Tek.no

Nyhet

Tesla overlegen i vintertest

Ingen var i nærheten av like god rekkevidde i vinterkulden.

Tesla Model S gjør det best i rekkeviddetest på vinterføre.
Hanne Hattrem

I en stor rekkeviddetest på vinterføre viser Tesla seg å være kongen på haugen –hvor selskapets tre modeller tar tre av de fire øverste plassene.

Tredjeplassen gikk med et nødskrik til Hyundai Kona, som slo Model 3-en med bare hundre meter. Det er spesielt imponernede, da deres oppgitte rekkevidde er betydelig lavere enn den til Model 3.

20 biler testet

Det er Magasinet Motor, i samarbeid med NAF, som har gjennomført den omfattende rekkeviddetest av totalt 20 ulike elbiler på vinterføre.

Rekkevidde er essensielt for en elbil, og i vinterperioden kan dette forandre seg med behov for mer oppvarming og ytre påkjenninger på batteriet. Det viser seg at spesielt to merker leverer godt.

– Tesla-modellene leverer godt på rekkevidde, mens Hyundai Kona også gjør det veldig bra – akkurat som den gjorde i en tilsvarende test vi hadde sist sommer. Om det ikke var en overraskelse, så var det i hvert fall en bekreftelse på at den er god når det kommer til rekkeviddespørsmålet. Generelt leverer elbilene i tråd med oppgitt rekkevidde på sommerføre, mens rekkevidden faller med mellom 10 og 25 prosent på vinterstid, forklarer Peter Raaum, redaktør i Motor til Tek.no.

Disse 10 elbilene gir deg mest rekkevidde

Som vi kan se fra listen under komme Teslaene godt ut, men rangeringen hadde vært annerledes om de fulgte den oppgitte WLTP-rekkevidden. Model 3 skulle i teorien ha vært på en andre plass, men måtte se seg slått av både Model X og Hyundai Kona. Sistnevnte var med bare hundre meter.

Jaguar I-Pace kommer ikke særlig godt ut av testen, og taper seg nesten 30 prosent om vi sammenligner rekkevidden på vinter mot det som er oppgitt WLTP-rekkevidde.

Les hele testen: Se hvilke 10 biler som gjorde det dårligst i testen hos Motor.no »

Mange påvirkende faktorer

Testen ble utført ved at bilene startet fra samme parkeringshus i Oslo, hvor de hadde blitt fulladet natten over. Turen startet med tre varmegrader og sludd/regnvær ut fra Oslo, og under hele turen sto kupévarmen i bilen justert på 21 grader – mens setevarmen sto på minimum.

Ferden gikk nordover, og utetemperaturen falt ettersom bilene kom lenger og lenger nord før de nådde Dombås, så videre østover til Folldal før ferden gikk sørover igjen.

Motor påpeker overfor Tek.no at det er mange hensyn som må tas med i beregningene i denne testen:

– Det er viktig å påpeke at det er veldig mange faktorer som påvirker rekkevidden, og det er umulig å sette to streker under et svar som gjelder for alle sjåfører under alle forhold. Hvis du kjører 50 mil i Norge så vil du til slutt komme til et fjell, og der trekker bilene selvfølgelig vesentlig mye mer batteri. Første del av testen gikk på ganske flat vei i det sentrale østlandsområdet, og dermed kommer småbilene relativt sett bedre ut, forklarer Raaum.

–Tesla Model S kom lengst, og den ville kommet vesentlig mye lenger hvis den hadde kjørt i samme topografi som småbilene hele veien. Men Dovrefjell ligger nå engang der det ligger, og denne ruta gikk opp bakkene til Hjerkinn og så vestover til Folldal. På slutten gikk Teslaen på en riksvei hvor det ikke akkurat var nybrøytet, mens småbilene aldri var i nærheten av slike forhold. Man kan alltid diskutere hva som er en optimal rute for en slik test, men vi har lagt til grunn at de fleste som velger bil med lang rekkevidde gjør det nettopp for å kjøre kunne de strekningene som en eller annen gang blir brattere, poengterer Raaum.

–I tillegg vil selvfølgelig temperaturen spille inn. Vi kjørte i et spenn mellom pluss tre og minus seks. Ofte foregår vinterkjøring i vesentlig lavere temperaturer. Og til slutt har man selvfølgelig spørsmålet om sjåførens kjøremønster – som kanskje er den aller viktigste faktoren, og som nødvendigvis vil være individuell. I denne testen har vi prøvd å minimere mange av disse ulikhetene, ved at vi kjørte samme rute på samme tid i samme fart, avslutter Raaum.

annonse

Les også