Til hovedinnhold

Nå funker ladeappen Elton i hele Norden

Elbilforeningen kontrer med ladebrikke for hele Europa.

Lading av elbil er ikke alltid så lett som det burde være, og kanskje spesielt i utlandet. Det er bare et par uker siden Tek-kollega Finn Jarle Kvalheim kom hjem fra en Sverigetur som umiddelbart endte opp i en kommentar kalt «Det svenske lademarerittet».

Problemet var blant annet at ladere var vanskelig å finne, ingen snakket «sammen» og noen bare nektet å fungere.

Nå utvider VGs egen ladeapp Elton til å støtte ikke bare norske ladere, men også ladere i Sverige, Danmark og Finland. Dette vil kanskje kunne gjøre «lademarerittet» litt mer overkommelig.

Tek.no er for ordens skyld heleid av VG.

– Hos de fleste operatører i Norden kan du lade på akkurat samme måte som i Norge: Plugg ladekabelen i bilen, skann QR-koden på stolpen, også er du i gang. Prisene overalt er selvfølgelig synlige i appen og lette å sammenligne. Du betaler i lokal valuta, uten skjulte gebyrer, forteller Jørgen Elton Nilsen, daglig leder i ladeappen Elton.

Ikke alle, men «de fleste»

Mer-laderen i Årjäng er en av laderne som ikke fungerer direkte i Elton-appen.

I skrivende stund støtter Elton-appen omtrent 20 000 ladepunkter i Norden. Bare i Norge alene er det ifølge Nobil.no over 20 000 ladepunkter, så det er åpenbart ikke alle ladepunkter som ligger inne hos Elton. Men er laderen fra Recharge, Kople, E.ON, Ragde Charge, EVBox, Porsche eller Ionity vil du kunne bruke Elton-appen.

Ladere som ikke er inkludert er blant annet offentlige og kommunale ladere.

I Danmark og Finland skal «alle» ladere være støttet i Elton-appen, bortsett fra Teslas ladere, mens i Sverige er det Recharge, EVBox, Porche, Ionity, Eon samt Powered by eon/clever.

Da vår kollega kjørte rundt i Sverige ble han møtt av en rekke ulike ladere og ladeaktører, og alle krevde ulike apper og ulik fremgangsmåte for å lade. Noen ville heller ikke fullføre ladingen, og noen stoppet tvert før de engang begynte.

I teorien skal altså Elton løse alt dette, men selv Nilsen bekrefter at ladesituasjonen i Norden ikke er helt optimal ennå. Elton-appen styrer ikke hvordan laderne fungerer fysisk, eller hvordan bilen tar imot strøm, men tar derimot hånd om betalingen og aktiveringen:

– Når alt kommer til alt så er vi bundet av påliteligheten til ladeselskapet. Men vi har laget vårt eget lag av logikk og algoritmer på toppen av infrastrukturen som sørger for at feilraten alltid vil være lavere enn hos de andre operatørene, forteller Nilsen.

Elbilforeningens ladebrikke funker på 275 000 ladere

En av de største aktørene som har klaget høyest på ukoordinerte ladeløsninger og uoversiktelige priser er Elbilforeningen.

De har i årevis hatt en fysisk, svart RFID-brikke du har kunnet bestille, som du har latt deg manuelt knytte til ulike ladeaktørers systemer. Nå har de også fått en ny, blå «ladebrikke», som inkluderer støtte for en rekke aktører i hele Europa. Hele 275 000 ladere skal fungere med den blå brikken.

– Til sammen får man tilgang til over 275.000 ladepunkt i hele Europa gjennom Elbilforeningens Ladeklubb. Vi er også fullt til stede i Norden, så totalt sett har vi en langt bedre dekning en Elton, forteller Christina Bu, generalsekretær for Elbilforeningen.

Der Elton bare krever en app, krever Elbilforeningen at du er medlem først. Deretter får du en ladebrikke som er forhåndsregistrert hos ladeselskapene, og en app som styrer det hele:

– Som medlem i Elbilforeningen får du tilsendt den blå ladebrikken og så registrerer du enkelt ditt betalingskort i appen Ladeklubben. Betalingen kan både skje med ladebrikken eller via appen, og man er da klar til å starte lading, forklarer Bu.

På spørsmål til Nilsen om hvorfor Elton ikke er tilgjengelig utenfor Norden, er svaret at det rett og slett ikke har vært tid:

– Det er ikke det tekniske det står på, og heller ikke viljen, men vi har måttet vente på godkjenninger. Det tok ni måneder å få godkjenningene fra myndighetene i de nordiske landene, som sikrer at vi betaler momsen vi henter fra brukerne, og det må gjøres for hvert land vi beveger oss inn i. Målet er å utvide oss, og vi ønsker ikke å gå inn i land uten å kunne garantere brukerne våre en god opplevelse i appen.

annonse