Ber Stortinget ta grep etter at elbilsalget stuper
Kun 35,7 prosent av den totale nybil-registreringen i oktober var elbiler. Det er den nest dårligste elbilmåneden i 2019.
– Når nesten 65 prosent av de som kjøper helt ny bil i Norge, nå velger noe annet enn elbil, er det urovekkende. Nye bensin- og dieselbiler kan bli værende på veiene i nesten to tiår og låse Norge til høye klimagassutslipp, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, til Tek.no.
De ferskeste tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser nemlig at det ble registrert 3742 elbiler i oktober mot 6086 i september, som for øvrig var den nest beste elbilmåneden.
Det er en nedgang på hele 40 prosent. Generalsekretæren i elbilforeningen mener at det ikke er godt nok.
– Vi trenger derfor en styrket elbilsatsing i Norge. De som er enklest å overbevise om å kjøpe elbil, har nå allerede gjort det. Nå skal resten av befolkningen overbevises. Norge burde ligget på nær 50 prosent elbilandel i nybilsalget i 2019, for å holde fart i opptrappingen om kun utslippsfritt nybilsalg i 2025, sier Bu.
Bompengedebatt
Fremskrittspartiet (FrP) foreslo i desember i fjor at elbilene skulle betale full pris i bomringen i Oslo.
– Jeg ser ingen fornuftig grunn til at ikke alle biler behandles likt i bommer og for øvrig også når det gjelder alle avgifter, sa Fremskrittspartiets Carl I. Hagen til NTB.
Oslos miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg fra Miljøpartiet De Grønne (MdG) støttet ikke det forslaget.
– Jeg fatter ikke hvorfor Frp alltid skal straffe de som velger miljøvennlig. Fortsatt er fire av fem passeringer i bomringen med eksosbiler, sa hun til NTB.
I statsbudsjettet som ble presentert i starten av oktober, ble det klart at elbilfordelene skulle bli fredet frem til neste stortingsvalg i 2021.
Mener europeere ikke vil ha elbiler
I august ble det for første gang på 28 måneder solgt færre elbiler enn året før.
– Det er grunn til å tro at den store bompengedebatten i valgkampen har fått folk til å tenke seg om en eller to ganger før de kjøper elbil. Fritak eller rabatt i bomringen er en av de viktigste årsakene til at folk velger elbil og usikkerhet om fordelene bremser salget, uttalte Bu til Tek.no den gangen, og mente at nye utslippskrav også var en faktor.
Til Tek.no sier hun at de lave salgstallene i oktober også kan ha sammenheng med at folk utsetter å kjøpe biler nå, i påvente av de nye modellene som kommer neste år.
Utviklingssjefen i BMW, Klaus Frölich, sa i sommer at et kun er myndighetene som er særlig opptatt av batteridrevne biler, ikke kundene.
– Hvis vi hadde stor etterspørsel, et stort incentiv, kunne vi oversvømt Europa med elbiler og solgt en million av dem, men europeerne vil ikke kjøpe disse tingene, sa Frölich, og spådde ifølge Forbes at fossilbiler kommer til å leve i minst 30 år til.