TT-Micro på dingsejakt i Hannover
Vi treffer Tore Vedvik, Tom Vedvik og Ole Morten Skymoen i det de tar en liten pust i bakken. CeBIT utspiller seg over et enormt område, og selv om det har vært flere utstillere på CeBIT ved tidligere anledninger, så er det fremdeles over 4000 utstillere som kjemper om din oppmerksomhet.
Oppdagelsesferd
For disse karene blir vandringen gjennom de 26 messehallene nærmest for en oppdagelsesreise å regne. På spørsmål om hva de egentlig ser etter, får vi vite at det jaktes på produkter som kan gå inn i de ulike kanalene der TT-Micro har distribusjon.
Det letes etter digitale bilderammer som har de rette funksjonene og den rette kvaliteten, radioer som kan følge opp suksessen med Pinell Supersound, og ulike medieenheter for hjemmet.
– Vi leter mest i hall 14 og der omkring, forteller Tom Vedvik. Blant annet ser vi etter løsninger for overføring av media i private hjem. Hall 14 er en av flere haller som er satt av til kommunikasjonsutstyr og tilbehør.
Kupp
De tre karene forteller ivrig om alt de har sett. Og enkelte ganger gjør de små kupp. - Vi hadde ikke tenkt å begynne med lommelykter, men en gang kom vi over et parti med lommelykter som har ni led-lamper og 10 000 timer levetid. De drives av tre trippel-A-batterier, og selges for 99 kroner. Det første partiet var utsolgt på rekordtid, forteller Tom Vedvik. – Vi plasserte dem på bensinstasjoner, og kundene bare plukket dem med seg, skyter de andre to inn.
Resultatet ble at de tre karene nå også ser etter gode hodelykter som ta opp kampen med kostbare modeller fra for eksempel Silva.
Egne produkter
Enkelte produkter bestilles inn og selges ut som de er. Andre ønsker TT-Micro å gjøre sine egne varianter av. Da får TT-Micro sette ett av sine egne merkenavn på produktene. Ofte handler det om å sette sammen komponenter fra ulike produkter for å komme frem til det optimaleresultatet.
Produsentene, som i det alt vesentlige er asiatiske selskaper, tilpasser seg gjerne kundens behov, om bare ordren blir stor nok.
Kundepleie
På kveldene fylles den store ølhallen Münchenerhalle med opp til 5000 festglade messedeltakere som skal pleie sine forbindelser og bygge relasjoner. Når klokken går mot stengetid klokken 23.00 er mange avtaler inngått.
Men i det dagslyset trenger gjennom Hannovers regntunge skyer neste morgen, er de fleste av dem glemt.
Bakrom
Da er det bare å snøre på seg spaserskoene og legge ut på ny snokevandring. Er du riktig heldig får du bli med inn på et bakrom der produsenten viser noen av produktene som ennå ikke er presentert for offentligheten. Og neste høst finner du antakelig noen av dem i produktkatalogen fra TT Micro.