Snart kan du kategorisere e-postene i Gmail
Google vil gjøre innboksen bedre.
For den aktive e-postbruker kan innboksen være vanskelig å holde styr på, og ofte kreves det nøye gjennomlesning for å skille de interessante e-postene fra de uinteressante.
Dette har Google nå lyst til å fikse på. I en fersk oppdatering på sin offisielle blogg forteller selskapet at de vil innføre en ny funksjon i Gmail som skal gjøre innboksen mer oversiktelig.
Nye faner
Den nye innboksfunksjonen går ut på å automatisk dele de innkommende e-postene inn i ulike kategorier som vil dukke opp som faner over selve innboksen. Dermed kan du bare trykke på disse fanene for å lese det du ønsker, i stedet for at alt blandes sammen på ett sted.
Det vil visstnok komme fire slike faner; én for oppdateringer fra sosiale nettsteder som Facebook og Google+, én for tilbud fra steder som Groupon og Google Offers, én for ting som ordrebekreftelser og påminnelser og en «primærkategori» for den viktigste e-posten.
Du skal fritt kunne velge hvilke faner du til enhver tid vil benytte deg av, dra e-poster mellom fanene og velge hvilke avsendere som skal tilhøre de ulike kategoriene. Du kan også droppe hele greia dersom den nye funksjonen ikke faller i smak.
Den nye innboksen skal rulles ut gradvis og vil være tilgjengelig i løpet av noen få uker. Det vil bli mulig å prøve funksjonen straks «konfigurér innboks»-valget dukker opp i tannhjulmenyen i Gmail. Se for øvrig demonstrasjonsvideo under.
Google har mange andre oppdateringer på lur: Fikk du med deg høydepunktene fra Googles utviklerkonferanse? »
(Kilde: Google, via TechCrunch)