Til hovedinnhold

Tesla trekkes for retten av Tyskland

Myndighetene mener de lover for mye om selvkjøring.

Teslas utvalg biler kritiseres for å selges med lovnad om full selvkjøring, i et land der slike løsninger ikke er tillatt ennå.
Tesla
Finn Jarle Kvalheim

I april i år sendte Forbrukertilsynet her i Norge brev til Tesla med tre punkter av markedsføringsloven de mente at selskapet brøt om Autopilot-funksjonen i bilene. Nå har en forbrukervernorganisasjon i Tyskland gått til sak mot Tesla, og hevder de lover for mye om selvkjøringsfunksjonene i bilene.

Electrek melder at det er Wettbewerbszentrale som har gått til sak. De skal være den største nasjonale organisasjonen mot konkurransehemmende praksis i Tyskland.

Kritiserer ulovlige lovnader

Påstanden fra organisasjonen er at Teslas markedsføring av bilene som «selvkjørende innen utgangen av året» er feilaktig. Blant årsakene til det er reguleringer i Tyskland som ikke tillater selvkjørende biler.

Autopilot er ikke en funksjon for full selvkjøring, men da Forbrukertilsynet gikk ut mot den tidligere i år mente de at begrensningene i funksjonen ikke kom godt nok frem.

Uheldig Summon-funksjon

De pekte på at Autopilot ble hevdet å kunne styre, akselerere og bremse automatisk for kjøretøy og fotgjengere. Både bestillingsprosessen for bilene og instruksjonsboken som følger med bilene kommer først ganske sent i teksten til svakhetene ved løsningene og hva den ikke kan gjøre.

En del av lovnadene for Autopilot ble lansert relativt nylig, i form av den såkalte Summon-funksjonen, der Tesla-biler skal kunne finne frem til eierens GPS-plassering fra mobiltelefonen på mindre trafikkerte parkeringsplasser.

I USA har Summon-lanseringen skapt en del ståhei, fordi bilene har slitt med å ta seg frem på parkeringsplasser og støtt i enkelte hindringer. I tillegg har den blitt kritisert for å av og til kjøre bilen i feil kjørefelt på parkeringsplassen. Foreløpig er ikke denne funksjonen tilgjengelig utenfor USA.

Autopilot mellom San Francisco og Seattle

Selvkjøring har lenge vært et viktig mål for Tesla, som flere ganger har snakket om slike løsninger. I 2015 sa Tesla-sjefen at Autopilot bare var måneder unna, og at Model S den gang skulle kunne kjøre fra San Francisco til Seattle helt uten innblanding fra føreren. Han hevdet da også at funksjonen egentlig var god nok til å kjøre fra parkeringsplass til parkeringsplass.

Såvidt vi vet er ikke den lange kjøreturen mellom San Francisco og Seattle unnagjort ennå. Musk har forøvrig også tidligere sagt at han tror det vil bli ulovlig for mennesker å kjøre bil i fremtiden, fordi selvkjøring vil være tryggere.

Vi har forsøkt å kontakte Tesla Norge for kommentar og oppdaterer saken fortløpende.

annonse
Tek.no er en del av Schibsted Media. Schibsted Media AS og Schibsted ASA er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her