Til hovedinnhold

Sjokkbeskjed for norsk satsing: – Det verste som kunne skje

Plutselig delte de lanseringsdato med storspillet.

Gjengen i norske Riddlebit har jobbet lenge med spillet «Jetrunner». Nå må de konkurrere med et av verdens mest hypede spill – «Hollow Knight: Silksong».
Privat
Simen Barstad Buset

Torsdag kommer et av tidenes mest etterlengtede spill.

«Hollow Knight: Silksong» omtales som småspillenes versjon av «Grand Theft Auto 6». Det lille teamet bak har jobbet med spillet i over syv år, og ser nå fram til den endelige utgivelsen.

Og det gjør et enormt publikum også. Spillet har lenge tronet på toppen over ønskelistede spill på plattformen Steam. Hendelsen er så stor at flere spill har måttet avlyse egen lansering, og skygget banen: «Hollow Knight: Silksong» har skapt et lite vakuum i spillverdenen.

Midt i det hele står Lars Olav Muri og Trondheim-gjengen i Riddlebit med spillet «Jetrunner».

Etter flere år med hard arbeid er de klar for spilldebuten – på akkurat samme dag som Silksong.

– Akkurat da føltes det som det verste som kunne skje.

Slik ser spillet «Jetrunner» ut fra norske Riddlebit:

En (u) velkommen overraskelse

«Hollow Knight: Silksong» er oppfølgeren til «Hollow Knight», og ble opprinnelig annonsert i 2019 – men uten en fastsatt lanseringsdato.

De siste seks årene har ihuga fans kun fått smuler når det kommer til sniktitt på det kommende spillet. Samtidig har «hypen» bare økt og økt.

Da spillet ble annonsert hadde originalen solgt litt under tre millioner eksemplarer. I dag kan de vises til over 15 millioner solgte spill. Det er helt hinsides tall for indiespill, som ofte trekkes frem som et av tidenes beste.

Under kan du se ettertraktede «Hollow Knight: Silksong»:

Det hele toppet seg for to uker siden under en spontan livestream. Nesten helt ut av intet fikk oppfølgeren endelig lanseringsdato: 4. september, kun to uker fra annonseringen.

Gleden var stor for mange – men for Lars Olav Muri var reaksjonen av en annen sort.

– Jeg ble umiddelbart uggen. Jeg skal ikke si at jeg spydde over hele dass, men litt oppgulp ble det. Det gjorde det.

Mye på spill

Muri og Riddlebit har jobbet med «Jetrunner» i nesten to år, men utviklingen strekker seg tilbake til 2018. På veien har de fått med seg store internasjonale navn, og blant annet skal Matt Mercer – kjent fra Critical Roll – låne stemmen sin til spillet.

I juli annonserte de lanseringsdato, godt plassert i det som etter alt å dømme var et fint sensommervindu.

«Jetrunner» beskrives som en kombinasjon av «Trackmania» og «Titanfall», hvor målet er å kommet seg raskest mulig gjennom løyper.
Riddlebit

– Stemningen i teamet er nervøs, men god. Vi har hele tiden vært optimistisk.

For dem, og andre spill av samme kaliber, avhenger mye av en relativt vellykket lansering.

– Det er alltid utfordrende å lanserer et spill, men det blir ikke akkurat noe lettere når du får slike nyheter i fleisen.

Lars Olav Muri i Trondheims-baserte Riddlebit.
Privat

Muri beskriver nyheten som et slag i ansiktet. På Gamescom-messen i Tyskland koste han seg nemlig med en drink i hånden, under «happy hour» hos den nordiske delegasjonen.

– Jeg prøver jo aktivt å ikke stirre ned i mobilen når jeg er sammen med andre, men den vibrerte noe voldsomt.

Hjemme i Norge satt resten av teamet sjokkert. Noe måtte gjøres, for plutselig delte de lanseringsdato med årets mest ettertraktede spill.

For da nyheten nådde Muri, befant han seg bare noen hundre meter unna der «Hollow Knight: Silksong» var spillbart for publikum – for aller første gang på seks år.
Simen Barstad Buset / Tek.no

– Faen. Det var det eneste jeg tenkte akkurat da, forteller Muri om reaksjonen før veien bar mot toaletett.

Plutselig sto den norske storsatsingen i limbo. Skulle de utsette spillet i siste liten, bare noen uker fra dagen de hadde ventet så lenge på?

Flere viker unna

De siste ukene har det florert av spill som har valgt å utsette lanseringen for å manøvre vekk fra «Hollow Knight: Silksong».

Ifølge en oversikt gjort av Eurogamer er antallet spill som har valgt å skygge banen større enn antallet som har valgt å holde seg til den originale planen, til tross for at det krasjer med Silksong.

– Det er et enormt press for å presentere spillet på best mulig vis, slik at det kan selge så godt som mulig, forteller Brandon Sheffield fra selskapet Necrosoft i podkasten Aftermath Hours. De skulle etter planen lansere spillet «Demonschool» denne uken.

«Demonschool» er et av spillene som utsetter lanseringen med flere måneder, trolig utelukkende på grunn av Silksong.
Necrosoft

Nå har de valgt å utsette lanseringen til november.

Men norske Riddlebit, sammen med den britiske utgiveren Curveball, har valgt å stå i det – og selv om de er åpne om at det er en uheldig klinsj, tar de utfordringen på strak arm. Om det er det smarte valget gjenstår å se.

– Vi vil skape en «hell i uhell»-situasjon av det hele, forteller Muri.

En populær trend

Det har blitt en stadig økende trend i spillverden at selskaper lanseres spill spontant i et såkalt «shadow drop». Da sparer selskapene bak både penger på markedsføring, samt drar nytte av overraskelsesmomentet.

Tidligere i år fikk vi ut av det blå en oppusset utgave av «The Elder Scrolls IV: Oblivion». Det originale «Hollow Knight» ble spontant sluppet til Nintendo Switch i 2018.

«The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered» er et av årets bestselgende spill, og fikk en såkalt «shadow drop».
Bethesda Softworks

Mange ivrige fans spekulerte i om dette skulle skje med «Hollow Knight: Silksong» – men utviklerne i Team Cherry gikk altså for en slags mellomting.

– Det sier jo litt om hvor stort spillet er når de bare kan slippe spillet på den måten, sier Muri.

Likevel er nordmannen glad for at Silksong ikke tok dem helt på sengen, selv om han skulle ønsket det australske utviklerne bak ga litt mer forutsigbarhet. To uker fra lansering til slipp er fremdeles svært kort tid i spillverden.

Her er brorparten av kjerneteamet i Riddlebit, som står bak «Jetrunner», avbildet
Privat

– Det er absolutt ikke en livsrett å lansere et spill, men med tanke på at de tidligere har vært i samme situasjon som alle andre små aktører som nå kjemper om oppmerksomhet i spillermarkedet hadde det jo kanskje vært fint med om de i det minste gjorde det enklere for andre spillutviklere, mener Muri.

– Det er litt krise, men i det minste en krise vi kan jobbe med.

Flere lysglimt

Onsdag ettermiddag, bare noen timer før lansering av «Jetrunner», er stemingen spent hos Riddlebit.

– Vi har jobbet utrolig mye opp mot lansering. Nå er vi naturligvis litt nervøse, noe annet ville vært rart.

Det understreker Muri, samtidig som han også innrømmer at det skal bli godt med ferie i vinter. Og selv om det den siste tiden har vært stressende, er ikke alt uten lysglimt.

Ironisk nok har oppmerksomhet «Jetrunner» har fått for å ikke vike for «Hollow Knight: Silksong» vært merkverdig – samtidig som de skiller seg mer ut i mengden.

Akkurat nå listes «Jetrunner» toppen blant «popular upcoming» på Steam, sammen med «Silksong».
Skjermbilde, Steam

– Vi har merket det på måltallene våre at trafikken har gått betraktelig opp etter Silksong-nyhetene, røper Muri, selv om han igjen understreker at det er svært vanskelig å vite hvordan spillet faktisk kommer til å prestere.

Han kan likevel avsløre at folk har brukt opp mot flere hundre timer på demoen av spillet alene – så noe interesse for «Jetrunner» er det.

Muri ser for seg et seigt lanseringsvindu, og håper spillet kan selge godt over tid. Fornøyde med sluttproduktet er de uansett – og det samme virke å gjelde norske anmeldere. Nå skal det hele straks feires med både kake og noe godt i glasset.

Det jobbes nå på spreng hos Riddlebit for å ferdigstille «Jetrunner» til lansering denne uken.
Privat

Timene tikker ned mot lansering av både «Jetrunner» og «Hollow Knight: Silksong». På spørsmål om gjengen i Riddlebit skal bruke morgendagen på sistnevnte, svarer Lars raskt:

– Hehe, det skal de helt sikkert!

Både «Jetrunner» og «Hollow Knight: Silksong» har lanseringsdato torsdag 4. september. Førstnevnte kommer først til PC med konsollutgivelser planlagt senere, men sistnevnte kommer så å si til alt.

annonse
Tek.no er en del av Schibsted Media. Schibsted Media AS og Schibsted ASA er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her