Til hovedinnhold
NyhetAudi Q6 Sportback e-tron

Her er Audis Q6 e-tron som Sportback

Med litt ekstra rekkevidde versus Q6 SUV.

Gjenkjennelig: Audis Q6 e-tron kommer fremover også som Sportback, med senket taklinje bakover.
Stein Jarle Olsen / Tek.no
Stein Jarle Olsen

Paris/Tek.no: Akkurat som for Audis andre modeller blir nå også Q6 e-tron tilgjengelig som «Sportback»-versjon med en litt kjappere fallende taklinje bak.

Den beholder naturligvis spesifikasjonene fra «vanlige» Q6, men klarer å skvise ut noen flere kilometer WLTP-rekkevidde takket være bedre aerodynamikk.

Stein Jarle Olsen / Tek.no

Beholder de samme spesifikasjonene

Noen av nøkkelspesifikasjonene er derfor (fortsatt) som følger:

  • 100 kWh batteri med 800 volts-arkitektur
  • Inntil 270 kW hurtiglading, 10–80 prosent på 22 minutter
  • 387 hestekrefter, 0–100 på 5,9 sekunder (489 hk, 0–100 på 4,3 sekunder for SQ6)
  • Topphastighet på 210 km/t (230 km/t for SQ6)
  • Kan trekke 2400 kg tilhenger

Dimensjonene er også rimelig like: 4,77 meter lang, 1,97 meter bred og 1,67 meter høy, som er 3,7 centimeter lavere enn SUV-varianten.

Stein Jarle Olsen / Tek.no

Tjener noen få kilometer rekkevidde

Rekkevidden øker fra maks 619 kilometer på Q6 SUV til maks 632 kilometer på Q6 Sportback. Av konkurrentene kan vi nevne Tesla Model Y på inntil 565 kilometer, Mercedes-Benz EQE SUV på inntil 583 kilometer og 613 kilometer for Q6s søstermodell Porsche Macan.

Lite er endret foran i Q6 Sportback.
Audi

Noen få liter av bagasjerommet går også tapt i forvandlingen - Sportback-versjonen har nemlig oppgitt 511 liter, mot 526 liter i SUV-versjonen. I tillegg kommer 64 liter under panseret.

Da vi kjørte Q6 e-tron tidligere i år, berømmet vi den for øvrig for rekkevidde, ladefart og utformingen på bagasjerommet. Vi reagerte imidlertid på en forstyrrende hvining i høye hastigheter, som vanskelig kunne skyldes noe annet enn dårlig støydemping mot hjulstøy.

Bagasjerommet mister noen liter, men ikke mer enn at det fortsatt er romslig.
Audi

Q6 e-Sportback e-tron vil starte på 779.900 kroner, opplyser Audi-importør Harald A. Møller - et påslag på 20.000 kroner fra SUV-varianten.

Salgsstart vil være senere i høst, og de første bilene vil komme til norske kunder i slutten av første kvartal neste år, opplyser kommunikasjonssjef for Audi hos Møller, Christine Eiken Winther.

Bilen produseres for øvrig i Tyskland.

Mer om
annonse
Tek.no er en del av Schibsted Media. Schibsted Media AS og Schibsted ASA er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her