraktning.

Les også
AMD med spill-nettside
Les også
Ny Linux-driver fra AMD/ATI
Les også
Spill dine spill i Linux - del 1
annonse