Til hovedinnhold
SniktittToyota bZ4X Touring

Slik er Toyotas «forvokste» bZ4X

Vi så nærmere på bZ4X Touring.

Stein Jarle Olsen

Mechelen/Tek.no: En forstørret versjon av storselgeren bZ4X kommer, varslet Toyota før helgen. Mandag fikk vi anledning til å se og sitte i nye bZ4X Touring for første gang, på verdenspremieren like ved den belgiske hovedstaden.

Dette er bilen Toyota Norge selv tror blir den nye bestselgeren i porteføljen når den dukker opp på våren i 2026, og akkurat som for bZ4X forventer Toyota en massiv overvekt av firehjulstrekk i Norge.

Touring-versjonen er blitt 14 centimeter lenger - og i hovedsak handler det om et lenger overheng bak, som igjen gir større bagasjerom.
Stein Jarle Olsen / Tek.no

Betydelig større bagasjerom

Touring-versjonen er forlenget med 14 centimeter, i tillegg til to centimeter i høyden - som gir en litt mer stasjonsvognaktig form, slik Touring-navnet antyder. De ekstra centimeterne merker man absolutt tydeligst i bagasjerommet, som har vokst med rundt 150 liter, og nå måler 600.

Dette er et stort og praktisk utformet rom som for eksempel vil kunne løse problemet med større hundebur på en bedre måte enn dagens bZ4X - selv om bagasjerommet fortsatt er noen få liter mindre enn i konkurrenten Volkswagen ID.7 Tourer.

Førermiljøet har fått den samme oppgraderingen som vanlige bZ4X får i årets versjon. Infotainmentskjermen har blant annet blitt betydelig større.
Stein Jarle Olsen / Tek.no

Flesteparten av literne er tilgjengelig i hovedrommet, med kun noen titalls gjemt i en liten brønn under gulvet. Her er det plass til ladekabler og annet småutstyr - som også er kjekt siden bilen ikke har noen frunk.

Baksetene legges for øvrig ned 60/40, men du får ingen skiluke - og det må sies at for eksempel en Tesla Model Y nok har plass til betydelig mer bagasje når du kombinerer hovedbagasjerommet, den store brønnen under bagasjeromsgulvet og den store frunken.

Litt skuffende baksete

Baksetet i bZ4X Touring er kanskje litt skuffende når man vet at bilen er over 4,8 meter lang, og viser med tydelighet at japanerne og eksempelvis kineserne prioriterer ulikt.

Det er for all del ålreit plass, men om personen i setet foran liker å sitte lavt er det ingenting igjen til å skyve beina inn under setet - og kombinert med litt kort og lav sittepute blir det da litt knapt for lengre turer. Plass i høyden er det imidlertid masse av.

Om du er voksen avhenger komforten i baksetet litt av hvorvidt personen som sitter foran deg liker å sitte lavt eller høyt. Vil vedkommende sitte lavest mulig, stjeler det all mulighet for deg bak til å skyve beina inn under setet.
Stein Jarle Olsen / Tek.no

Interiøret understreker vel også at Toyota ikke akkurat søker å treffe veldig hipt og ungt. Dette er relativt mørkt og traust, med mye hardplast og glimt av pianolakk.

Stripene med omgivelsesbelysning lysner heldigvis inntrykket noe, og det ville også et glasstak gjort, hadde preproduksjonsbilen Toyota viste frem vært utstyrt med et slikt. Her må du antageligvis opp på topp-utstyrsnivået Executive Bitone for å få glasstak.

Stein Jarle Olsen / Tek.no

380 hester og dobbel hengervekt

Ellers får bZ4X Touring stort sett de samme oppgraderingene som årets versjon av «vanlige» bZ4X får - et litt større batteri, flere hestekrefter og doblet hengervekt (til 1500 kg), for å nevne noe.

Touring-versjonen vil fås både med for- og firehjulstrekk, med henholdsvis 224 eller 380 hestekrefter. Sistnevnte vil dermed bli den kraftigste Toyota-elbilen til nå, med 343 hester som maks på C-HR+ og vanlige bZ4X.

Takrails er standard på bZ4X Touring. De kan bære 70 kg.
Stein Jarle Olsen / Tek.no

Maksimal hurtigladeeffekt er 150 kilowatt, som skal gi 10 til 80 prosent på rundt 30 minutter under optimale forhold. Bilen har også fått forvarming, både automatisk via navigasjonssystemet og manuelt.

Rekkevidden vil Toyota foreløpig bare antyde for den forhjulsdrevne og mest effektive versjonen. Den skal kunne skvise ut 560 kilometer fra batteriet på 74,7 kilowattimer brutto - et batteri som for øvrig er ørlite større enn i nye bZ4X (73,1 kWt), men litt mindre enn i C-HR+ (77 kWt). Det skal handle om både vekt, balanse og utforming på batteriene fra ulike leverandører.

Toyota opplyser foreløpig ikke om netto batterikapasitet, men den ligger nok rundt 69–70 kilowattimer. Sånn sett høres 560 kilometer litt optimistisk ut, men det gjenstår selvfølgelig å se til vi får kjørt bilen.

Stein Jarle Olsen / Tek.no

Testes i Norge

Da bZ4X først ble lansert, ble det en del kontrovers nettopp rundt den reelle rekkevidden i norske vintertemperaturer sett opp mot rekkevidden Toyota markedsførte. Det sier sjef for produkts- og markedsplanlegging i Toyota Europa, Harold Paton, at de lærte mye av.

Han sier også at de nå alltid drar til Norge for å teste ytelse og rekkevidde i nordiske vinterforhold før de lanserer en elbil.

Harold Paton er sjef for «product and marketing planning» i Toyota Europa.
Stein Jarle Olsen / Tek.no

Paton sier Toyota så et «klart behov» for en elektrisk SUV med mer plass, og sier de forventer at bZ4X Touring spesielt vil bli populær i Norden. Bakkeklaringen er på rundt 21 centimeter, og takskinner som kan bære 70 kg er standard.

Toyotas instrumentpanel er plassert slik at du i praksis må se det over kanten på rattet, ikke under. Her Motor-redaktør Peter Raaum.
Stein Jarle Olsen / Tek.no

Priser kommer til høsten

Prisen er ikke klar, men Toyota Norge sier det vil være naturlig at den koster mer enn dagens bZ4X. Hvor mye vet vi dog ikke enda; informasjonssjef Espen Olsen sier prisen neppe blir klar før utpå høsten.

De tre kanskje ypperste konkurrentene vil hete Tesla Model Y (4,79 meter), BYD Sealion 7 (4,83 meter) og Volkswagen ID.7 Tourer (4,96 meter). Med firehjulstrekk koster disse i dag fra henholdsvis 535.000, 470.000 og 579.000 kroner.

annonse
Tek.no er en del av Schibsted Media. Schibsted Media AS og Schibsted ASA er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her