Tesla stopper salget av billigste Model S og X

Den mest populære modellen forsvinner fra og med mandag.

Tesla-grunder Elon Musk pleier å bruke Twitter til å annonsere produktnyheter, og etter å ha hintet om at en svevende Tesla Roadster er på vei, brukte han plattformen til å annonsere at de rimeligste utgavene av Model S og X nå går ut av sortimentet.

Hvis du vil ha en 75D-versjon av de to elbilene må du altså bestille senest i løpet av søndag kveld.

Vi har fått bekreftet fra Tesla Norge at dette også vil gjelde salget i Norge.

Startprisen kraftig opp

Det betyr at det bare er de vesentlig dyrere 100D- og P100D-variantene av begge modeller som gjenstår. Dagens 75-versjon av Model S koster fra 670 000 kroner, mens Model X med samme batteristørrelse starter på 727 000 kroner.

Høyere pris på Model S og X gir større avstand til nye Model 3 som er på vei inn i det norske markedet i første halvår av 2019.

For Model X betyr det at inngangsprisen stiger med 148 000 kroner til 875 000 kroner, mens billigste Model S nå starter hele 162 000 kroner over dagens pris, og ender opp på 832 000 kroner.

Det er forutsatt at det ikke gjøres endringer i prisene for dagens to dyreste utgaver av hver modell. Noe som ikke er utenkelig siden det selges svært store mengder av de billigste Tesla-modellene.

Ved siden av prisendringer er en annen mulighet introduksjon av en ny batteristørrelse, slik elbilavisen Electrek antyder i sin sak. Det kan også tenkes at det er en oppdatering av modellene på vei, nå som Model 3-produksjonen har tatt seg opp.

Med den nye endringen blir avstanden vesentlig større til nye Model 3 som er på vei inn i det norske markedet i år.

Det var ikke bare kutting av Model S- og X-varianter Musk Twitret om i natt. Han passet også på å antyde at nye Tesla Roadster vil kunne fly - les mer om det i denne saken »

De desidert mest populære Model S- og X-versjonene

I 2018 var 75 KWh-versjonen den desidert mest populære variantene av Model S og X, forteller Opplysningsrådet for veitrafikken til Tek.no. Selv om statistikken deres ikke tar hensyn til batterikapasitet, har de tall for egenvekten på biler solgt.

75 KWh-versjonene av bilene er betydelig lettere enn 100 KWh-versjonene, og gir nok utslag for å kategorisere de solgte bilene:

– Batterikapasitet er ikke med i de dataene vi får fra Motorvogregisteret, men basert på egenvekten ser det ut som om det ble registrert 2958 med 75 KWh-batteri og 675 med 100 KWh-batteri i 2018, skriver Pål Bruhn, avdelingssjef hos OFV til Tek.no.

Over 80 prosent av Model S solgt i Norge i 2018 var altså 75 KWh-varianter.

Også for Model X er versjonen med minst batteri den mest populære, men forskjellen er ikke like dramatisk. I 2018 ble det ifølge samme utregningsmåte solgt 3233 Model X med 75 KWh-batteri og 1748 Model X med 100 KWh-batteri. En prosentfordeling på 66 - 34.

Lager plass for Model 3 ... og konkurrenter

Også andre el-biler i premiumsegmentet, som Jaguar i-Pace, får større avstand til Teslas to heftigste modeller.

Med en ny innstegspris på 832 000 kroner på Model S øker Tesla gapet mellom den rimeligere Model 3 og Model S betydelig.

Model 3 er kun tilgjengelig i dyrere varianter med lang rekkevidde og trekk på alle fire hjul, og starter på 454 000 kroner. Den enda litt mer påkostede Performance-utgaven koster fra 546 000 kroner.

Ser vi til Jaguars i-Pace har den også steget litt siden introduksjonen, og koster i dag fra 650 000 i Norge. Ser vi til tyske VAG vil Audi e-tron 55 i lanseringsmodell koste fra 651 000 kroner og lande i samme nabolag som i-Pace.

Begge de to konkurrerende premiumbilene vil med andre ord fylle et prismessig tomrom når Model S-en med 75 kWh-batteri forsvinner fra markedet.

Tesla Norge bekrefter til Tek.no at Musks Twitter-meldinger gjelder også for Norge, slik at siste frist for å bestille Model S med 75 kWh-batteri er nå på søndag.

Les også: Vi prøvekjørte Jaguar i-Pace en uke i vinterkulda. Slik gikk det »

Les også
Billigste Model S og X kommer tilbake med bedre rekkevidde
Les også
Fortsatt mulig å kjøpe rimelige Tesla-modeller
Les også
I kveld blir Model S 162 000 kroner dyrere
Les også
Jaguar i-Pace får lavere EPA-rekkevidde enn Tesla Model X, tross større batteri
Les også
Tesla forlenger rekkevidde med en programvareoppdatering
Les også
Tesla øker prisen på Model 3-varianten laget for norske forhold
Les også
Tesla Model 3 kan også få gratis superlading
Les også
Tesla øker prisen på Model S og X – gjør mer utstyr standard
Les også
Slik er Jaguar i-Pace i forhold til Tesla Model X og Model S
Les også
Nye Jaguar i-Pace blir en liten prisbombe
annonse