Tek.no

Nyhet

For første gang på flere år falt elbilsalget sammenlignet med fjoråret

– Bompengedebatten får folk til å tenke seg om, sier Elbilforeningens Christina Bu.

Tore Meek, NTB Scanpix
2 Sept 2019 14:54

For første gang siden april 2017 ble det i august færre nye elbiler på veien enn i samme måned i fjor.

I alle fall om vi inkluderer bruktimport, som i de fleste tilfeller er biler som er registrert i andre land for å oppnå utslippsmål og deretter solgt til Norge.

– Burde økt

Antallet førstegangsregistrerte nullutslippsbiler i august var 5.361, mot 5.554 i august i fjor, melder nemlig Opplysningsrådet for veitrafikken.

Det skal naturligvis sies at totalt antall nyregistreringer var betraktelig lavere i august enn i samme måned i fjor, slik at andelen elbiler likevel var høyere i år, med 39 prosent i år mot 28,6 prosent i fjor. Det var også én færre registreringsdag i år enn i fjor.

– Elbilsalget burde økt, ikke gått ned. På samme tid i fjor var det lange ventelister, mens i dag er flere elbilmodeller nærmest hyllevare, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

Skylder på bompengedebatten

Foreningen ser spesielt to årsaker:

– Det er grunn til å tro at den store bompengedebatten i valgkampen har fått folk til å tenke seg om en eller to ganger før de kjøper elbil. Fritak eller rabatt i bomringen er en av de viktigste årsakene til at folk velger elbil og usikkerhet om fordelene bremser salget.

– Deler av bilbransjen tilpasser seg dessuten kynisk de nye utslippskravene og utsetter nylanseringer og levering av større volum, sier Bu.

Nye regler – enorme bøter

Utslippskravene Bu peker på er EUs nye utslippsregler som fases inn gradvis fra og med 1. januar 2020, med full effekt fra 2021.

Disse krever at bilprodusenter har et gjennomsnittlig utslipp fra nye biler på maksimalt 95 gram CO2 per kilometer (med visse justeringer for bilparker med høy vekt, for eksempel), med enorme bøter til produsenter som ikke overholder kravene.

Bøtene regnes ut per solgte bil, og er fra og med 2019 på enorme 95 euro per gram over terskelverdien. Gjennomsnittlig utslipp i EU i 2018 var ifølge EU-kommisjonen 120,4 gram CO2/km, så produsentene har med andre ord et stykke å gå. 95 gram CO2 per kilometer tilsvarer omtrent 0,41 liter/mil for bensinbiler og 0,36 liter/mil for dieselbiler.

For en produsent som eksempelvis selger 300.000 biler i EU (minstekravet for å være omfattet av reglene) og havner fem gram over terskelverdien vil boten dermed havne på 142 millioner euro – rundt 1,4 milliarder kroner med dagens kurs.

Biler med lavt eller null utslipp (under 50 gram CO2/km) telles attpåtil to ganger når snittutslippet for en produsent bestemmes i 2020 og 1,67 ganger i 2021, som gjør insentivene for å «holde igjen» enda større.

De samme utslippsreglene er for eksempel grunnen til at det tidligere ble offentliggjort at Fiat-konsernet betaler Tesla 1,8 milliarder euro (rundt 18 milliarder kroner) for å få nyte godt av at Tesla har utslipp «til gode» i 2020 siden alle deres biler er nullutslippsbiler.

Mest solgt i august: Volkswagen e-Golf.
Hanne Hattrem, VG

e-Golf på topp igjen

Modellmessig var det Volkswagens e-Golf som igjen var på topp av elbilene i august, sannsynligvis godt hjulpet av aggressive salgskampanjer i forkant av at bilen fases ut når ID.3 ankommer neste sommer.

Sammenliknet med veiledende pris på 335.900 kroner har du i det siste kunnet skaffe e-Golf til en rabatt på over 50.000 kroner, noe som garantert har gjort den litt begrensede rekkevidden på 229 kilometer (WLTP) betraktelig mer spiselig.

Deretter følger Nissan Leaf, som stort sett har ligget stabilt hver måned i hele år. Nissan har nærmest helt siden starten vært i stand til å levere gode volumer, og det gjør de også denne måneden.

Tesla Model 3 er nummer tre, og deretter kommer Audi e-tron og BMW i3. Det er nok å vente at Tesla-tallene vil gjøre et solid hopp i september, ettersom det er siste måned i kvartalet og Tesla alltid forsøker å pynte på kvartalstallene ved å levere ut så mange biler de kan før kvartalsrapporten skal offentliggjøres.

Bare så langt i dag har Tesla levert ut flere titalls Model 3.

Bensin og diesel helt likt

Nullutslippsbilene utgjorde altså 39 prosent av nybilsalget i august, og alle nullutslippsbilene var elbiler, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken.

19,1 prosent hadde bare bensinmotor, 19,0 prosent bare dieselmotor. Resten – 22,9 prosent – hadde ulike former for hybriddrift.

Dette var de 15 mest solgte bilene i august, uansett drivlinje. Tallene er uten bruktimport:

Om vi kun ser på elbilene, ser lista slik ut. Disse tallene inkluderer bruktimport:

annonse

Les også