Til hovedinnhold

Nei, dette er faktisk ikke et tilbud

Hvor tydelig må bedrifter egentlig være i markedsføringen?

Her er det lett å tro at førprisen er 16.190 kroner, mener blant annet Forbrukerrådet. Førprisen skulle vise seg å være 11.390 kroner.
Skjermbilde av Bad.no
Vilde M. Horvei

Black Week, årets største tilbudsperiode, har vært ekstra lang i år, med mange og varierte tilbud. Noen er imidlertid bedre enn andre, og andre er ikke engang et tilbud – selv om det kan se sånn ut.

Et tilfeldig tips sendte oss i retning baderoms-bransjen, og et tilbud som virket å ha en god rabatt.

For på en produktside hos Bad.no viste selskapet to priser.

  • Nåværende pris til 12.599 kroner
  • og en som var strøket over og fremhevet i rødt til 16.190 kroner.

«Førpris!» tenkte vi, men det var det ikke.

Den «røde» prisen viste seg å kun være en veiledende pris hentet fra katalogen til leverandøren. Den faktiske førprisen ble ikke synlig før man hadde trykket på den røde knappen for å åpne en informasjonsboks. Da viste det seg at førprisen var 11.399 kroner, altså 1200 kroner billigere enn nåværende pris.

Thomas Iversen, forbrukerjurist i Forbrukerrådet.
Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet

– Dette forvirrer fort mye mer enn det hjelper, sier forbrukerjurist i Forbrukerrådet, Thomas Iversen.

Daglig leder hos Bad.no, Erlend Stunner, forklarer til Tek.no at de med designet ønsket å være mest mulig transparent om pris.

Erlend Stunner, daglig leder i Bad.no
Bad.no

– Tanken vår her har vært å vise leverandørens veiledende pris som referansepris, og tydeliggjøre at det ikke er denne kunden faktisk betaler hos oss, sier Stunner.

Han uttaler videre at man får opp en forklaring når man trykker på prisen, hvor de viser prishistorikk og laveste pris.

Spørsmålet er jo, hvorvidt dette er godt nok i markedsføringsøyemed.

Men butikken hadde oppgitt førpris

Det stemmer at Bad.no tross alt hadde oppgitt førprisen, slik regelverket krever når et produkt er på tilbud.

Dessuten var ikke produktet på tilbud, og regelen om å vise førpris trer i utgangspunktet først inn når det er snakk om et tilbud.

Derimot forklarer Forbrukertilsynet at hvis totalinntrykket gir inntrykk av at det annonseres en prisnedsettelse, så trer regelen om førpris likevel i kraft.

Marit Evensen, underdirektør i Forbrukertilsynets tilsynsavdeling.
Forbrukertilsynet

– Etter Forbrukertilsynets vurdering vil angivelse av flere priser i markedsføringen svært lett være egnet til å villede forbrukerne. Vi fraråder derfor dette, sier underdirektør i Forbrukertilsynet, Marit Evensen, til Tek.no.

Det er også dette Iversen ser på som problemet med Bad.no sin markedsføring. Nemlig at forbrukeren kan bli villedet til å tro at den røde prisen, altså 16.190 kroner, er førprisen.

– Jeg vil nok si at dette fort er å regne som villedende markedsføring – siden forbrukerne fort blir forledet til å tro at prisen på kr. 16.190 er førprisen. Her burde helt klart butikken snudd om på det, og heller vist andre historiske priser bak knappen.

Bad.no gjør endringer ... To ganger

Bad.no justerte nettsidene sine kort tid etter at Tek.no tok kontakt.

Men i første omgang la de kun til teksten «veiledende pris» over den røde prisen.

Bad.no skiftet om teksten, men Forbrukerrådet mente det fortsatt kunne være forvirrende.

– Etter din henvendelse har vi sett på designet for prisinformasjonen med nye øyne, og lagt til forklarende tekster. Prisen i rødt felt er nå merket som veiledende pris, og nåværende utsalgspris er tydelig merket som vår pris. Vi håper at denne endringen bidrar til at oppgitte priser ikke kan misoppfattes, uttalte Stunner.

Det mente Forbrukerrådet at ikke var på langt nær nok.

– Endringene hjalp egentlig ikke noe særlig, siden forbrukeren fortsatt må klikke seg videre for å finne ut av hva denne prisen egentlig er. Det er fortsatt en svært stor fare for at forbrukerne kan bli villedet til å tro at varen faktisk er nedsatt fra 16.190 kroner, skrev Iversen på e-post til Tek.

Da det ble klart at Forbrukerrådet fortsatt mente presentasjonen av prisene ikke fremkom tydelig nok, valgte Bad.no å justere nettsiden ytterligere. De har nå flyttet veiledende pris inn i en informasjonsboks, sammen med Prismatch.

Bad.no har nå tatt bort den røde, forvirrende prisen.

– Vi setter stor pris på innspillene fra Forbrukerrådet og vi ønsker å gi kundene så mye prisinformasjon som mulig, for å hjelpe og skape trygghet for at kundene gjør et godt kjøp. Vårt mål er å være helt transparent på priser, derfor har vi gjort ytterligere tiltak for å gjøre det enda enklere for kunden, uttaler Stunner til Tek.no.

annonse
Tek.no er en del av Schibsted Media. Schibsted Media AS og Schibsted ASA er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her