Til hovedinnhold

Google Maps skal beregne bompriser

Snart skal ikke Google Maps bare vise hvor bomringen er, men også hva den koster.

Google Maps gjør allerede en rekke spennende ting for å bedre kjøreopplevelsen, med live visning av trafikktrykk på veiene langs ruten din som det viktigste. Nå slipper imidlertid tjenesten også støtte for å beregne bompenger underveis.

Funksjonen ble først annonsert i april, men de siste timene er den annonsert på nytt i selskapets hjelpeforum og på Twitter, og løsningen skal åpne i dag for iPhone- og Android-brukere av tjenesten.

Foreløpig er det imidlertid et lite knippe land som får støtten. USA, Japan, India og Indonesia er først ut - men flere skal legges til underveis.

Tilpasser prisen etter tid og avtale

Tjenesten skal være nokså avansert, slik at du kan velge om du har bomavtale eller ikke. Formodentlig også hva slags type bomavtale eller kjøretøy du har. Beregningen skal ta hensyn til når på døgnet eller i uken du kjører også. Men det er ikke nevnt om den vil få med seg kortvarige endringer i bomprisene også, slik som ved økt forurensing eller uventet rushtrafikk på utfartsdager.

Fra før har Google Maps mulighet til å geleide deg utenom bomringer, der det er mulig, og til å vise deg ting som automatisk trafikkontroll, der slikt er satt opp. Fartsgrenser er også synlige i appen.

Felles for de fleste av Google Maps’ nyttigere funksjoner er at de dukker opp først når du ber om veivisning fra a til b, og vi regner med den nye bomfunksjonen også bare vil dukke opp idet du legger til en rute i appen.

Leder på funksjoner

Fra før konkurrerer Google med seg selv og den alternative appen Waze, som de kjøpte for en del år tilbake. Der innholdet i Google Maps for en stor del er basert på stordata og «mange telefoner i saktegående kø» betyr en rød strek i kartet, kan Waze varsle om veiarbeid fordi enkeltbrukere i større grad legger det inn.

Der kan også ting som manuelle trafikkontroller, veiarbeid og ledige parkeringsplasser deles mellom brukerne.

Ved siden av Google Maps finnes naturligvis også konkurrenten Apple Maps, som enn så lenge ikke har fullt så avansert innhold, men som kan vise deg hvilket felt du bør ligge i, og fartsgrensen der du er. Den kan også forsøksvis geleide deg utenom bomring, hvis det er mulig.

Uvanlig knippe land?

Google har ikke sagt noe om utrulling utenfor de fire oppstartlandene, men India og Indonesia er ikke typiske startland for en Google-tjeneste. Så hvis man skal spekulere kan det bety en litt annerledes utvidelse av løsningen enn det som er vanlig.

Som regel er det fire-fem store land som er med når Silicon Valleys største aktører slipper nye funksjoner. USA er nesten alltid med, før Storbritannia, Spania og ganske ofte Tyskland og Australia blir med på festen. Her øyner man språklige stordriftsfordeler mellom befolkningene de fleste av stedene.

De fire valgte landene kan også være noe så enkelt som et resultat av hvor Google har fått til samarbeid med bomselskaper. Det skal i første omgang være snakk om 2000 veier, før videre utrulling.

annonse