Her er Audis Q6 e-tron som Sportback
Med litt ekstra rekkevidde versus Q6 SUV.
Paris/Tek.no: Akkurat som for Audis andre modeller blir nå også Q6 e-tron tilgjengelig som «Sportback»-versjon med en litt kjappere fallende taklinje bak.
Den beholder naturligvis spesifikasjonene fra «vanlige» Q6, men klarer å skvise ut noen flere kilometer WLTP-rekkevidde takket være bedre aerodynamikk.
Beholder de samme spesifikasjonene
Noen av nøkkelspesifikasjonene er derfor (fortsatt) som følger:
- 100 kWh batteri med 800 volts-arkitektur
- Inntil 270 kW hurtiglading, 10–80 prosent på 22 minutter
- 387 hestekrefter, 0–100 på 5,9 sekunder (489 hk, 0–100 på 4,3 sekunder for SQ6)
- Topphastighet på 210 km/t (230 km/t for SQ6)
- Kan trekke 2400 kg tilhenger
Dimensjonene er også rimelig like: 4,77 meter lang, 1,97 meter bred og 1,67 meter høy, som er 3,7 centimeter lavere enn SUV-varianten.
Tjener noen få kilometer rekkevidde
Rekkevidden øker fra maks 619 kilometer på Q6 SUV til maks 632 kilometer på Q6 Sportback. Av konkurrentene kan vi nevne Tesla Model Y på inntil 565 kilometer, Mercedes-Benz EQE SUV på inntil 583 kilometer og 613 kilometer for Q6s søstermodell Porsche Macan.
Noen få liter av bagasjerommet går også tapt i forvandlingen - Sportback-versjonen har nemlig oppgitt 511 liter, mot 526 liter i SUV-versjonen. I tillegg kommer 64 liter under panseret.
Da vi kjørte Q6 e-tron tidligere i år, berømmet vi den for øvrig for rekkevidde, ladefart og utformingen på bagasjerommet. Vi reagerte imidlertid på en forstyrrende hvining i høye hastigheter, som vanskelig kunne skyldes noe annet enn dårlig støydemping mot hjulstøy.
Q6 e-Sportback e-tron vil starte på 779.900 kroner, opplyser Audi-importør Harald A. Møller - et påslag på 20.000 kroner fra SUV-varianten.
Salgsstart vil være senere i høst, og de første bilene vil komme til norske kunder i slutten av første kvartal neste år, opplyser kommunikasjonssjef for Audi hos Møller, Christine Eiken Winther.
Bilen produseres for øvrig i Tyskland.