Nyhet

Slik er Jaguar i-Pace i forhold til Tesla Model X og Model S

I går ble en av årets kanskje mest spennende elbiler lansert: Jaguar i-Pace. Med et batteri på 90 kWh er det den første ikke-Teslaen som kan by på lang rekkevidde, og med en startpris på under 600 000 kroner og et leveringsvindu som begynner allerede i juli, har Jaguar klart å lage en ekstremt interessant utfordrer i toppsegmentet.

Jaguar selv sammenligner Jaguar i-Pace med Teslas største elbil-modell, Model X. Begge er tross alt elektriske SUV-er, og med omtrent samme batterikapasitet vil nok valget stå mellom disse to for mange. Likevel, som vi du kan se i sammenligningstabellen nedenfor, er i-Pace snakk om en bil som er både kortere, smalere og lavere enn Model X, og på grunn av konstruksjonen byr den heller ikke på samme lagringskapasitet. Egenvekt og tilhengerkapasitet er også lavere.

Tesla Model X vs Jaguar i-Pace

Tesla Model X 75D Tesla Model X 100D Tesla Model X P100DJaguar i-Pace S Jaguar I-Pace SEJaguar I-Pace HSE
Pris*674 920 kr (billigste)948 720 kr1 257 320 kr (dyreste)599 999 kroner699 000 kroner747 000 kroner
Størrelse (m/speil) 5,04 x 2,27 x 1,68 m5,04 x 2,27 x 1,68 m5,04 x 2,27 x 1,68 m4,68 x 2,14 x 1,56 m4,68 x 2,14 x 1,56 m4,68 x 2,14 x 1,56 m
Vekt: 2352 kg2459 kg2509 kgca 2100 kgca 2100 kgca 2100 kg
Tilhengerkapasitet: 2250 kg2250 kg2250 kg750 kg750 kg750 kg
El-rekkevidde417 (NEDC)565 (NEDC)542 km (NEDC)480 km (WLPT)480 km (WLPT)480 km (WLPT)
Batterikapasitet75 kWh100 kWh100 kWh90 kWh90 kWh90 kWh
Motorkraft386 kW386 kW507 kW298 kW298 kW298 kW
0 – 60 mph (96,5 km/t)4,9 sek4,9 sek3,1 sek4,5 sek4,5 sek4,5 sek
Topphastighet210 km/t210 km/t250 km/tUkjentUkjentUkjent
Hjuldrift444444
Seter5, 6, 75, 6, 75, 6, 7555
Lagringsplass:1090 liter med setene oppe, 2494 liter med setene nede, 187 liter foran1090 liter med setene oppe, 2494 liter med setene nede, 187 liter foran1090 liter med setene oppe, 2494 liter med setene nede, 187 liter foran1453 liter med setene nede, 656 liter bak, 27 liter foran1453 liter med setene nede, 656 liter bak, 27 liter foran1453 liter med setene nede, 656 liter bak, 27 liter foran
Selvkjørende egenskaperTilgjengelig for 41 200 krJa (koster 41 200 kroner ekstra)Ja (koster 41 200 kroner ekstra)KjørefeltassistentKjørefeltassistent, Adaptiv cruise-kontroll, blindsonevarslingKjørefeltassistent, Adaptiv cruisekontroll og blindsonevarsling
TilgjengeligFørste bil på veien i juliFørste bil på veien i juliFørste bil på veien i juli

*(Model X 75D er den aller billigste konfigurasjonen, uten noen av autopilot-funksjonene valgt. 100D har alle autopilot-funksjoenen valgt, men ikke noe annet. P100D har alle tillegg)

Selvkjørende?

Kjøper du den oppgraderte Autopilot-pakka til Tesla er bilen dekket av sensorer og kameraer, som selskapet sier skal være avansert nok til å gjøre bilen helt selvkjørende i framtiden.

Under lanseringen av i-Pace nevnte ikke Jaguar ordet selvkjøring med et eneste ord, men spesifikasjonene avslører at hvis du oppgraderer til enten SE- eller HSE-utgaven vil bilen i hvert fall ha funksjoner som Adaptiv Cruise-kontroll og blindsonevarsling. Dette kommer i tillegg til Lane Keep Assist som hjelper å holde bilen i filen du kjører, som er standard i alle i-Pace-modeller. Andre basisfunksjoner inkluderer blant annet automatisk nødbrems, bakkamera og parkeringsassistanse, men det begynner å bli relativt standardvarer i biler i denne prisklassen.

Ytterligere selvkjøringsfunksjonalitet ble imidlertid ikke nevnt på pressekonferansen. Det er i sterk kontrast til Tesla, hvor sjefen Elon Musk nesten alltid nevner bilens «Autopilot»-funksjon, til tross for at systemet fortsatt er langt unna å faktisk være helt selvkjørende.

Dette har fått sterk kritikk fra flere hold, blant annet Apple-gründeren Steve Wozniak som mente det var «altfor mye hype rundt Tesla».

Okay, så hva med Model S?

Som sagt har Jaguar selv valgt å sette i-Pace i konkurranse mot Tesla Model X, men størrelsesmessig er det kanskje mer riktig å stille den opp mot Teslas mindre Model S, selv om det da er snakk om en SUV mot en sedan.

Tesla Model S er imidlertid både bredere og lengre enn i-Pace, selv om Jaguars nye bil er 10 centimeter høyere. i-Pace er faktisk også én centimeter kortere enn Tesla Model 3, men litt større både i bredde og høyde.

Tesla Model S vs Jaguar i-Pace

Tesla Model S 75D Tesla Model S 100D Tesla Model S P100DJaguar i-Pace S Jaguar I-Pace SEJaguar I-Pace HSE
Pris*626 820 kr (billigste)864 370 kr1 173 870 kr (dyreste)599 999 kroner699 000 kroner747 000 kroner
Størrelse: 4,98 x 2,19 x 1,44 m4,98 x 2,19 x 1,44 m4,98 x 2,19 x 1,44 m4,68 x 2,14 x 1,56 m4,68 x 2,14 x 1,56 m4,68 x 2,14 x 1,56 m
Vekt: 2083 kg2195 kg2242 kgca 2100 kgca 2100 kgca 2100 kg
Tilhengerkapasitet: ---750 kg750 kg750 kg
El-rekkevidde490 (NEDC)632 (NEDC)613 km (NEDC)480 km (WLPT)480 km (WLPT)480 km (WLPT)
Batterikapasitet75 kWh100 kWh100 kWh90 kWh90 kWh90 kWh
Motorkraft386 kW386 kW507 kW298 kW298 kW298 kW
0 – 60 mph (96,5 km/t)4,2 sek4,1 sek2,5 sek4,5 sek4,5 sek4,5 sek
Topphastighet225 km/t250 km/t250 km/tUkjentUkjentUkjent
Hjuldrift444444
Seter5 (7)5 (7)5 (7)555
Lagringsplass:750 liter bagasjerom, 1645 liter med bakre rad nedfelt, 59,5 liter foran750 liter bagasjerom, 1645 liter med bakre rad nedfelt, 59,5 liter foran750 liter bagasjerom, 1645 liter med bakre rad nedfelt, 59,5 liter foran1453 liter med setene nede, 656 liter bak, 27 liter foran1453 liter med setene nede, 656 liter bak, 27 liter foran1453 liter med setene nede, 656 liter bak, 27 liter foran
Selvkjørende egenskaperTilgjengelig for 40-80 000 krJa, «Autopilot 2.0» (koster 40-80 000 kroner ekstra)Ja, «Autopilot 2.0» (koster 40-80 000 kroner ekstra)Lane Keep AssistLane Keep Assist, Adaptiv cruise-kontroll, blindsonevarslingLane Keep Assist, Adaptiv cruisekontroll og blindsonevarsling
TilgjengeligFørste bil på veien i juliFørste bil på veien i juliFørste bil på veien i juli

*(Model S 75D er den aller billigste konfigurasjonen, uten noen av autopilot-funksjonene valgt. 100D har alle autopilot-funksjoenen valgt, men ikke noe annet. P100D har alle tillegg)

Du kan lese mer om Jaguar i-Pace i vår lanseringssak »

Les også
Tesla stopper salget av billigste Model S og X
Les også
Teslas «underholdningsprosessor» har blitt dobbelt så rask
annonse