Definisjonen av solid: Vi kjørte Audi S6 Avant e-tron
Er stasjonsvognen i ferd med å få sin el-renessanse?
Stasjonsvognen har blitt satt fullstendig i skyggen av SUV-formatet etter elbilenes inntog, med bare noen få varianter tilgjengelig på markedet. Nå kommer Audi med sin første el-stasjonsvogn, i form av modellene A6 og S6 Avant e-tron.
Dette er i bunn og grunn samme bil, men S6-modellen vi har hatt til disposisjon den siste uken er den heftigst motoriserte av dem, med totalt 551 hestekrefter og 0–100 kilometer i timen på 4,1 sekunder - opp fra 462 hester og 4,5 sekunder på den kraftigste varianten av A6 Avant e-tron.
Stasjonsvogn og sedan
I tillegg til Avant-modellene finnes også A6 og S6 som sedaner, litt forvirrende kalt Sportback, all den tid det er bemerkningen Audi har brukt på coupé-versjonen av SUV-ene sine.
Bilen vi har kjørt er toppmodellen i Audis portefølje, med utstyrsnivået Tech Pro og en god del ekstrautstyr i tillegg. Som vanlig er Audis prisliste veldig lang, og du kan få betydelig skreddersøm på utstyr om du ønsker.
Listeprisen på testbilen er 1.199.900 kroner, som nærmer seg det doble av innstegsprisen for A6 Avant e-tron på 679.900 kroner.
Nærmere fem meter bil
S6 Avant e-tron måler knappe 4,93 meter i lengde, som betyr at den er tre centimeter kortere enn søstermerket Volkswagens ID.7 Touring. Den er også fire centimeter kortere enn Porsches Taycan Cross Turismo, og ti centimeter kortere enn BMWs i5 Touring, som alle er aktuelle konkurrenter.
Batteriet er på 100 kilowattimer brutto, hvorav 94,9 kilowattimer er tilgjengelig for sjåføren. Rekkevidden er oppgitt til 619 kilometer etter WLTP, mens den mest utholdende A6-versjonen med bakhjulsdrift skal klare 713 kilometer (og 746 kilometer for Sportback-utgaven).
Det finnes også en modell med noe mindre batteri, nærmere bestemt 75,8 kilowattimer netto. Den kommer kun med bakhjulsdrift, og har en oppgitt rekkevidde på rundt 590 kilometer.
Påkostet, men nøktern
Innvendig er det ganske velkjent om du har kjørt Audi, og i praksis nesten identisk med hva vi opplevde i SUV-en Q6 e-tron.
Det betyr stort sett høy kvalitet på materialer og interiør, men jeg tror flere enn meg vil tenke at man kanskje forventer litt høyere luksusfaktor i en bil til 1,2 millioner kroner - spesielt sett opp mot hva man opplever i kinesiske konkurrenter til halve prisen og enda mindre.
Audis visjon av «premium» er som vanlig ganske nøytralt og nedtonet - uten konjakkfarget skinn, kasjmir, trepaneler og liggeseter, så hvis det er det som gir deg luksusfølelse bør du kanskje se til noen andre.
Audi tar igjen på teknologi, med en enorm smørbrødliste og skjermer over hele dashbordet. Kameraspeilene Audi introduserte på den opprinnelige e-tron er på plass, men nå i neste generasjon.
Og selv om den venstre speilskjermen er flyttet høyere opp, sitter den også tettere enn man er vant til å ha bakspeilene når man gløtter til siden - og det tar en god stund å bli vant til.
Samtidig er det særdeles praktisk å ha en grønn, gul eller rød ramme rundt speilskjermen når man for eksempel skal skifte fil, alt ettersom hvor nært nærmeste bil ligger.
Det virker også som om de er godt beskyttet mot vær og vind, for vi opplevde aldri noe problem med at linsen ble tildekket av smuss. Noe problemer hadde bilen med å felle dem ut i frossent vær, så her måtte vi rett og slett ut og vri dem på plass manuelt innimellom.
Bildene fra kameraene er generelt skarpe og gode, selv i ganske mørke omgivelser. Det eneste vi fant som kunne sette dem på prøve var kraftig lys inn fra kort avstand, men slike tilfeller ville nok også vært en kraftig utfordring for helt vanlige, gammeldagse speil.
Jeg tør heller ikke å tenke på hva disse koster å erstatte om man skulle være uheldig og komme borti noe, for eksempel.
Smarte løsninger
Audi har i det hele tatt utnyttet det som ellers kan være rene designelementer på en god måte, som for eksempel at stemningsbelysningen som ligger som en stripe over hele dashbordet, blinker i kantene når du har blinklyset aktivt. Slik reduseres sjansen betydelig for at du glemmer at du har blinklyset på.
Ellers sitter du godt i gode sportsseter, og naturlig nok noe lavere enn i de fleste SUV-er. En ganske feit A-stolpe stjeler noe sikt, og det samme gjelder men Audis setemassasje er av den ganske forsiktige typen, selv på høyeste intensitet - og hvert program varer så kort at du nesten ikke rekker å merke dem før de er over.
Kjekt er det imidlertid med rattvarme tilgjengelig direkte fra rattet, og innstillingene for varme og kjøling av setene og klimaanlegg er også enkle å komme til via en stripe som alltid er synlig på infotainmentskjermen. I tillegg er Audis stemmestyring faktisk ganske god, og forstår stort sett hva jeg vil frem til - om enn med en veldig robotaktig svarstemme.
Den EU-påbudte varslingen hver gang du overskrider fartsgrensene kan enkelt legges til favoritter-fanen, og stemmestyringen skjønner at det er hit den skal bringe deg om du ber den om å skru av varslingen. Bilen har også ChatGPT-integrasjon.
Baksetet er greit, men det er ikke enormt med beinplass til at bilen er nesten fem meter lang. Ved ett tilfelle fylte jeg opp bilen med fem voksne menn for en to timer lang kjøretur til Skien, og da måtte vi stoppe underveis for å gi stakkaren som var forvist til midtsetet muligheten til å strekke på beina.
Det hjelper heller ikke at setene foran ikke har plass til å skyve inn beina under, og vinkelen på baksetet gjør også at du sitter rimelig oppreist. Det er i alle fall godt med plass i høyden.
Bagasjerommet måler 502 liter etter offisielle mål, men jeg vil tro de fleste vil oppleve det som litt romsligere enn det tallet skulle tilsi. Det er dypere enn i de fleste SUV-er i Model Y-klassen, og så er selvfølgelig utfordringen at det er litt begrenset med plass i høyden.
Bagasjeromsgulvet kan settes i to høyder, og på det øverste trinnet vil du få en tilnærmet flat lasteflate når du legger ned baksetene. Det er minimalt med plass under, men du får en frunk med plass til ladekabler og litt til.
Kjøreopplevelsen er forutsigbart god. Bilen ligger godt på veien og virker stø selv i rimelig glatte forhold, den adaptive luftdempingen treffer et utmerket kompromiss mellom sportslig og komfortabel og støynivået er behagelig - om enn ikke luksuriøst lavt. Vi opplevde heller ingen av den hvinende hjulstøyen vi opplevde i Q6 e-tron.
Akselerasjonskraft er det selvfølgelig plenty av, men skal du ha aller mest sprut må du ty til den såkalte «launch mode» som kun er tilgjengelig fra stillestående. Viktigere er kanskje at akselerasjonen stort sett er myk og fin, men kreftene ligger klare når du trenger dem.
Du har valget mellom vanlig D-modus og B-modusen med mer regenerering, og hver av de to har i tillegg tre nivåer av regenerering via hendler på rattet. Er det ikke snart på tide å pensjonere B-modusen?
Et utmerket headup-display lar deg holde øynene på veien i størst mulig grad, og både instrumentpanel og infotainmentskjerm er skarpe og responsive. Både Android Auto og Apple Carplay er støttet, også trådløst, og du finner en ladeplate for mobilen vendt vekk fra deg under skjermen, i tillegg til to USB-C-porter.
Slik var rekkevidden
Rekkevidden er som nevnt oppgitt til 619 kilometer etter WLTP for denne utstyrsvarianten av S6. Vi kjørte vår vanlige rekkeviddetestrunde fra Oslo til Halden, Ørje og tilbake, i to-tre minusgrader og med delvis våt vei. Bilen startet kald og med 90 prosent batteri.
Forbrukstallene våre var som følger:
- Oslo - Halden: 116,5 km, cirka 75 km/t i snitt, 20,9 kWh/100 km. Forbruk 90–66 prosent.
 - Halden - Ørje: 59,5 km, ca 60 km/t i snitt, 20,9 kWh/100 km. Forbruk 66 - 53 prosent.
 - Ørje-Oslo: 86 km, ca 75 km/t, 20,3 kWh/100 km. Forbruk 53 - 34 prosent
 - Snitt for hele turen: 20,7 kWh/100 km
 
Totalt tilbakela vi altså de 262 kilometrene på 56 prosent av batteriet, som skulle tilsi rundt 468 kilometer rekkevidde denne januardagen, drøyt 75 prosent av den oppgitte WLTP-rekkevidden. Det anser vi som ganske bra, siden ruten er motorveitung og det var kaldt i været.
Vi kan jo også ta med statistikken for turen til og fra Skien med rimelig full bil. Her startet vi med fulladet bil og kom i mål etter cirka 290 kilometer med 36 prosent batteri gjenstående - som vi kan interpolere til drøyt 453 kilometer rekkevidde.
Lader på 20 minutter
Ladeøkten ble gjort etter å ha tømt batteriet noe mer etter Ørje-runden, så vi startet ladingen med 20 prosent batteri. Ladestasjonen var plottet inn i navigasjonen, som etter sigende skal utløse forvarming av batteriet, men det var nok muligens litt for kort tid til å få fullt utbytte.
S6 skal kunne ta imot inntil 270 kilowatt, men det tallet må du muligens lenger ned i batteriprosent for å se. Effekten var likevel stødig og høy:
A6 og S6 e-tron er jo bygd på samme plattform som Q6 e-tron, og vi tar derfor også med tallene vi så da vi ladet Q6 på samme lader, men i varmere vær i fjor sommer. Totalt brukte vi 23 minutter og 50 sekunder på å lade fra 20 til 80 prosent, som er et fornuftig resultat i lys av at Audi hevder 10–80 prosent skal kunne ta 21 minutter under optimale forhold.
Fin rekkevidde og rask lading gjør at det bør være problemfritt å tilbakelegge lange distanser i S6, og om du velger den bakhjulsdrevne A6 vil du jo ha enda noe lavere forbruk og ditto mer rekkevidde å ta av.
Oppsummert
Audis el-stasjonsvogn er solid. Ingen tvil om det. Og det bør den jo være med tanke på at startprisen er opp mot 700.000 kroner.
Den kjører flott, har kurant rekkevidde og lader raskt. Bagasjeplassen er god, mens vi kanskje savner litt beinplass i baksetet i en bil på nesten fem meter.
Samtidig er det også noe litt traust over interiøret til Audi, som kanskje ikke står helt i stil med den teknologibomben som denne bilen egentlig er - i alle fall i versjonen vi har testet. Samtidig er nok det også en del av attraksjonen for det jeg ser for meg er kjøpergruppen Audi har pekt seg ut.
Det er nok gjerne en mellomstor familie, kanskje litt eldre enn den typiske SUV-kjøperen, og ikke minst med en ålreit disponibel inntekt.
Alt i alt står S6 definitivt til forventningene, men uten kanskje å inspirere til noen voldsom glede eller spenning - selv i S-versjon.
Tre plusser:
- Rekkevidde og ladehastighet
 - Enorm meny av mulig utstyr
 - Komforten
 
Tre minuser:
- Bakseteplassen
 - Noe høyt forbruk
 - Interiørdesignet?
 
Rettet: La til at bilen har ChatGPT-integrasjon. Endringen ble gjort 10. februar klokken 11.28.