Volvo lanserer nytt setebelte som skal være mye sikrere
Tilpasser seg både kroppen og krasjet.
Volvo lanserer en helt ny type sikkerhetsbelte.
Beltet er såkalt «multiadaptivt», som betyr at det bruker sanntidsdata fra bilens sensorer til å tilpasse seg både trafikksituasjonen og personen som bruker beltet.
Systemet tar hensyn til faktorer som høyde, vekt, kroppsform og sittestilling, som det kan komme frem til takket være ulike sensorer både internt og eksternt i bilen - eksempelvis kan hvor mye beltet er trukket ut si noe om omkretsen på personen som sitter i setet.
– Dette er en betydelig oppgradering av det moderne trepunkts sikkerhetsbeltet, en Volvo-oppfinnelse fra 1959 som anslås å ha reddet over en million mennesker, sier Åsa Haglund, leder for Volvo Cars Safety Centre, i en pressemelding.
Justeres automatisk
Teknologien fungerer ved å justere kraften beltet legger på kroppen ved en kollisjon. En større person vil få høyere beltebelastning for å unngå hodeskader, mens en mindre person får lavere belastning for å redusere risikoen for ribbeinsbrudd.
Mens tradisjonelle belter har tre ulike innstillinger for kraftbegrensning, altså hvor mye kraft beltet legger på kroppen ved en kollisjon, har det nye beltet hele elleve - en såkalt Multiple Switchable Load Limiter eller MSLL.
På brøkdelen av et sekund skal systemet være i stand til å analysere retning og fart på kollisjonen og velge optimal innstilling ut fra den som sitter i setet.
Det nye sikkerhetsbeltet vil også bli smartere over tid gjennom trådløse programvareoppdateringer.
Etter det vi blir fortalt er det tyske ZF Passive Safety Systems som står bak beltet, som så har blitt testet og videreutviklet ved Volvo Cars Safety Centre, som i år feirer 25-årsjubileum.
Beltet skal lanseres først i kommende Volvo EX60, som lanseres i 2026.