NAF: Staten står i veien for enkel elbillading
Ønsker åpen ladeløsning i Norge.
– Vi vil ha på plass en åpen, digital ladeløsning så raskt som mulig. Dette vil gjøre det langt enklere for elbilistene å betale for ladingen langs veien og er et steg på veien til plug-and-chargeplug-and-chargeEn standard som gjør det mulig for bilen selv å autentisere seg og starte lading når du plugger inn kabelen - ikke ulike slik Teslas biler kan gjøre på en Supercharger. . Men når store ladeoperatører som er offentlig eid bremser dette, må næringsministeren ta grep, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF til Tek.no.
Foreningen reagerer på at de to store ladeoperatørene Mer og Eviny, som er helt eller delvis eid av Statkraft, ikke støtter såkalt «e-roaming».
Det betyr at de ikke har åpnet for at andre ladetilbydere kan ta betalt for lading hos dem gjennom deres apper, slik man kan hos for eksempel Recharge og mindre ladeoperatører.
Vil ha ministeren til å ta affære
NAF har nå sendt brev til næringsminister Jan Christian Vestre og bedt ham ta affære for å få åpnet opp datasystemene til Mer og Eviny.
De peker blant annet på at over halvparten av elbilistene som ble spurt i forbindelse med NAFs elbilmonitor-undersøkelse nylig, svarte at de var helt eller delvis enige i at det er vanskelig å betale for hurtiglading langs veiene i Norge.
I en Transportøkonomisk institutt-rapport fra 2022 pekes det eksempelvis på at for å få tilgang til all ladeinfrastruktur i Norge, så må brukere forholde seg til 20 ulike aktører, 20–30 apper og 13 betalingssystemer.
– Det er fremdeles to millioner bileiere som skal over på elbil de kommende årene. De forventer at det skal bli enklere å lade langs veien og betale for ladingen. Derfor er det avgjørende for å nå klimamål og overgangen til elbil at vi får på plass e-roaming. Folk må kunne lade med sin ene favoritt-app både i Norge og etterhvert i Europa, sier Sødal.
– Hvorfor ikke bare påby kortbetaling på ladestasjonene i stedet?
– I en undersøkelse Norstat gjennomførte for oss for en tid tilbake svarte halvparten at de vil ha en digital løsning når de betaler for lading. Enten ved å bruke telefonen eller gjennom såkalt plug and charge. Kun hver femte sier de foretrekker å bruke betalingskort.
– Frustrerte over Eviny
Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu sier seg enig med NAF, og er opptatt av å få Mer og Eviny inn på foreningens ladebrikke.
– Eviny er et viktig ladeselskap, særlig på Vestlandet, og våre medlemmer der er frustrerte over Eviny. Lokalforeningene våre i Hordaland og Sogn og Fjordane har derfor egne årsmøtevedtak der de ber om å få lov til å bruke den blå ladebrikken hos Eviny. Det har Eviny nektet. Heldigvis bygger andre ladeselskap ut stadig mer også på Vestlandet, så problemet blir gradvis mindre, sier hun.
– Vi synes jo det er håpløst at disse offentlig eide selskapene tilbyr roaming til deler av bilbransjen, men ikke til Elbilforeningen som ideell medlemsorganisasjon, sier Bu.
I TØI-rapporten fra 2022 blir Mer og Eviny spesielt omtalt i forbindelse med at deres forretningsmodell innebærer at de «ønsker å eie kundene selv for å kunne utvikle kunderettede pakker og beholde mer av verdiskapingen».
– Hvis de klarer å levere et stort nok nettverk alene til sine kunder og sikre deres lojalitet, samt hente inn nye kunder bare ved sin
store tilstedeværelse, så kan det vise seg å være mer lønnsomt og sikre høyere utnyttelse av egen infrastruktur enn om man velger en mer åpen strategi med e-roaming, heter det i rapporten.
Eviny:- Partsinnlegg
Eviny sier at enklere betaling enn apper har vært et ytret ønske lenge, og at valget deres har falt på betalingsterminaler.
Leder for hurtiglading Odd Olaf Askeland peker på at kundene da kan bruke sine eksisterende betalingsmidler, og at de også tilbyr betaling med Vipps, som er «svært mye likt og brukt blant kundene».
– Så tilsier våre tall at hovedvekten av kundene allikevel foretrekker Bilkraft-appen, Kunder har etter hvert mange apper for forskjellige tjenester, og det oppleves stort sett som et positivt bidrag, med bedre kundedialog, mer informasjon, hjelp og info underveis, sier han.
Askeland mener NAFs innspill er mer å regne for et partsinnlegg enn en sannhet, siden NAF har et samarbeid med Circle K og Schibsteds ladeapp Elton. Han peker på at heller ikke Tesla tilbyr betaling gjennom andre aktører, og drar frem et eksempel fra Tyskland.
– I Tyskland er det 138 e-roamingaktører. Det er dermed veldig langt fra én felles løsning. Disse vil svært ofte ha forskjellige priser for lading på samme lader. De har kanskje en OK kundeservice, kanskje ikke. Kanskje 24/7, kanskje ikke. Deres kundeservice har vanskelig for å forholde seg til aktørene bak alle de 200.00 ladestasjonene som mange av dem flagger at er i deres nettverk.
– Vi ser at kundene setter pris på våre betalingsløsninger og vårt ladetilbud (EPSI 2023EPSI 2023Undersøkelse om kundetilfredshet hos de ulike ladeoperatørene. Tesla kom best ut med en score på 81,5, mens Eviny lå eksakt på snittet: 67,3. ). Samtidig jobber vi hver dag for å sikre at dette er best mulig. Å blande inn kompleksiteten med e-roaming tenker vi at ikke vil være til fordel for kundene, og at karttjenester som Google, eller bilens kartløsning, kombinert med betalingsterminaler gir det beste alternativet til de som ikke ønsker å benytte vår eller andres ladeapp, sier Askeland.
Mer: - Jobber aktivt med roaming
Mer peker på at de har avtaler med roaming-partnere som Elli, Nio, DCS og flere, og at man kan betale hos Mer med både Vipps, kort, app og brikke.
– Vårt mål er å gjøre elbillading enkelt og tilgjengelig for alle, og tilgang til et større og bredere ladenettverk uavhengig av hvilken ladeoperatør kundene er tilknyttet, er et område vi jobber aktivt med, sier kommunikasjonsdirektør Tone Tversland i Mer.
– Hvorfor da ikke åpne opp for alle aktører og støtte e-roaming?
– Som nevnt er roaming et område vi jobber aktivt med, og vi roamer allerede med flere aktører. Samtidig tilbyr vi flere enkle betalingsmåter, deriblant kort og Vipps for drop-in. I fjor lanserte vi AutoChargeAutoChargeBetyr at bilen automatisk vil starte lading uten verken app eller brikke når du plugger den i en Mer-lader. I praksis Mers versjon av Plug and Charge. , en tjeneste som virkelig forenkler ladeopplevelsen - og som markedet har respondert veldig godt på.
I NAF mener de det er fint med kortbetaling på alle nye ladestasjoner, men utfordringen er de eksisterende ladestasjonene.
– Det er ikke bare å montere opp kortterminaler på alle eksisterende ladestolper. Påbud om kortlesere på alle hurtigladestasjoner kan derfor bety et dårligere ladetilbud for landets elbilister. Enten ved at noen hurtigladere legges ned. Eller ved at tiden og ressursene det tar å ettermontere kortlesere går ut over arbeidet med å sette opp nye og nødvendige ladestasjoner, sier kommunikasjonsrådgiver Sødal.
– Det er bra at Mer jobber med roaming, men det er viktig at roamingen er generelt åpen og ikke bare for enkelte samarbeidspartnere. Vi håper også at Eviny vil åpne opp sine systemer. Det er viktig for at tilbydere av ladeapper at de kan tilby lading og betaling hos alle ladeoperatører fra en app. Elbilistene kan da velge den appen de selv liker best for lading og betaling hos alle ladeoperatører. Det er hele poenget med e-roaming, avslutter NAF-rådgiveren.
Til orientering: VGs eierselskap Schibsted eier tjenesten Elton, som er en av flere konkurrerende elbilladetjenester. Redaksjonen gjør våre vurderinger uavhengig av dette.
Hvordan vil du helst betale for elbillading?